Sks & PRO rmk

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Elstart är väl standard på sks? Tror att det är olika drevningar på maskinerna också.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Förra maskinen jag ägde var just en axys sks 155” med serie 6 matta. Ville ha större kylare för dom gånger kälken ska med. Nä fy fan vilken tråkig Maskin! V-kitt, omshimsade dämpare, Jaws pipa + luftburks mod mm. Hur mycket jag än labbade så fick jag aldrig den att gå något som när som kompisens PRO rmk. rev bort allt som har med elstart att göra för att bli kvitt kransen på primären.

Ta sig över bäckar och träd gjorde mig alltid lika förbannad då det behövdes alldeles för mycket energi att få upp skidorna.

Och mellan våra maskiner skiljde så vitt jag vet endast remdrift/kedjehus åt.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Förra maskinen jag ägde var just en axys sks 155” med serie 6 matta. Ville ha större kylare för dom gånger kälken ska med. Nä fy fan vilken tråkig Maskin! V-kitt, omshimsade dämpare, Jaws pipa + luftburks mod mm. Hur mycket jag än labbade så fick jag aldrig den att gå något som när som kompisens PRO rmk. rev bort allt som har med elstart att göra för att bli kvitt kransen på primären.

Ta sig över bäckar och träd gjorde mig alltid lika förbannad då det behövdes alldeles för mycket energi att få upp skidorna.

Och mellan våra maskiner skiljde så vitt jag vet endast remdrift/kedjehus åt.
De jag åker med upplevde stor skillnad mellan deras första axys (2016 sks) och en 2017 pro rmk som de köpte lite senare. Jag tyckte att det måste ha varit mestadels inbillning men jag ha hört fler som har upplevt samma sak. Konstigt...
 
Reactions: krappen

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Förra maskinen jag ägde var just en axys sks 155” med serie 6 matta. Ville ha större kylare för dom gånger kälken ska med. Nä fy fan vilken tråkig Maskin! V-kitt, omshimsade dämpare, Jaws pipa + luftburks mod mm. Hur mycket jag än labbade så fick jag aldrig den att gå något som när som kompisens PRO rmk. rev bort allt som har med elstart att göra för att bli kvitt kransen på primären.

Ta sig över bäckar och träd gjorde mig alltid lika förbannad då det behövdes alldeles för mycket energi att få upp skidorna.

Och mellan våra maskiner skiljde så vitt jag vet endast remdrift/kedjehus åt.
kan låta märkligt men gick från kedjehus ifjol till Quickdrive i år och känns som det dom flesta säger att dom är snabbare att bygga matthastighet med rem är sant
 
Reactions: krappen

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har haft lyxet att kunna hoppa mellan en SKS och Pro Rmk av likadan årsmodell, och då förstår man varför Rmk'n är en renodlad lössnösmiskare! Allting går så mycket lättare på den. Man kan tro de bara är nå jädra försäljningsjippo!
Men man märker när man "cruisar" mellan träden i hög hastighet hur mycket lättare den är att hantera kontra en maskin med högre roterande massa etc.

Väljer alla dagar i veckan en Rmk med QD för min typ av åkning och mina behov.

Med det säger jag inte att SKS'n är dålig... Men de är maskiner som är ämnade för två helt olika saker.
Ena ska vara ett multiverktyg som kan göra allt, även dra pulka & kanske t.om en ledsladd (provat).
Varav den andra har en sak i fokus, teknisk trädåkning och ta sig längst!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Har haft lyxet att kunna hoppa mellan en SKS och Pro Rmk av likadan årsmodell, och då förstår man varför Rmk'n är en renodlad lössnösmiskare! Allting går så mycket lättare på den. Man kan tro de bara är nå jädra försäljningsjippo!
Men man märker när man "cruisar" mellan träden i hög hastighet hur mycket lättare den är att hantera kontra en maskin med högre roterande massa etc.

Väljer alla dagar i veckan en Rmk med QD för min typ av åkning och mina behov.

Med det säger jag inte att SKS'n är dålig... Men de är maskiner som är ämnade för två helt olika saker.
Ena ska vara ett multiverktyg som kan göra allt, även dra pulka & kanske t.om en ledsladd (provat).
Varav den andra har en sak i fokus, teknisk trädåkning och ta sig längst!
Hon som körde SKS:en mest upplevde just det att hon hade bättre kontroll på Pro:n jämfört med SKS:en. Hon myrsurfade ju mest då och vi kunde ju se att hon körde helt klart bättre med Pro:n. Jag var hyfsat övertygad om att det skulle gå lösa med att justera dämparna/fjädringen men de löste det genom att byta in den mot en till Pro...men det kanske har sin förklaring där i att banta bort en massa roterande massa helt enkelt.
 

TheDog

Medlem
5 feb 2012
9
3
3
Det är viktigt att förstå att SKS 146 och SKS 155 är två helt olika maskiner i grunden. Om du jämför PRO RMK med en SKS 146 så blir den stora skillnader i köregenskaper då de bygger på olika chassien och därmed blir allt gällande lutningar och positioner annorlunda.

Om man jämför PRO RMK 155 och SKS 155 så är de största skillnaderna:
  • Större kylare på SKS
  • Lite fler boggiehjul på SKS
  • Elstart på SKS
  • Kedjehus istället för beltdrive på SKS
  • Bredare framvagn på SKS
  • Beroende på val (matta och styre)
Dessa skillnader kokar i grunden ner till att SKSn är något tyngre, men går att dra kälke, samt att den har bredare framvagn. Köregenskaperna utöver detta är mycket lika.