Polaris 2020

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sen får man dessutom antingen -10000kr på priset man får fram eller tillbehör för motsvarande summa via snowcheck, utan att äns börjat förhandla om pris... så då är startpriset nere på 135.. har tyvärr ingen aning om hur mycket mån det finns på brp maskinerna men det är somsagt en jäkla skillnad nu.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Den prutmånen fanns då inte hos någon av de handlare jag snackade med förra våren när jag kollade på en RMK 850, snarare några få tusingar. Tycks minnas jag skulle få en 3" ProRMK för typ 145-ish prutat och klart. Då kollade jag med V-mina, Luleå och Arvidsjaur och dom låg tämligen likt.

Prutar handlarna bort hela sitt påslag kommer BRP-maskinerna ner någorlunda, men då överlever dom inte.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
I filmen ser du ganska markant skillnaden i klätterförmåga mellan pro rmkn och khaosen. Men de kan ju vara bra att tänka på att de är riktigt jävla brant där vi körde. Hör ju inte till de normala att man ligger å plågar så branta fjällsidor som vi gjorde i Riksgränsen.
Men med det sagt, så tar den sig ändå väldigt bra. En erfaren åkare kan hantera det lättare skidtrycket utan problem.
Den tog sig ju upp för Rubens vägg chuten utan problem och det trodde jag ärligt talat inte den skulle göra.

Vi körde också under lördagen som hade sämre väder men då höll vi oss mer bland gränsens rislandskap där de inte gick lika fort.
Och den hanterade då allting som kunde kastas på den med bravur!

Jag tror khaosen kommer bli en dräpare av rang om jag ska vara ärlig. Finns ingen anledning att byta ut dämparna som sitter på den. Kolvstången på centerdämparen är grov som en majskolv man grillar under somrarnas BBQ.
De verkligen skriker hopp och lekskoter om denna maskin!

Ja BRP verkar ju gräva sin egen grav med deras priser på både skotrar och remmar... Tycker ärligt talat de är för dåligt då det i grund och botten är fina skotrar. Men nånstans måste man dra en gräns.

Det verkar också bli så att polaris 2020 maskinerna kommer Vkittade till skandinaviska marknaden. När vissa tar 5-6k för ett v-kitt så är de en rätt stor besparning också!
Dock är detta inte spikat i sten så vi får se... Får hålla tummarna!





Ja och nej. Den mappning som teknikerna gjorde när dom var över är inte helt färdig ännu. Teknikerna ville arbeta mera på den hemma i Usa. Dom tog och beställde över våran macksoppa vi har här i Sverige till USA. För det är endast de som kan skilja mellan våra maskiner och det dom har där borta. För där dom testar motorer och mappar är på väldigt låg höjd (~200m).

Har du dock en problem skoter som inte går helt rent, så kan du be din ÅF kontakta polaris egna tekniker här i Sverige för att hjälpa dig. Dock är jag lite osäker angående vilka som har tillgång till den programvaran.
Jag har för mig att programvaran är låst till ett fåtal datorer då de är nån typ av prototyp/tillfällig programvara.
Det innebär att dom inte kan göra det via åf/verkstädernas datorer/digital wrench.

Men har vi lite flyt så kanske dom släpper en officiel programvara alldeles strax. För de är på deras högsta prioritering att åtgärda.



Man ska vara en förebild för sporten och märket man representerar. Att kunna vara behjälplig mot andra som har frågor och kanske är novis inom skotersporten. Skoterbranschen har växt så det knakat dom senaste åren och det behövs förebilder för sporten som gör "rätt".

Samt har man lite åtaganden som man "måste" vara med på under året. Typ skoterns dag, diverse träffar m.m.
Brukar säga att så länge man har hjärta för sporten och märket samt hjälper folk så är man en bra ambassadör.


Dom la då in en ny mappning idag i min men har aldrig haft problem över huvut taget i min maskin (Sks 850 155)
förutom att den går lite fett när den är kall dom första 20-30 sekunderna. Få se om den blev sämre nu :p
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Alla snikmodeller av Rmk verkar står sig ju rätt bra emot BRP också. 155/3" för 141.9' och 155/2.6" för 143.9

Men mest prisvärd kanske Indy XC129 är vilket går på 129.9'.
Och de är med "Walker Evans® Compression Adjustable Piggyback Needle Velocity Shocks "
Är de inte ett förjävla bra pris?? Sen snowcheck på 10k utöver de.

Lite småsugen på en XC129 efter jag provade en i vinter. Perfekt till sambon om inte annat!
 
Reactions: Bola och mattgojohn

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Varit i riksgränsen nu i 2 dagar och hade en 2020 Pro Rmk 155/2.6 och en Khaos Rmk 155/2.6. Dom som följer mig på instagram har kunna sett lite videoklipp på storyn.

Kortfattat kan man säga att den styvt håller skidorna 5cm mer i luften än pro rmkn. Den är lite mer agil i vändningar och det märktes markant när man skulle vända brant nerförs. Då ville den sno runt väldigt fort.
Stegra gjorde den lite lättare också. Men lite så där perfekt lagomt skulle jag säga.

Den klättrar inte lika långt som pro rmkn då det är "ligga-på-styret" brant. Men den är ändå inte värdelös. Tog t.ex Rubens vägg chuten vid Kårsa utan problem. Vilket inte många stockers gör...
Var några 850brp's som kämpade men gav upp när vi tog den på första försöket ;)

Dämparna funkade bra, riktigt bra! Gjorde några drop med bägge maskiner och måste säga att velocity dämparna sväljer stora gupp väldigt bra.
Fördelen är ju att man kan justera dom lite för den åkning man har. Den har ju hög/lågkomps justering så den går ju finjustera in väldigt bra!

Känns jävligt fin måste jag säga. Nästan så man får lite 146" feeling av den fastän de är en 155"

Dock är jag mest imponerad över hur sinnesjukt bra maskinerna går med 2020 mappen. Man hör direkt man drar igång på snöret att den låter annorlunda, mer crisp.
Vi körde runt 800-1300m höjd (1590 var vi uppe på som max). Och den varva 8450-8550 med 10-74, 150/310 primär och 155/222, 58-44 .36 sekundär. Sjukt stark motor!
Låter ju helt osannolikt att den varvar 8400 med 74 vikter och 58-44 helix på drygt 1000möh??? Olja på remmen eller massa slir? Kör 10-70 o typ 44/40 helix o liknande fjädrar på min med bmp kittade Axys 800 bromsad +10 hk mot orginal. Bara att gratta polaris till en kanonmotor om det stämmer.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Låter ju helt osannolikt att den varvar 8400 med 74 vikter och 58-44 helix på drygt 1000möh??? Olja på remmen eller massa slir? Kör 10-70 o typ 44/40 helix o liknande fjädrar på min med bmp kittade Axys 800 bromsad +10 hk mot orginal. Bara att gratta polaris till en kanonmotor om det stämmer.
kanske korset är annorlunda schimsat?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Den låg på 8400rpm vid "kall" pipa. Kollar man klippet så efter man får ligga å plåga länge så verkar den börja ligga runt 8500-8550.
Men ja den går riktigt jävla bra! Ingen rem for fastän vi låg och provocerade upp och ner för en brant 10+ gånger på rullen å 100% intryckt ljudreglage.

Korset var shimsat korrekt/tight! Inte maracasglapp som dom kom med till årets maskiner. Dom har fått rätt hård kritik för det från ÅF sida. Verkar som dom skärpt till sig inför 2020!

Kör 74er i min 850 maskin och den är jag rätt säker kommer övervarva nu efter sista programvaran. Man verkar få upp 200varv på toppen och betydligt starkare mellanregister.
Ligger på 8300rpm i riktigt djup snö där de går tungt före programvaran. Så lär väl ligga på runt 8500rpm efter.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Vad har du för helix i din? Gissar att du har en lite styvare primärfjäder också?
Min varvar 82-83 med 10-68, dock kvar i inkörningen med andra mappningen
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det var märkligt lite vikt du hade på din maskin. Kör du ultimax rem och väldigt lågt sluttryck på primärfjädern?
Har du ändrat från ethanol till 91-non eth bensinläget?

Har org axys (120-320) fjädern i min maskin. Men ska nog öka starttrycket lite. Helixen håller jag för mig själv :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ultimax rem just nu men varvar lika med originalrem, schimsat in korset det som går, 165-310 fjäder. Soppaläget som det ska.
Jaja alla verkar tycka att ingen annan ska få sin skoter att gå lika bra som deras så varför skulle jag få ett annat svar av dig :)
Har ju själv bytt grejer i min och är rätt nöjd, men alltid kul med referenser
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Alla snikmodeller av Rmk verkar står sig ju rätt bra emot BRP också. 155/3" för 141.9' och 155/2.6" för 143.9

Men mest prisvärd kanske Indy XC129 är vilket går på 129.9'.
Och de är med "Walker Evans® Compression Adjustable Piggyback Needle Velocity Shocks "
Är de inte ett förjävla bra pris?? Sen snowcheck på 10k utöver de.

Lite småsugen på en XC129 efter jag provade en i vinter. Perfekt till sambon om inte annat!
Tror dock att skrivfels nisse har framme på polaris. Då det bara är XCR modellen som ska ha dessa dämpare.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Det var märkligt lite vikt du hade på din maskin. Kör du ultimax rem och väldigt lågt sluttryck på primärfjädern?
Har du ändrat från ethanol till 91-non eth bensinläget?

Har org axys (120-320) fjädern i min maskin. Men ska nog öka starttrycket lite. Helixen håller jag för mig själv :)
Kändes som att du har lite för brant helix då varvtalet fluktuerade lite väl mycket på filmen med du delade häromdagen..tror det är lättare att få mer konstant växlingsvarv under hög belastning med aningens flackare helix.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tycker du? Den låg på 84-8450 och med varm pipa så låg den på 85-8550. Tycker den låg rätt stadigt.
Var förresten en 56-42 pro-ride Helix i den maskinen. Tror jag skrev 58-44 men de var fel.


Asker ja du kan ha rätt angående tryckfelsnisse!
 

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
56
Sverige
Hallå
Kollar lite på 2020 skotrar och då ledisar..😁
Är det någon som kan klargöra vilka olika modeller Polaris egentligen tar in?

När jag tittar på Polaris XCR så finns det enligt hemsidan endast 850 Switchback XCR!

Men läser man på amerikanska siter ska det finnas en INDY XCR som i mitt tycke är
en högintressant modell!
Nä har inte blandat i hop INDY 129/137.
MVH.

 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Varit i riksgränsen nu i 2 dagar och hade en 2020 Pro Rmk 155/2.6 och en Khaos Rmk 155/2.6. Dom som följer mig på instagram har kunna sett lite videoklipp på storyn.

Kortfattat kan man säga att den styvt håller skidorna 5cm mer i luften än pro rmkn. Den är lite mer agil i vändningar och det märktes markant när man skulle vända brant nerförs. Då ville den sno runt väldigt fort.
Stegra gjorde den lite lättare också. Men lite så där perfekt lagomt skulle jag säga.

Den klättrar inte lika långt som pro rmkn då det är "ligga-på-styret" brant. Men den är ändå inte värdelös. Tog t.ex Rubens vägg chuten vid Kårsa utan problem. Vilket inte många stockers gör...
Var några 850brp's som kämpade men gav upp när vi tog den på första försöket ;)

Dämparna funkade bra, riktigt bra! Gjorde några drop med bägge maskiner och måste säga att velocity dämparna sväljer stora gupp väldigt bra.
Fördelen är ju att man kan justera dom lite för den åkning man har. Den har ju hög/lågkomps justering så den går ju finjustera in väldigt bra!

Känns jävligt fin måste jag säga. Nästan så man får lite 146" feeling av den fastän de är en 155"

Dock är jag mest imponerad över hur sinnesjukt bra maskinerna går med 2020 mappen. Man hör direkt man drar igång på snöret att den låter annorlunda, mer crisp.
Vi körde runt 800-1300m höjd (1590 var vi uppe på som max). Och den varva 8450-8550 med 10-74, 150/310 primär och 155/222, 58-44 .36 sekundär. Sjukt stark motor!
Kommer 2020 mappen vara tillgänglig för 2019maskiner när 2020 maskiner har börjat rulla ute i skog och mark?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kommer 2020 mappen vara tillgänglig för 2019maskiner när 2020 maskiner har börjat rulla ute i skog och mark?
Japp! Har vi tur så kan den komma tidigare. Det är på deras högsta prioritering att få till den helt perfekt.

Den som vi har just nu är egentligen inte helt färdig. Samt är den mappen låst till vissa datorer, och det innebär att handlarna ej kan programera om via deras digital wrench. Utan det är ett fåtal i Sverige som har datorer med programvaran som kan flasha om.

Men har man en "problem"skoter som går dåligt så kan man kontakta sin handlare så får dom se om det går att lösa något.
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Japp! Har vi tur så kan den komma tidigare. Det är på deras högsta prioritering att få till den helt perfekt.

Den som vi har just nu är egentligen inte helt färdig. Samt är den mappen låst till vissa datorer, och det innebär att handlarna ej kan programera om via deras digital wrench. Utan det är ett fåtal i Sverige som har datorer med programvaran som kan flasha om.

Men har man en "problem"skoter som går dåligt så kan man kontakta sin handlare så får dom se om det går att lösa något.
Ok! Tack för bra svar!

Off topic, hur gör du för att din inte ska rappa på mattan? Min är nu sträckt mer än rekommenderat men vill ändå kugga över när det går tungt... sks 146.