Swb assault 15 bygga om för friåkning

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Hej, som rubriken lyder så tänkte jag bygga om min SBA till att vara roligare och bättre i skogen, framförallt brant och trång skogsåkning.
Är rätt bra att skruva men vet inte riktigt vad jag ska göra.

Just nu är skotern original förutom 36” framvagn

Ändringar jag funderar på är
Byta fotsteg till skinz eller pro rmk alternativt svetsa egna
Byta boggie till 155 och lössnömatta
Eller bara en bättre matta och ha kvar 144 boggie

Alla förslag och åsikter tas gärna emot!
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Nu är inte jag så erfaren vad det gäller moderna maskiner men 90% av min skoteråkning är inne i tjockskogen och det är ytterst sällan jag velat ha längre skoter än de 136" min gammskoter är på , har provat en 155" och den kändes väldigt lång då det var trångt.

Handen på hjärtat , hur ofta är du mitt i en skog i behov av den extra bärighet som 155" ger ?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Bytt till smalare fotsteg på ett par sba så det kan jag rek. Sen med bättre matta och smal framvagn måste det ju bli en ännu roligare maskin. Körde förra säsongen med peak 2.5md men finns bättre mattor än det kan jag tycka.
 

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Nu är inte jag så erfaren vad det gäller moderna maskiner men 90% av min skoteråkning är inne i tjockskogen och det är ytterst sällan jag velat ha längre skoter än de 136" min gammskoter är på , har provat en 155" och den kändes väldigt lång då det var trångt.

Handen på hjärtat , hur ofta är du mitt i en skog i behov av den extra bärighet som 155" ger ?
Hej, jag har inte själv kört en 155 så som jag gillar att åka och vet därför inte om det är rätt sak att göra.
Största problemen jag har just nu är att den gräver ner för mycket och vill inte riktigt hoppa upp så som pro rmk gör när jag testat dom, mycket det jag vill åt och set kanske räcker med inställningar på boggie o ny matta?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Hej, som rubriken lyder så tänkte jag bygga om min SBA till att vara roligare och bättre i skogen, framförallt brant och trång skogsåkning.
Är rätt bra att skruva men vet inte riktigt vad jag ska göra.

Just nu är skotern original förutom 36” framvagn

Ändringar jag funderar på är
Byta fotsteg till skinz eller pro rmk alternativt svetsa egna
Byta boggie till 155 och lössnömatta
Eller bara en bättre matta och ha kvar 144 boggie

Alla förslag och åsikter tas gärna emot!
Sälj maskin och köp en 155" rmk istället.
Blir garanterat billigare och bättre.
 
Reactions: asker

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Håller med, är det en 155 man vill ha så är det klart bästa och billigaste lösningen.
Jag kommer formodligen köpa en pro om ett år eller så men vill göra det bästa möjliga av denna sålänge och tänkte ha den kvar när jag köper pron.
Det är heller inte det att jag vill ha en 155 utan den kan lika gärna vara 144 men den ska fungera bättre i lössnön än vad den gör nu, den är inte så ”lekfull” som jag skulle önska, när jag provkörde en pro så vad den mycket roligare att kasta runt i snön än min är
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag kommer formodligen köpa en pro om ett år eller så men vill göra det bästa möjliga av denna sålänge och tänkte ha den kvar när jag köper pron.
Det är heller inte det att jag vill ha en 155 utan den kan lika gärna vara 144 men den ska fungera bättre i lössnön än vad den gör nu, den är inte så ”lekfull” som jag skulle önska, när jag provkörde en pro så vad den mycket roligare att kasta runt i snön än min är
Det är precis det som är problemet, för att få din maskin som en pro så får du säkert kosta på bra mycket mer än vad det skulle kosta att säja din maskin och köpa en pro som är 2år nyare...
 

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Det är precis det som är problemet, för att få din maskin som en pro så får du säkert kosta på bra mycket mer än vad det skulle kosta att säja din maskin och köpa en pro som är 2år nyare...
Ni verkar ju vara enade om detta så jag går väl den vägen och helt enkelt låter denna stå o köper en pro istället.

Hur hållet belt driven nu för tiden och märks skillnaden? Vet ej om jag ska köpa med kedja eller rem, gäller 2019 årsmodell
 
Last edited:

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har kört belt i 4-5 säsonger nu och har inte haft några problem, så det funkar tycker jag.

Har också kört och bytlånats maskiner med kedjehus, och märker ingen skillnad mellan belt och kedja.
En del menar på att det är stor skillnad, men vi i vår åkgrupp har då inte märkt nån skillnad att tala om...