BilletX variatorkit m8000 2017

ejohansson

Medlem
30 okt 2008
9
0
1
Skellefteå
Hej!

Har ett billetX variatorkitt i min m8000 och har viktat den enl. Billet rek. 2-2-2-1 men tycker inte den matar på så bra och orkar inte hålla varven ca.7500.

Undrar om någon här åker med deras kitt?

Och om någon har något tips hur man lättast byter vikterna?

Läst att det ska vara så enkelt att byta men tycker det verkar trångt att kunna pilla ut vikterna på plats...

Måste man ta lös locket varje gång man ska byta eller finns det nått knep att slippa detta.

Mvh Erik
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är trångt att byta på plats men de går. Ta av remmen och tryck ihop skivorna med skruvtving . Sedan kilar du fast skivorna med något verktyg instoppat mellan korset och skivan. Man kan även köpa eller bocka till ett stålklammer som man sätter fast över skivorna. När skivorna är ihop max så kan du nog byta magneter med lite jävulskap. De går fort att skruva lös vikterna också.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
36
Leksand
Nu åker jag Boondocker 850 -20 och inte Arctic men testade ett billetx-kit efter att mina diabloramper gick sönder. Kan säga att jag är besviken. Åker med en likadan original boondocker så vi har kunnat jämföra sida vid sida i samma förhållanden och vi båda upplever att original går bättre. Har dock inte upplevt att den haft nå större svårigheter att hålla varvet.
 

ejohansson

Medlem
30 okt 2008
9
0
1
Skellefteå
Nu åker jag Boondocker 850 -20 och inte Arctic men testade ett billetx-kit efter att mina diabloramper gick sönder. Kan säga att jag är besviken. Åker med en likadan original boondocker så vi har kunnat jämföra sida vid sida i samma förhållanden och vi båda upplever att original går bättre. Har dock inte upplevt att den haft nå större svårigheter att hålla varvet.
Okej, nä blev faktiskt också lite besviken, tycker inte det blev så stor skillnad som jag hoppats på, men kan det skilja så mycket på olika kitt?

Tänker att helix och fjädrar är ganska samma men sedan beror det på rekomenderad viktning från tillverkarna?

Var ju venom helix och sedan var fjädrarna inget kostigt...

Kanske sitter i hur man viktar?

Får dålig support från billet också vilket jag tycker är dåligt..
 

ejohansson

Medlem
30 okt 2008
9
0
1
Skellefteå
De är trångt att byta på plats men de går. Ta av remmen och tryck ihop skivorna med skruvtving . Sedan kilar du fast skivorna med något verktyg instoppat mellan korset och skivan. Man kan även köpa eller bocka till ett stålklammer som man sätter fast över skivorna. När skivorna är ihop max så kan du nog byta magneter med lite jävulskap. De går fort att skruva lös vikterna också.
Okej lät ju bra, tack för tipset👍
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
36
Leksand
Okej, nä blev faktiskt också lite besviken, tycker inte det blev så stor skillnad som jag hoppats på, men kan det skilja så mycket på olika kitt?

Tänker att helix och fjädrar är ganska samma men sedan beror det på rekomenderad viktning från tillverkarna?

Var ju venom helix och sedan var fjädrarna inget kostigt...

Kanske sitter i hur man viktar?

Får dålig support från billet också vilket jag tycker är dåligt..
Det skiljer ganska mycket på fjädrarna mellan diablo och billetx så lite olika uppbyggnad och således karaktär borde de ha.

Viktplaceringen gör väl viss skillnad. Viktade du om och märkte nån skillnad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vikta rätt på vikterna är ju viktigast :) Man kan ju förändra hela registret hur som helst genom att flytta om magnetvikterna. Man kan ju få flytta om vikterna uppimot 10ggr innan man blir nöjd, Och sedan när man är nöjd flyttar man liks förb om dem resten av säsongen, åtminstone gör jag det och fler lär känna igen sig :)
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Vikta rätt på vikterna är ju viktigast :) Man kan ju förändra hela registret hur som helst genom att flytta om magnetvikterna. Man kan ju få flytta om vikterna uppimot 10ggr innan man blir nöjd, Och sedan när man är nöjd flyttar man liks förb om dem resten av säsongen, åtminstone gör jag det och fler lär känna igen sig :)
Just därför jag inte använder justerbara vikter.. 😂😂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Just därför jag inte använder justerbara vikter.. 😂😂
De värsta med mig är att jag viktar om fasta vikter också. Slipar bort material här o där och svetsar fast brickor här o där .Men de finns de fler som gör ,men jag gör de enbart för att jag är snål :)
 
Reactions: neden