Yamaha nytro x-ride 270 turbo.

5 jan 2019
12
1
3
27
Alingsås
Tjenare. Har som sagt en nytro x-ride med 270 turbo. Den går som en skott men en sak jag är lite orolig över. När man drar på lite mer ordentligt så reser skidorna typ 30cm från backen och så låter de som mattan tar i tunneln. Fjärdingen i boggin styv ska tilläggas. Är de något annat som låter eller är de helt normalt? Med vänlig hälsning, sebban
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
har du rätt mattspänning ?
kolla hur slitna drivhjulen är så den inte kuggar över , speciellt om du har originaldrivhjul .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag misstänker också drivhjulsslir inte att mattan tar i tunneln! Sätter man inte dit nonslip drivhjul när man kör turbo på dessa? Eller funkar de med org drivhjul och fiolsträngssträckt matta?
Och även om de är nonslip på den så kan de va sliten i topparna om man kört slak matta eller av milskäl. Slirade nonslip låter förfärligt typ hela maskinen skallrar enormt.
 
Reactions: Sebastian.branäs
5 jan 2019
12
1
3
27
Alingsås
Jag misstänker också drivhjulsslir inte att mattan tar i tunneln! Sätter man inte dit nonslip drivhjul när man kör turbo på dessa? Eller funkar de med org drivhjul och fiolsträngssträckt matta?
Och även om de är nonslip på den så kan de va sliten i topparna om man kört slak matta eller av milskäl. Slirade nonslip låter förfärligt typ hela maskinen skallrar enormt.

Om jag drar på typ på is underlag så är de inga problem. Bara när de bettar och maskinen reser sig. Då låter de precis som mattan tar i tunnel. Ska granska dessa saker till helgen då jag har möjliget att kolla på de.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag skulle gissa att mattan rappar.

Yamaha kom med nonslip på Nytro först 2012... Är det NÅGOT som Yamaha skall ha pisk på bara stjärten för så är det att de utrustade sina maskiner med så sjukt dåliga mattor - ända fram till 2012-2013 nångång då de fick vettiga mattor i klass med alla andra. På flera årgångar av Nytro så slet ju vissa handlare ur de nya mattorna innan de gått en meter, och utrustade dem med vettiga 44mm-mattor precis som de borde haft från fabrik.

Maverickmattan som sitter på X-ride exempelvis är ett mysterium. Visst, den är lätt men alldeles för mjuk för våra förhållanden även om man ibland faktiskt märker av den avsedda effekten att ”lyfta” skotern ur snön. Men den typen av snö har vi väl två gånger på fem år här i Sverige... Japanerna bygger med kvalitet men de har inte alltid tänkt färdigt.

Så - mattan skall INTE vara spänd som en fiolsträng utan ligga lös och ledig med korrekt justering och om du inte har nonslipdrivhjul så är det läge att konvertera och kanske byta matta också i värsta fall. Men nonslip måste du ha om du kör turbo...
 
5 jan 2019
12
1
3
27
Alingsås
Jag skulle gissa att mattan rappar.

Yamaha kom med nonslip på Nytro först 2012... Är det NÅGOT som Yamaha skall ha pisk på bara stjärten för så är det att de utrustade sina maskiner med så sjukt dåliga mattor - ända fram till 2012-2013 nångång då de fick vettiga mattor i klass med alla andra. På flera årgångar av Nytro så slet ju vissa handlare ur de nya mattorna innan de gått en meter, och utrustade dem med vettiga 44mm-mattor precis som de borde haft från fabrik.

Maverickmattan som sitter på X-ride exempelvis är ett mysterium. Visst, den är lätt men alldeles för mjuk för våra förhållanden även om man ibland faktiskt märker av den avsedda effekten att ”lyfta” skotern ur snön. Men den typen av snö har vi väl två gånger på fem år här i Sverige... Japanerna bygger med kvalitet men de har inte alltid tänkt färdigt.

Så - mattan skall INTE vara spänd som en fiolsträng utan ligga lös och ledig med korrekt justering och om du inte har nonslipdrivhjul så är det läge att konvertera och kanske byta matta också i värsta fall. Men nonslip måste du ha om du kör turbo...

Tackar för svar 👌