Bärgning?

kallefant

Medlem
17 mar 2016
25
0
1
Ljusterö
Hur gör man om en skoter havererar längs en led, finns det nån firma som hjälper till med bärgning? Eller brukar verkstäderna vara behjälpliga med det? Jag betalar gärna för hjälp, men det vore bra att veta vart man hör av sig. Gäller i första hand Jämtland och Härjedalen.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kolla med skoter uthyrningsfirmorna av skotrar i trakten dom kan ha utrustning .

Vad är det som har hänt med skotern? Det mesta brukar ju gå att lösa med en bogserlina eller 2
 
Last edited:

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Skulle med vilja veta, jag känner inga i närheten som kör skoter, så har ingen att ringa och be om hjälp om man skulke bli stående här i Jämtland, trodde nästan det skulle ingå i försäkringen,
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Det bästa är ju att ringa till sitt försäkringsbolag och fråga. Jag är tveksam till att det skulle ingå bärgning i en vanlig försäkring..
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Googlade lite och hittade lite om en som ringde polisen, dom tog sedan beslut om att skicka ut fjällräddningspersonal nu var detta i Norrbotten men skulle gissa att det är samma sak överallt.
Är du fasst på fjället och fjällräddningen kan ta sig ut så gör dom det avsett om du är fasst till fots eller skoter verkar mest lågiskt.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Googlade lite och hittade lite om en som ringde polisen, dom tog sedan beslut om att skicka ut fjällräddningspersonal nu var detta i Norrbotten men skulle gissa att det är samma sak överallt.
Är du fasst på fjället och fjällräddningen kan ta sig ut så gör dom det avsett om du är fasst till fots eller skoter verkar mest lågiskt.
Visst, fjällräddningen kommer och räddar/hämtar dig som person.
Men dom bärgar inte hem nån skoter, som nu frågan handlar om.
Det får man sköta själv.
Har väldigt svårt att tro att det ingår i någon försäkring.
 
Reactions: neden

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Visst, fjällräddningen kommer och räddar/hämtar dig som person.
Men dom bärgar inte hem nån skoter, som nu frågan handlar om.
Det får man sköta själv.
Har väldigt svårt att tro att det ingår i någon försäkring.
Det verkar inte ingå i någon försäkring nej,
Står här https://www.expressen.se/nyheter/ensam-skoterforare-i-nod-morkret-kommer/
att dom kan bärga eller ta med personen.. Så beror nog på lite, skulle dom inte kunna bärga så får man nog försöka ta reda på om det finns någon bonde med traktor inärheten som kan tänkas hjälpa till med den biten skulke jag tro
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det verkar inte ingå i någon försäkring nej,
Står här https://www.expressen.se/nyheter/ensam-skoterforare-i-nod-morkret-kommer/
att dom kan bärga eller ta med personen.. Så beror nog på lite, skulle dom inte kunna bärga så får man nog försöka ta reda på om det finns någon bonde med traktor inärheten som kan tänkas hjälpa till med den biten skulke jag tro
Jo, men i fallet i tidningen var det ju inget fel på skotern, utan personen hade kört fast och tog sig inte löst själv.
Då kan fjällräddningen komma och hjälpa till och få lös skotern så personen kan ta sig hem för egen maskin.
Det är inte en bärgning i mina ögon.
Bärgning kallar jag när man hämtar ett fordon som är trasigt och som inte kan köras för egen maskin.

En fastkörd skoter hämtar man inte med traktor, så länge man inte sitter fast på en åker, skogsväg eller liknande.
I raviner eller fjällsluttningar med meterdjup snö lär man hitta på något annat, helikopter är smidigt...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
För att underlätta en eventuell bärgning eller bogsering så rekommenderar jag att man själv har med sig bogserlina. Då finns ju i allafall förutsättningarna utifall någon snäll medmänniska råkar på att stanna och vill hjälpa till. Har varit med om sånna fall där man hade kunnat hjälpa till men ingen av oss hade bogserlina så det blev lite onödigt åkande för att lösa detta. Nu för tiden har jag med bogserlina eller spännband.
 
Reactions: Vituraz

kallefant

Medlem
17 mar 2016
25
0
1
Ljusterö
Skoterhuset i Lofsdalen har bärgningssläde.
Annars har du väl en åkkompis som kan dra hem dig? :)
Tack! Det var värdefull info!
Men nej, jag åker själv, jag har ingen att åka med och det är som det är. Jag är fullt medveten om risken och är beredd att ta den.

Tycker bara det är lite märkligt att det finns så lite organisation kring detta, för det är knappast ovanligt med haverier? Jag bor vid kusten och kan jämföra med båttrafiken här; hamnar man på drift så har man alltid nån att ringa, som känner nån, som känner nån som kan hjälpa till. Och så betalar man en skälig summa för det. Omvänt kan jag hjälpa någon annan.
Visst, Sjöräddningen finns, men deras uppgift är primärt att rädda liv och då skall man inte belasta dem med bogseringar, kan jag tycka.

På samma sätt borde det väl finnas flera som kan hjälpa till med skoterbärgning? Jag (och säkert många andra) betalar gärna för det, om det är det det hänger på. Försäkring eller inte.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du måste skaffa kompisar :) Jag far ingenstanns om jag inte har 2-3st kompisar som jag vet kan komma o bogsera hem mig. I helgen fick jag agera bärgare till en maskin som gick väck.
 
Reactions: Winterspeed

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Det finns kompisar för min del men dom bor långt bort 4a mil. I värsta fall skulle det väl bli till att lämna skotern, hyra släp åka och hämta kompis med skoter osv.

Låter som att man skulle starta ett skoterbärningsföretag tyvärr har jag ingen skoter till att dra med. Annars hade jag gärna hjälp folk.
Hade ju vart sjukt bra om det fanns någon man kunde ringa så här i Jämtland om/när det behövs
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tack! Det var värdefull info!
Men nej, jag åker själv, jag har ingen att åka med och det är som det är. Jag är fullt medveten om risken och är beredd att ta den.

Tycker bara det är lite märkligt att det finns så lite organisation kring detta, för det är knappast ovanligt med haverier? Jag bor vid kusten och kan jämföra med båttrafiken här; hamnar man på drift så har man alltid nån att ringa, som känner nån, som känner nån som kan hjälpa till. Och så betalar man en skälig summa för det. Omvänt kan jag hjälpa någon annan.
Visst, Sjöräddningen finns, men deras uppgift är primärt att rädda liv och då skall man inte belasta dem med bogseringar, kan jag tycka.

På samma sätt borde det väl finnas flera som kan hjälpa till med skoterbärgning? Jag (och säkert många andra) betalar gärna för det, om det är det det hänger på. Försäkring eller inte.
Sjöräddningen är en ideell organisation som får största delen av inkomsten av medlemsavgifter, och till medlemmarna erbjuder dom kostnadsfri bogsering. Livräddning är såklart till alla. Fjällräddningen är likt sjöräddningen när det kommer till livräddning.
Problemet med skoterbogsering är väl att de flesta kan få tag i någon som kan bogsera inom rimliga avstånd, och att det skulle behövas väldigt många "stationer" per skoteråkare för att kunna konkurrera, och då skulle det bli svindyrt.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Såg i något avsnitt av "Frusna vägar" att bärgaren där var och drog loss en skoter någon gång (de tog själva med sig en Lynx Commander för att ta sig ut till skotern, som dock var rätt nära ett samhälle). Så det skulle väl vara om sådana firmor även skulle investera i skotrar och pulkor/bogserlina för att dra hem söndriga skotrar. Det lär ju däremot vara svindyrt för det fåtalet som skulle nyttja den tjänsten, som Vituraz skrev så har nog majoriteten av de bofasta skoterförarna kompisar eller bekanta som kan komma och hjälpa till med ev. bogsering så hela investeringen av skotrar och utrustning som skulle behöva göras behöver ju bärgaren då ta igen från de få icke bofasta som är och kör skoter. Det är frågan om det ens är möjligt att tjäna igen en sådan investering inom rimlig tid, tveksamt tror jag.

Sen så givetvis skulle det kunna vara idé om någon pensionär eller andra som inte har något jobb som de måste vara på och som redan har en arbetsmaskin och pulka som man kan dra med skulle haft det lite som sidoverksamhet. Även där så skulle det nog behöva vara rätt dyrt för att vara värt besväret, skotrar går ju ofta sönder på väldigt oländiga ställen långt bort från allt och det kan nog gå rätt många timmar för att ta sig ut dit och dra hem en skoter samt att det kostar i bränsle och slitage på skoter och utrustning etc. Dock antagligen mycket billigare än om en bärgarfirma skulle komma och bärga en. Vet däremot inte hur man kan tänkas få tag på sådana ev. personer.
 
Last edited:
Reactions: Vituraz

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kör inte ensam om du inte är nära ett samhälle. Har bärgat hem ett antal skotrar genom åren men man löser det alltid med kompisar och bekanta eller random folk man träffar och inte brukar det bytas några pengar heller. Vid några tillfällen där skotern stått riktigt jävligt har man fått hämta verktyg och del/delar och fältmeka för att kunna köra maskinen.
Har man lyxen att skotern pajar på en led så är det ju enkelt att få hem den också. Då räcker det oftast med en halvdan skoter för få hem liket.
 

kallefant

Medlem
17 mar 2016
25
0
1
Ljusterö
Tack för alla svar. Jag hade inte räknat med att det skulle finnas någon firma som byggde sin verksamhet på hembärgning av trasiga skotrar, men nog hade jag trott att det skulle finnas någon local som kunde tänka sig att tjäna några tusen på att dra ned en skoter från fjället. Själv hjälper jag gärna andra om så skulle vara.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tack för alla svar. Jag hade inte räknat med att det skulle finnas någon firma som byggde sin verksamhet på hembärgning av trasiga skotrar, men nog hade jag trott att det skulle finnas någon local som kunde tänka sig att tjäna några tusen på att dra ned en skoter från fjället. Själv hjälper jag gärna andra om så skulle vara.
Det finns nog på de flesta orter hjälpsamma gubbar, men då gäller det att ha rätta kontakterna, för det är ju inget som annonseras direkt
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Vi på skoterhuset i lofsdalen tar oss an all typ av bärgning av skotrar, allt från den som ramlat ned i en bäck till rena haverier.

Vi har hämtat en och en annan skadad skoter på fjället och försäkringen har aldrig täckt