Hjälp har problem med en etec 600 09:a

edsmon

Rookie sledder
28 jan 2018
8
0
0
Problemet är att den stannar efter den har gått nån timme,för att sen inte starta tills den stått så den kallnar.Då går den bra igen.

Har varit in på verkstad ca 4 ggr och byt snart allt.Vad kan det va??

Tacksam för svar då sonen är smått tokig snart.

edsmon

Rookie sledder
28 jan 2018
8
0
0
han gick idag 1,5 tim sen fick han vänta 1,5tim innan den starta,sen gick den 2 min,sen vänta ca 1,5 tim sen gick den flera timmar bra.Helkonstig.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Tvärdör den bara eller börjar den gå dåligt/gå på en cylinder innan den stannar?

Nästa gång den stannar, låter kanske konstigt, men om ni befinner er på ett ställe med gott om snö. Testa rulla skotern ett varv eller iallafall lägga den på sida och testa sen starta den igen. Startar den då är det fel på bränslepump/tryckregulator eller skräp i tanken som sugs fast i silen i tanken.

edsmon

Rookie sledder
28 jan 2018
8
0
0
den börjar gå på en cylinder och går dåligt för att sen stanna,sen är den dö tills den kallnat i ca 1-2 tim.Håller man in gasen så vill den,men startar inte

Den kan även gå jätte bra ett tag och så stänger av den en kort stund så startar den inte sen ibland.

Om det är fel på pumpen/tryckregulatorn blir det bättre av att rulla dom då??

Last edited:

inkko

Medlem
13 feb 2013
32
4
8
Kiruna
Kolla elkablarna som kommer ut ur motorn, det har varit kablar som varit skavda och som ger överslag.När det blir varmt under huven så kommer dom lite närmare gods och när dom kallnar så rätar dom på sig.Även kabelstam som ligger nära gods..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Har du testat köra med tanklocket lite öppet så den inte bygger vakum om tankventilationen är tät.

edsmon

Rookie sledder
28 jan 2018
8
0
0
Ja men den kan gå i flera timmar för att stanna,sen måste den stå stilla i flera timmar.Känns som om den är lika varm efter 15 min som en timme,så jag tycker det är märkligt.Men som sagt osvuret är bäst.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
den börjar gå på en cylinder och går dåligt för att sen stanna,sen är den dö tills den kallnat i ca 1-2 tim.Håller man in gasen så vill den,men startar inte

Den kan även gå jätte bra ett tag och så stänger av den en kort stund så startar den inte sen ibland.

Om det är fel på pumpen/tryckregulatorn blir det bättre av att rulla dom då??
Låter precis som att den tappar bränsletryck. En bekants 800 e-tec gjorde exakt likadant, funkade varenda gång att rulla den för att få igång den igen. Givetvis hände samma sak efter en stund igen, felet på den var tryckregulator som lossnat från pumpen. Värt att kolla!

edsmon

Rookie sledder
28 jan 2018
8
0
0
Pratade med verkstaden och dom sa att dom tagit upp pumpen för att byta filter och allt såg ok ut sa dom.Men det låter lika som på min skoter.

Men om allt ser ok ut,kan det inte vara fel på regulatorn eller pumpen?