Bästa skoterpulkan

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Har själv bara haft nila 2 samt 4sitsiga med extrafjädring. Dessa är bra på led men helt värdelösa i lössnö.
Har kollat lite på Bk hengeren och dom verkar då vara riktigt välbyggda men dyra.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Har själv bara haft nila 2 samt 4sitsiga med extrafjädring. Dessa är bra på led men helt värdelösa i lössnö.
Har kollat lite på Bk hengeren och dom verkar då vara riktigt välbyggda men dyra.
Hej och tack för svar, okej, kollade på Bk hengeren också efter att ni nämnt dom, fina men dyra, vad tror ni om Bamse Cruiser?
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Hej igen, vad tror ni om Bamse Cruiser? Den ser fin ut och är i lämplig storlek, men det som är intressant är om det är en bra pulka i lössnö? oxh om det går bra att sitta två stycken i den?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Den pulka som nog går bäst i snö är Brännapulkan, men sina högt uppdragna plastmedar.
Dom går fint att dra i lössnö efter skotern.
Dyker inte ner och har sig utan går uppepå snön.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Den pulka som nog går bäst i snö är Brännapulkan, men sina högt uppdragna plastmedar.
Dom går fint att dra i lössnö efter skotern.
Dyker inte ner och har sig utan går uppepå snön.
Okej, så ni har en brännapulka?, har nån provat en bamsepulka?, jag frågar angående bamsepulkan eftersom den är lite kortare än brännapulkan.
 

900 ace

Medlem
16 feb 2019
21
2
3
Jämtland
Hej!, låter bra, flyter den ovanpå lössnön?
Flyter inte ovanpå. Den går i skidornas spår sjunker inte mer än skotern. Har inte provat någon extremåkning med den. Jag håller mig på led med pulkan, vill inte riskera en fastkörning med familj.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Okej, nån gång så kan jag bli tvungen att köra i lössnö och då är det bra att veta att den inte tippar, körde med en vanlig kälke som tippade direkt när jag körde utanför spåret, nu satt det ingen på kälken som tur var.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Okej, så ni har en brännapulka?, har nån provat en bamsepulka?, jag frågar angående bamsepulkan eftersom den är lite kortare än brännapulkan.
Ja, har Bränna pulkan.
Är nöjd med den.
Enda som jag kan klaga på är lite halvdan kvalitet, på kapell och svetsar osv.
Men den har ett antal år på nacken, och kikar man på de nya som säljs nu så tycker jag dom ser betydligt bättre ut.
En del grejer är omkonstruerat till det bättre.

Har Comfort-modellen.
Fjädringen original var jag inte nöjd med, alldeles för hård, så har byggt om till Fox Float.
Skulle jag köpa en ny skulle det nog bli en Royal Air, så man kan justera fjädringen efter aktuell last i pulkan.
Gör ju det enkelt med Floatarna.

Vi åker en del ospårat med den, och det är inga som helst problem att vika av med Commandern och köra ospårat med pulkan efter.
Har under 6 år aldrig hänt att pulkan tippat när man kört ospårat.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Utan att egentligen ha någon egen erfarenhet av pulkornas värld så slås jag av en fundering då jag kikar på pulkorna av i dag. Eller det är just det, dom är ju inte "av idag", varför i hela friden har dom så smal spårvidd? Pulkan borde väl helst, och särskilt om man ska köra i lössnö, gå i skidornas fotspår och de allra flesta skotrarna har väl kring metern i c-c mellan skidorna och många pulkor verkar ju inte vara bredare än typ 80cm.... är det kvarlevor från Sno-Tric Guls tidevarv eller?
Har en bekant som bänglar och far på dom mest överjävliga ställen med Nilan, familjen och Ranger 49an och han tar sig fram något överdjävligt fram tills att en av pulkskidorna går ner i mattspåret så pulkan kantrar.

Så, det borde funka bättre med bredare spårvidd är min tanke. Eller?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Bränna är då ganska bred.
Tycker den går i spåren efter Commandern.
Bränna själva uppger utvändig bredd 104cm.
Mått ytterkant på meden är nog ca 100cm.
Cc medar kanske 90cm då.

Men dom tar plats på vagnen, helt klart...
Bränna är ganska skrymmande, då ramen runt pulkan tar en hel del plats, och den blir ganska fyrkantig i sin form.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Då får dom väl göra spårvidden blixtsnabbt justerbar! =)

Utvändig bredd på en skoter med 108cm spårvidd är väl 120cm-ish, en med 101, typ Commander/Boondocker, är väl 110-115cm-ish utvändigt. Skulle jag bygga en pulka själv så gjorde jag den nog 115 utvändigt i alla fall, känns som det skulle funka bättre. Jajja, jag lär ändå inte ska göra någon pulka så det är rent filosofiskt =)