Jag vill bara ge dig et tips ang dubbelpipor köp inte BRPs egna pipor för dem är helt värdelös till 800cc motorn ivf. Om de finns BRP till 600an kan jag inte uttala mig om men 800cc piporna ger inge mer hk än en singelpipa. Crankchop singelpipa och deras dubbelpipor är kanonbra. Och när de gäller singelpipor så kan du nog köpa vilket märke som helst. Alla som köpt brp 800cc piporna försöker sälja dem så tänk på det. Tänk även på att 800cc singelpipa troligen har för stort stingerrör och ev större krök.De innebär att den kommer gå dåligt om du inte sätter in ett smalare rör i stingern och går ner i dim på kröken mot grenröret.Ta måtten från en org pipa till 700cc så kommer den gå hyfsat bra. 600cc piporna funkar bättre men man måste kolla så inte stingerröret är flera mm mindre än en 700 för då kan de bli härdsmälta av kolvarna! De gör inget om 6500cc pipans krök är lite mindre de ger bara rappare starkare botten och mellanreg men stingern måste bytas till lika stor som en 700 pipa. Men om du har full koll på hur en motor beter sig när man stingrar ner så kan du ev köra 600cc stinger. Ju mindre stinger desto högre effekt och effektuppbyggnad men de är lätt att smälta kolvar när man labbar med det.Jag söker pipa/pipor till rev någon som har till salu? Sitter en rotax 700 i den. Så 600/800 pipa borde väl funka ?
skulle någon ha ett helsystem är de ett stort + å twin pipes ännu större + !
Jag vill bara ge dig et tips ang dubbelpipor köp inte BRPs egna pipor för dem är helt värdelös till 800cc motorn ivf. Om de finns BRP till 600an kan jag inte uttala mig om men 800cc piporna ger inge mer hk än en singelpipa. Crankchop singelpipa och deras dubbelpipor är kanonbra. Och när de gäller singelpipor så kan du nog köpa vilket märke som helst. Alla som köpt brp 800cc piporna försöker sälja dem så tänk på det. Tänk även på att 800cc singelpipa troligen har för stort stingerrör och ev större krök.De innebär att den kommer gå dåligt om du inte sätter in ett smalare rör i stingern och går ner i dim på kröken mot grenröret.Ta måtten från en org pipa till 700cc så kommer den gå hyfsat bra. 600cc piporna funkar bättre men man måste kolla så inte stingerröret är flera mm mindre än en 700 för då kan de bli härdsmälta av kolvarna! De gör inget om 6500cc pipans krök är lite mindre de ger bara rappare starkare botten och mellanreg men stingern måste bytas till lika stor som en 700 pipa. Men om du har full koll på hur en motor beter sig när man stingrar ner så kan du ev köra 600cc stinger. Ju mindre stinger desto högre effekt och effektuppbyggnad men de är lätt att smälta kolvar när man labbar med det.
De brp open mod pipor jag hade så satt det hylsor i stingerserna så jag drog bara ur dom så var den redo för 770cc. Det var till en rev. Tror det var 32mm utan hylsorna invändigt.håller på med ett 770cc med open mod kit bygge av en 600 RS motor. 600 block + vev och 800 ho cylindrar. Lite fundersam över dubbelrören, de är 600 rör och enligt en jag pratat med så kör många med 600 piporna och breddar stingers ? Något du vet något om?
Ja de går bra att bredda stingerrören och köra 600a pipor. Sätt dit något för stora stingerrör = typ som till 800an. När du bestyckat in den med de stingerrören kan du prova stingra ner genom att trycka in lösa mindre rör i stingerrören. Men ha i åtanke att många dubbelrör kan redan ha trånga stingerrör för de har körts på högre okt än 95-98okt. De rotax 800 jag vässat med dubbelrör har vi satt dit 32mm stingerrör inv mått och de har funkat med 98okt. Men med racesoppa på ca 108 okt så gick vi ner till ca 27-29mm. Din motor bör ha liknade storlek på stingerrören men de måste provas fram försiktigt.håller på med ett 770cc med open mod kit bygge av en 600 RS motor. 600 block + vev och 800 ho cylindrar. Lite fundersam över dubbelrören, de är 600 rör och enligt en jag pratat med så kör många med 600 piporna och breddar stingers ? Något du vet något om?
Den ska köras på 98 oktan. Jag ska mäta ikväll va de är för inv måttJa de går bra att bredda stingerrören och köra 600a pipor. Sätt dit något för stora stingerrör = typ som till 800an. När du bestyckat in den med de stingerrören kan du prova stingra ner genom att trycka in lösa mindre rör i stingerrören. Men ha i åtanke att många dubbelrör kan redan ha trånga stingerrör för de har körts på högre okt än 95-98okt. De rotax 800 jag vässat med dubbelrör har vi satt dit 32mm stingerrör inv mått och de har funkat med 98okt. Men med racesoppa på ca 108 okt så gick vi ner till ca 27-29mm. Din motor bör ha liknade storlek på stingerrören men de måste provas fram försiktigt.
Om du enbart ska köra crossbana så kan du ha väldigt trånga stingerrör för de blir så korta fullgasrepor så motorn hinner inte smälta ner kolvarna. De kan skilja en hel del från 32mm till 28-29mm vi brukar se ca runt 4 hk i vissa fall + att pipan blir varm fortare och bygger laddtryck snabbare.
Va säger du om förgasarna? Köra RS org gasarna eller TM40? Och vart ska man börja i munstycksväg? Har inte bestycka nå gasare tidigare.. tänkte så man vet vad man ska börja me, om du kanske kommer ihåg vad du använt? Samma me variatorerna..Ja de går bra att bredda stingerrören och köra 600a pipor. Sätt dit något för stora stingerrör = typ som till 800an. När du bestyckat in den med de stingerrören kan du prova stingra ner genom att trycka in lösa mindre rör i stingerrören. Men ha i åtanke att många dubbelrör kan redan ha trånga stingerrör för de har körts på högre okt än 95-98okt. De rotax 800 jag vässat med dubbelrör har vi satt dit 32mm stingerrör inv mått och de har funkat med 98okt. Men med racesoppa på ca 108 okt så gick vi ner till ca 27-29mm. Din motor bör ha liknade storlek på stingerrören men de måste provas fram försiktigt.
Om du enbart ska köra crossbana så kan du ha väldigt trånga stingerrör för de blir så korta fullgasrepor så motorn hinner inte smälta ner kolvarna. De kan skilja en hel del från 32mm till 28-29mm vi brukar se ca runt 4 hk i vissa fall + att pipan blir varm fortare och bygger laddtryck snabbare.
Jag har inte hållit på med rs gasare men tm 40 bryggan funkar kallas och är lättare att justera då bägge trottlarna sitter ihop och endast en gaswire , man slipper oror sig att ena trottel ligger lägre än den andra som de alltid blir på lösa gasare. Tm bryggan är mer lättgasad dessutom. Men om du inte har en tm brygga och endast rs gasare så kör på rs gasarna. Vi började med 430" i högfart men jag tycks minnas vi gick ner till strax under 400 tillslut. Men obs bestyckningen beror helt på vilka trottelnålar och nålmunstycken de sitter i just den förgasaren så du kan inte gå efter de vi körde för din motor kan kräva typ 550" munstycken ber på hur den är portad och hur piporna vill ha det. Jag skulle utgå från 550 du märker snabbt om den surar redan i garaget upphissad och drar på.
De är extremt svårt att bestycka in en motor om du inte har bredbandslambdamätare och piptemp mätare. Jag har extremt lång erfarenhet typ 40 år och jag kan elda upp kolvar omk jag inte har dessa mätare. De är bet billigare att skaffa dessa mätare än att elda upp kolvar och cylindrar. Ett annat alt är att ställa in den i bänk. De kan kosta 2500-5000kr ber på hur snabbd man får till besytyckningen. Bredbandsmätare kostar 2500kr och piptemp liknade pris men då hgar du kvar dem i många år och kan lära dig själv att bestycka in motorer.
Jag hoppas att du inte har Brp pipor för de är totalt värdelösa de går bättre med singelpipa än dem.
Perfekt för 95/98 okt men om du har 98 okt i din närhet så kör på det såklart. Du kan få ut bet mer effekt med 98okt vs 95 om du utnyttjar 98 okt fullt ut i vassare tändning,högre komp,mindre stingerrör mm. Brp rören vi provade på två 800 motorer gav bara några enstaka hk mer än singelrör , men med tyngre maskin som följd och sämre register. För att de ska va värt att köra dubbla pipor bör de ge ca 10hk mer än singelrör. Dubbelrör ger inte samma gassvar som en singelpipa och i många fall ska de dras till högre varv = mer förlust genom variatorerna.31,5 mm är mina stingers inv ungefär