2019 Lynx ranger 49 pro tråden

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Vilken skoter har bäst framkomlighet och smidighet mellan en ny 49 Ranger och nya Tundran? Nån som testat båda? Det är mest 600 ace jag har i åtanke
Hej
Beror nog på före, har du fäste i underlaget är nog Tundran snäppet smidigare och effektivare. Är det som iår massor av lössnö är min erfarenhet att 49:an med sin framvagn är mer effektiv med lappskidor och bred skidinställning). Dessutom tippar inte 49:an så fort du startar skotern, som en Tundra ägare sa..

Däremot har fler bekanta med Tundra högaktat 49:ans framvagns egenskaper och easyride boggins alla fördelar, särskilt backningen
Utöver detta så är de jättenöjda med sina Tundra, även jag som kört Tundra tidigare👍

Jag har nu en 49:an 600ace -20 kompisen har Tundran -18.
Nya Tundran har jag ej sett i aktion Live ännu...Men jag får för mig att Nya Tundran 600 efi är oerhört komplett...
 
Last edited:

Klyv-Olle

Ny medlem
10 feb 2021
4
0
1
33
Vindeln
Om tundran och 49an har lika stor matta och lika stora skidor, alltså att ytan blir lika stor, så borde de bära lika bra i lössnön? Eller är det något annat som gör att tar sig fram olika bra i lössnön mellan just dessa modeller? Nya tundran har easy ride boogien. Smalare skidor gör den visserligen vingligare, men tänker att det är till fördel då man ska krypa fram i snårig skog.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag skulle tro att 49an är snäppet vassare i ren lössnö än tundran då mattan verkar vara mer lössnöanpassad på 49an.
Tundran har ganska hårda och grova kammar förberedda för dubb.
Men kollar man på bilder så tycker jag det ser ut som tundran har högre markfrigång och tvådelad attakvinkel, så den kan gå djupare innan den börjar skrapa i.
Men att köra i skogen så är tundran fruktansvärt smidig, kräver nog vanare chaufför för att uppskatta den fullt ut då den är väldigt smal. Men jag älskar den.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Om tundran och 49an har lika stor matta och lika stora skidor, alltså att ytan blir lika stor, så borde de bära lika bra i lössnön? Eller är det något annat som gör att tar sig fram olika bra i lössnön mellan just dessa modeller? Nya tundran har easy ride boogien. Smalare skidor gör den visserligen vingligare, men tänker att det är till fördel då man ska krypa fram i snårig skog.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skall du i huvudsak krypa runt i snårskog välj Tundran Men lägg ihop Alla fören/snöfårhållanden så tar jag personligen 49:an. Har på ett år nu kört +250mil under alla möjliga skiftande förhållanden fram tills nu. Ett par bekantaTundra ägare är imponerade över 49:an 600ace Men Jag är även imponerad av Tundran (dock den äldre mod)....
MEN jag är imponerad av tillslaget/smygförmågan och med mkt lite gas ta sig fram som en riktig "skogssmygare", imponerande för 49:an 600ace👍👍 Är övertygad om att Easyriden har ett finger med i spelet- SUPERNÖJD....

Man får nog prova båda i lika förhållanden, tror det skiljer ca 20-25kg vikt dessutom👍..
49:ans framvagn bär lite mer eftersom den går bredda en aning, är min erfarenhet.
Rätt snöfårhållanden är Tundrans hasfront outstanding enl mig....
Men skönt att slippa tippigheten för en snart gammal gubbe som mig.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Säkert en svår fråga men hur är framkomligheten på en nyare ranger 49 med 600 etec och modellen som har runt 55-60 mm kammar om man jämför med en riktig lössnö maskin typ summmit eller min nuvarande Boondocker 3900DS 850.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Säkert en svår fråga men hur är framkomligheten på en nyare ranger 49 med 600 etec och modellen som har runt 55-60 mm kammar om man jämför med en riktig lössnö maskin typ summmit eller min nuvarande Boondocker 3900DS 850.
Om du söker på detta så ser du en 49:a 600R gå först i djupsnö👍
Gick ej länka filmen direkt....
 

Attachments

Klyv-Olle

Ny medlem
10 feb 2021
4
0
1
33
Vindeln
Man får nog prova båda i lika förhållanden, tror det skiljer ca 20-25kg vikt dessutom👍..
Vilken är lättare? Svårt att hitta info om vikt på skotrarna tycker jag.

Vilket svårt val! En del säger att Tundran tar sig fram bättre, och här säger ni att 49:an tar sig fram bättre i lössnön. Men det är bra synpunker ni kommer med iaf :)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
I början av filmen där 49 åker först är det inte så mycket snö men på slutet där dom verkar åka helt ospårat ser man hur tufft Tundran har det när en polaris åker iväg helt utan problem. Hur som helst svårt att se på film hur dom går men har börjat få upp intresset mer och mer för en 49a med 600r motorn den har ju helt ok matta som är lång och vikten borde inte vara allt för hög så är det inte nånting galet så bör den ta sig fram bra.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Vilken är lättare? Svårt att hitta info om vikt på skotrarna tycker jag.

Vilket svårt val! En del säger att Tundran tar sig fram bättre, och här säger ni att 49:an tar sig fram bättre i lössnön. Men det är bra synpunker ni kommer med iaf :)

All info här sök på märke överst till vänster..

Är visst numera "bara" 12kg skillnad utan vätskor på -2021 modellerna av 49:a 600ace och Tundran 600ace.
49:an har blivit lättare och kortare med åren och Tundran lite tyngre...
(-2016 skiljde det 30kg MEN då var 49:an 4100 lång)
 

Attachments

Last edited:

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Såg att de var fler som undrade lite tidigare i tråden, men kom gärna med mer feedback.

Går i tankar att välja 49 ranger 600r etec framför summit 154 600r.

Kommer man bli missnöjd med smidigheten? Skotern, har ju typ samma dimensioner lång och smal.

Åker blandat led/ospårat/skog/pulka.

De tillbehör jag vill ha, vet jag går att eftermontera på summit..
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Intressant fråga så pass lika maskiner men helt olika målgrupper. Skulle va kul att jämföra hur 49 tar sig i snö om den kliver upp som en summit eller i närheten i alla fall.
 

Norråker

Ny medlem
16 mar 2013
1
0
1
34
Norråker
Håller på att bli galen på min 19 49a. Vibrerar nå jävulskt i främre delen av tunneln, kan knappt ha fötterna på fotstegen.. och över ja 50 är bara å glömma då de känns som att skotern ska skaka sönder! Upplever att skotern går tungt typ men provat att titta in å känna men ser inget som ser fel ut. Ni som haft samma problem hur löser ja de? Den har bara gått 75 mil i dagsläget. Riktigt nöjd med skotern överlag om man bortser från tippigheten, grymt framvagnstryck, spårkänslig och dom förbannade skakningarna i främre delen av tunneln
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ni som kör Ranger 49 Pro med nya 600R E-tec; hur funkar det att dra tungt med den (t.ex. timmerdoningar, kanske inte fullastade men med en del på åtminstone)? Saknar man en lågväxel? Verkar sådan körning leda till ökat slitage av variatorremmen eller några andra bekymmer? Hålls kylningen under kontroll med extra kylaren eller har den några tendenser att gå varm när man drar tungt?

Jag har funderat på bredbandare typ Lynx Commander eller Polaris Titan, men vill inte förlora smidigheten som en smalare matta ger. Samtidigt så är jag fundersam över hur det egentligen funkar att dra tungt utan lågväxel, så därav dessa frågor.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har läst igenom denna tråden om problem med tippighet med 2019 49 Ranger

Är det nån som kört med -20 och -21 som kan uttala sig om hur den fungerar i jämförelse?
Likaså om Lynx fått till det bättre med smygkörningen.
-19 var ju första året med 600R och P-drive på dessa, så nu kanske dom fått till det lite bättre?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
När det gäller smygkörning så har jag en hundraprocentig lösning, montera dit Heelclickervikter ihop med originalfjädern, lasta på hälen allt som går och sen se vad som behövs läggas i för vikt längre ut sen. Min 850 har 2700 i ingrepp, på 3000 kör jag på plogat underlag i jämn låg krypfart utan att den vill koppla ur hela tiden, i lössnön så ligger varven på kanske 3200-ish vid krypfart. Ingreppet är distinkt och den orkar med sig utan remslir. Jag kör med vikter med fast häl, inte med ledad häl som kopiorna som Diablo kör med har.
Heelclickervikterna är det första som åker på på 600an jag beställt till nästa år.
Gosnow.se har dessa kit.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det var ju iallafall positivt, att det finns en bra lösning om Lynx inte fixat det från fabrik.

Återstår att höra lite om köregenskaper!
 

multip

Medlem
4 mar 2017
11
1
3
Piteå
Håller på att bli galen på min 19 49a. Vibrerar nå jävulskt i främre delen av tunneln, kan knappt ha fötterna på fotstegen.. och över ja 50 är bara å glömma då de känns som att skotern ska skaka sönder! Upplever att skotern går tungt typ men provat att titta in å känna men ser inget som ser fel ut. Ni som haft samma problem hur löser ja de? Den har bara gått 75 mil i dagsläget. Riktigt nöjd med skotern överlag om man bortser från tippigheten, grymt framvagnstryck, spårkänslig och dom förbannade skakningarna i främre delen av tunneln
Du har ju kvar garanti på skotern så lämna in den och få den åtgärdad den har ju bara gått 75 mil
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Har läst igenom denna tråden om problem med tippighet med 2019 49 Ranger

Är det nån som kört med -20 och -21 som kan uttala sig om hur den fungerar i jämförelse?
Likaså om Lynx fått till det bättre med smygkörningen.
-19 var ju första året med 600R och P-drive på dessa, så nu kanske dom fått till det lite bättre?
Är också intresserad av höra om erfarenheter av - 20 och - 21, ingen som känner nog som kört eller äger någon?