Kylarvätska till ski-doo renegade BC X800

H_enrik

Medlem
2 jan 2022
8
0
1
39
Sverige
Hej!
risk för att jag får ta på mig dumstruten men jag måste fråga. Köpte min första skoter i början av veckan och sätter nu mig in i grundläggande kunskaper om motor och funktion. Märker nu att kylarvätskebehållaren är tom och ställer mig då frågan om det behövs kylarvätska i 2-takts motorer som är vätskekylda? Den personen som jag köpte skotern av sa att den var servad för 70 mil sedan och då förutsätter jag givetvis att sådan basal sak kontrolleras. 2959929600
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Prova att öppna locket, är alltid lite tryck i systemet så kommer förmodligen upp i kärlet då!
 

H_enrik

Medlem
2 jan 2022
8
0
1
39
Sverige
Jag gjorde det och den mängd vätska som kom upp var inte mycket inte ens i närheten av miniminivå. Positivt att det kom upp i alla fall då vet jag att den kyls. Men visst är systemet slutet, det bör väl inte försvinna vätska i tanken? 29601
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Brp har använt 2 olika, om du åker till din handlare så bör det finnas att välja mellan en grön gul, alltså den du verkar ha och en röd/rosa. Man ska ej blanda dessa
 

H_enrik

Medlem
2 jan 2022
8
0
1
39
Sverige
Du saknar 2-3 dl av ett system som rymmer 3-4 liter. Fyll på till rätt mängd, kör och kontrollera eftersom :)
Tack!
ställer min fortfarande frågande till hur det kans saknas glykol. Antigen har
Brp har använt 2 olika, om du åker till din handlare så bör det finnas att välja mellan en grön gul, alltså den du verkar ha och en röd/rosa. Man ska ej blanda dessa
tack för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Den kan ha gått lite för het och tryckt ut kylvatten eller så läcker de någonstans. Drar de inte allt för mycket så kör och fyll på bara för vattnet kan inte blanda sig med motorolja som på fyrtaktare. Ang vilken glykol du ska ha så spelar färgerna ingen roll de enda som är viktigt är att inte blanda Etylenglykol med Propylenglykol för då blir de sörja värre. Till 99,9% så är de Etylenglykol så köp de på första bästa mack eller Dollarstore.
 
Reactions: H_enrik

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Nu går vi offtopic här, men detta hittade jag angående brp kylv. Nu vet jag ej ifall den ena är propylen och den andra etylen, men generellt sett kan man väl säga att det ej ska blanda vissa kylvätskor med andra oavsett ifall båda är av samma "sort".
NEW COOLANT
BRP is now offering long life antifreeze for all vehicles platforms. This new antifreeze can be identified by its orange color and is being introduced on 2014 vehicles.

▸Long life antifreeze◂

▸Finland, Norway and Sweden◂

▸619 590 204◂

▸All Other Countries◂

▸219 702 685◂

NOTE: The following vehicles are not affected by this change.

Model year

Model

2014

DS250

ORANGE antifreeze provides:

  • A longer service interval
  • Similar properties in heat transfer ability
  • Increased corrosion protection
  • Improved boiling behavior (erosion in the water jacket).
IMPORTANT

1. Due to major differences in chemical composition, this new ORANGE antifreeze should not be mixed with the previous GREEN coolant or any other coolant types.
NOTICE Mixing different coolants could compromise the properties of the coolants and could form also a gel-like substance that could inhibit coolant flow.
  1. Some of BRP's 2014 service publications such as Predelivery bulletins, Shop Manuals and Operator's Guides might refer to the inappropriate antifreeze. Always validate which color of antifreeze is used in your vehicle before performing maintenance or repairs.
  2. Should you choose to replace the old GREEN coolant with new ORANGE antifreeze , proper cooling system flushing is required.
PROPER FLUSHING
To change from GREEN coolant to ORANGE antifreeze you must fully drain the cooling system as per the instructions in the appropriate shop manual.
Before refilling the cooling system:

  1. Add distilled water to the cooling system and run the engine to operating temperature.
  2. Allow the engine to cool.
  3. Drain distilled water.
  4. Refill the system with the new antifreeze.
NOTICE The refilling and bleeding procedures are specific for each model of vehicle. Always refer to appropriate shop manual.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag har blandat alla tänkbara etylenglykoler sedan jag va 8 år gammal cross/moped/skoter/bil/hoj till nu 51 bast och de har aldrig blivit gegga, jag känner inte ens någ som lyckats få gegga etylen/etylen. Alla Longlifeglykoler är Etylen. Fabrikanter häller aldrig i propylenglykol i vanliga trafikreggade fordon för den håller knappt 3 år. Enda undantag där man använder propylen är i riskområden livsmedelsindustrin för den glykolen kan man dricka utan att dö. Longlife klara minst 6 år och de är inte fryspunkten man tappar efter 6 år de är korideringsskyddet som blir sämre.Man ska ha hutlös otur om man hittar två etylenglykoler som blir gegga eller om de inte ens existerar, kan va försäljningstrix att man inte får blanda etylen med etylen.