Överhettad

Lynx31

Ny medlem
2 feb 2021
3
0
1
68
Älvdalen
Hej
Har en Lynx Boondocker 800 e-tec som blir överhettad när jag har kört ca 2 km. Har kollat att vattenpumpen går och det ser ut som den fungerar bra. Har testat alla hatigheter mellan 30-70 km/tim, har testat lössnö och med och utan isrivare. Någon som har någon idé. Har även mätt teperaturen i kärlet och vid 85 grader varnar den om att den är varm och att man skall stänga av. Någon sa till mig att dom inte har termostat i 2 taktare????
Har kört fast så jag behöver verkligen hjälp
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu vet jag inte årsmodellen på den men länken visar en 12as xtrim 800 e-tek och där ser du termostathuset nr 13.
Börja med att koka termostaten och kolla att den öppnar och öppnar fullt! Jag testkokade nyss Polars pro rmk 15 termostat och den börjar öppna lite vid 55c för att sedan öppna mer o mer ända upp till 95-98 grader då den öppnar max. Käglan ska öppna ca 10mm vid 90-100c om den är ok men de gäller polaris! Brp kan ev öppa max vid lägre temp. Vid ca 65c är polaris termion öppen halvvägs typ 5-6mm.
Om termostaten öppnar som den ska kan de va vattenpump impellern som är väck eller i mer sällsynta fall drevet för vattenpumpaxeln.
Men har du provat lufta ur den? Om den gått het innan den började jävlas, dvs överhettning av normala omständigheter så kan den ha tryckt ur för mycket vatten så den har en luftficka.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Hur har du kollat vattenpumpen? Blir kylaren varm? Är du säker på att vattenpumpen är hel och du inte har cirkulation i kylaren så är termostaten väck. Har inte varit med om det själv men jag vet några som fått byta så helt ovanligt verkar det inte vara.
 

Lynx31

Ny medlem
2 feb 2021
3
0
1
68
Älvdalen
Nu vet jag inte årsmodellen på den men länken visar en 12as xtrim 800 e-tek och där ser du termostathuset nr 13.
Börja med att koka termostaten och kolla att den öppnar och öppnar fullt! Jag testkokade nyss Polars pro rmk 15 termostat och den börjar öppna lite vid 55c för att sedan öppna mer o mer ända upp till 95-98 grader då den öppnar max. Käglan ska öppna ca 10mm vid 90-100c om den är ok men de gäller polaris! Brp kan ev öppa max vid lägre temp. Vid ca 65c är polaris termion öppen halvvägs typ 5-6mm.
Om termostaten öppnar som den ska kan de va vattenpump impellern som är väck eller i mer sällsynta fall drevet för vattenpumpaxeln.
Men har du provat lufta ur den? Om den gått het innan den började jävlas, dvs överhettning av normala omständigheter så kan den ha tryckt ur för mycket vatten så den har en luftficka.
Hej
har testat att mäta vattnet och vid 85 grader då varnade den att den var varm, tror att det är så det skall vara. Har inte testat termostaten.
Vattenpumpen verkar vara ok i alla fall om jag kollar i behållaren det rinner på regält om jag gasar till. Jag har haft skotern i ca 40 graders lutning för att få bort ev. luft.