M800 variator

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Hej. Precis köpt skoter och har inte alls nå mycket skotervana och helst inte på arctic. M800 2013 sp.

Tycker tillslagsvarvet är hyfsat högt och man får gasa ganska så mycket innan den börjar driva. (Kanske är normalt när det är en lössnö maskin med 800?)

Varenda gång när man backar och ska framåt så klonkar det till i drivningen (sekundären?). Kan bli från start också när man stannar helt och ska iväg. Är man försiktig på gasen så låter det inte men trycker man till riktigt så hör man att det klonkar till sen är det som vanligt. Det är alltså aldrig under körningen bara från start tills den åker iväg. Låter ju inte något farligt alls men vill bara höra! Annars mycket fin maskin, mycket att åka med! 😃
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Helt normalt på maskiner som vänder motorns rotationsriktning för backning. Helix i sekundärvariatorn är annorlunda på sådana maskiner.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Helt normalt på maskiner som vänder motorns rotationsriktning för backning. Helix i sekundärvariatorn är annorlunda på sådana maskiner.
Okej så det är normalt när du väl ska iväg från tomgång också? Inte när man har använt backen så att säga
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Dom blir sådär med tiden inget att oroa sig för. Min smäller också och lever om när man ska iväg
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Dom blir sådär med tiden inget att oroa sig för. Min smäller också och lever om när man ska iväg
Inget att oroa sig för då!

Vart orolig när han klappade till när man åker iväg från tomgång, tänkte om det var nått fel på primärn
 
Last edited:

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Återupplivar den här tråden.

Vi skaffade en FX8000 -14 i mellandagarna och den låter sådär i variatorn den med.

Jag är inne på att byta rullarna, dels för att skotern gått nära 500 mil nu och dels för att det är gjort på en kvart (eller missbedömer jag hur mycket jobb det är? Två skruvar så har man rullarna i näven.).
Två rullar på den sekundären.

Eller är det ingen vits att byta dem?
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Har bråkat ganska mycket med dessa variatorer och det är rörliga skivans bussning som gör att det klonkar när den blir tillräckligt glapp. vill man ha en snabb fix så kan man beställa en ABC kit från https://www.knracing.se/produkt/arctic-cat-abc-kit/

Då försvann klonkandet direkt för mig, och blev riktigt mjuk att åka iväg. Annars kan man renovera variatorn men tror inte så många firmor gör det, då arctic cat inte har några renoverings satser. Gör man det själv så finns att beställa thunderproducts bussningar.

Jag lämnade in min till en firma i Finland som renoverade dessa variatorer med thunderproducts grejjer, men nu facit i hand så borde jag bara köpt ett ABC kit direkt och köpt ny variator sen när originalen var dags att slänga för efter renoveringen så dröjde det ändå inte så länge tills den blev dålig igen.

Sen har jag läst att i några fall har inte vikterna vägt exakt samma som bidragit att variatorn vill börja röra på sig lite snett vilket gör att rörliga skivan fastnar lite i axeln innan den sen växlar hårt.
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Kittet verkar intressant!

Jag har redan beställt rullarna och ska dra till fjälls nu på söndag.
Tänkte att jag eventuellt skulle byta dem innan helgen.

Det är väl ingen risk för strul? 😅😅
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Går det att byta rullarna utan att demontera korset? De man även kan kika på är att fjädern inte kärvar, samt att vikterna rör sig lätt, dvs att bultern som håller vikterna inte sitter allt för hårt, sen kan det även vara att distansen mellan rörliga skivan och bältet är för stort, därför smäller den till när du åker väg. De fixar sig men kittet eller att man shimsar korset.

Vilket fall som helst så är det nog inga problem att köra med klonket, men är inte det roligaste :)

Lycka till 👍
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Del 7.

Ser otroligt enkelt ut i mina ögon.

(Jag har en XF8000, men jag tänkte att det nästan samma maskin..)
Bilden överensstämmer med min variator.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har bråkat ganska mycket med dessa variatorer och det är rörliga skivans bussning som gör att det klonkar när den blir tillräckligt glapp. vill man ha en snabb fix så kan man beställa en ABC kit från https://www.knracing.se/produkt/arctic-cat-abc-kit/

Då försvann klonkandet direkt för mig, och blev riktigt mjuk att åka iväg. Annars kan man renovera variatorn men tror inte så många firmor gör det, då arctic cat inte har några renoverings satser. Gör man det själv så finns att beställa thunderproducts bussningar.

Jag lämnade in min till en firma i Finland som renoverade dessa variatorer med thunderproducts grejjer, men nu facit i hand så borde jag bara köpt ett ABC kit direkt och köpt ny variator sen när originalen var dags att slänga för efter renoveringen så dröjde det ändå inte så länge tills den blev dålig igen.

Sen har jag läst att i några fall har inte vikterna vägt exakt samma som bidragit att variatorn vill börja röra på sig lite snett vilket gör att rörliga skivan fastnar lite i axeln innan den sen växlar hårt.
De står att man kan justera yttre skivan in o ut med ABC kittet. Skruvar man lös korset först och tar bort alla shimsbrickor först då antar jag? Funkar den justeringen bra för de låter ju fantastiskt bra bara den fördelen med kittet.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
De står att man kan justera yttre skivan in o ut med ABC kittet. Skruvar man lös korset först och tar bort alla shimsbrickor först då antar jag? Funkar den justeringen bra för de låter ju fantastiskt bra bara den fördelen med kittet.
Det är ju valfritt, fast onödigt. Tanken är att du enkelt ställer remspelet tightare med ställmuttern då det är vanligt att det är ofta större än nödvändigt.
Enda nackdelen med kittet är att det bygger på bredden
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
De står att man kan justera yttre skivan in o ut med ABC kittet. Skruvar man lös korset först och tar bort alla shimsbrickor först då antar jag? Funkar den justeringen bra för de låter ju fantastiskt bra bara den fördelen med kittet.

Som Anton skrev så ställer man in remspelet tightare, vilket i sin tur minskar rejält på klonkandet. Man behöver inte skruva loss korset, om inte spelet redan är för tight, utan man byter ut variator bulten mot denna, och kan sen ställa in remspelet. Fungerade väldigt bra på min skoter som hade problem med mycket klonk, plus att det vanliga, "naturliga", klonket när man backar och sen skall frammåt försvann också på köpet. Fördelarna med detta kit var också att när man har rätt spel mot remmen så åker skotern iväg väldigt mjukt så man slipper att den gräver ner sig när mattan snurrar till snabbt, om man ex kör fiskörning i skogen.

Detta är iallafall mina erfarenheter med kittet.
 
Reactions: antonbc