Ingen gnista

Robinzx3

Medlem
31 jan 2019
6
2
3
24
Kramfors
Hej, förra vinter tvär dog min skoter, polaris fusion 900, den dog mitt under körning gick klockrent sen tvär dog, startade ibland och gick ojämnt på tomgången, ibland gick den att köra några minuter sen dog den igen och den gick ojämnt, nu har jag bytt stator, voltregulator och styrboxen, och då tappade den gnistan helt, så testade byta tillbaka tills allt som satt där innan och testade mig fram, den startade med den nya styrboxen men gick lika dåligt, bytte stator och den va död, och efter det så startade den inte med den gaml statorn heller, ingen gnista allt på något stift. Så nu undrar jag om tändspolarna kan ha tagit styr pågrund av trasig voltregulator eller trasig stator? Testade även gjorda om den gamla statorn men ingen skillnad, nu har jag testat mig fram och kopplat ut tändningslås, dödarknappen och massa annat men ingen gnista. Tacksam för tips, ska tillägga att den gick på tomgången med alla original grejer tills jag la i backen de va då jag tappade gnistan och ha inte fått gnista sen dess.
 
Reactions: Najad

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har bytt allt i elens väg förutom tändspolarna, fått tag i en som jag ska testa imorgon👍
De är liten chans att bägge tändsplolarna skulle va sönder men vi håller tummarna. Har du kollat upp kablarna från pickuppspolen till ecu? Jag tänker om de är avbrott i någ kabel eller kontakt där? Om man har kortis i kabelstam kan man ha otur att knäcka endera pickuppen eller statorn ,,även den nya man sätter dit grillas fort då. Mät upp statorerna och pickupparna så ser du om de grillats.
 

Robinzx3

Medlem
31 jan 2019
6
2
3
24
Kramfors
De är liten chans att bägge tändsplolarna skulle va sönder men vi håller tummarna. Har du kollat upp kablarna från pickuppspolen till ecu? Jag tänker om de är avbrott i någ kabel eller kontakt där? Om man har kortis i kabelstam kan man ha otur att knäcka endera pickuppen eller statorn ,,även den nya man sätter dit grillas fort då. Mät upp statorerna och pickupparna så ser du om de grillats.
Vet du vart pickuppen sitter? Har bara hört talats om det en gång förut och att den ska sitta framför vänster fot men har ingen aning om hur den ska se ut. Känns ju som det kan vara den, tycker inte heller det låter rimligt att båda spolarna ska ha gått
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Picupspolen sitter utvändigt svänghjul. De sitter två st en som sköter baktäning för att backen ska funka och en för pulsräkning vid framåt körning. Som jag såg på Polaris partfinders så sitter dem fast i statorns kablage. Dvs de hänger löst hängande i kablar om man har en lös stator framför sig. De kallas för picup coil påde flesta sprängskisser men polaris visar bara komplett stator så de går inte köpas lös men de syns på bilderna. Om du har en stator lös så kan du ohm mäta denna pickupp och jämför värdet med backens picupp de bör va samma motstånd. Jag tror man kan ta en picupp från backenb och montera som primärpicupp också. De gäller att få fram ohm värden som stator och pickar ska ha ,,de står såklart i verkstadsböcker.
 

Robinzx3

Medlem
31 jan 2019
6
2
3
24
Kramfors
Picupspolen sitter utvändigt svänghjul. De sitter två st en som sköter baktäning för att backen ska funka och en för pulsräkning vid framåt körning. Som jag såg på Polaris partfinders så sitter dem fast i statorns kablage. Dvs de hänger löst hängande i kablar om man har en lös stator framför sig. De kallas för picup coil påde flesta sprängskisser men polaris visar bara komplett stator så de går inte köpas lös men de syns på bilderna. Om du har en stator lös så kan du ohm mäta denna pickupp och jämför värdet med backens picupp de bör va samma motstånd. Jag tror man kan ta en picupp från backenb och montera som primärpicupp också. De gäller att få fram ohm värden som stator och pickar ska ha ,,de står såklart i verkstadsböcker.
Jaha nu kopplar det, men jag fick med 2 nya med statorn, kablarna har olika längder så jag kan inte heller ha satt dom fel