Summit 850 remförbrukning?

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
2 remmar på 10 mil. 531 och 391. Original 850 2018.
Mina mer extrema polare smäller en rem på 3 minuter.
Men vi vet vad som funkar i 17s. Så det kommer åka in i våra 18s
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Helt sjukt...

Hur svårt ska det vara att få till det för Skidoo???

Uppenbarligen går det ju att få till eftersom kunder och eftermarknadsfirmor får det att funka...
Dags att byta ut folket som designar variatorssystemet på Skidoo.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
2 remmar på 10 mil? 5 mil är inkörningsperioden på en rem.
Skönt när jag inte har sådana problem, remmen har hållit perfekt för migi min Lynx BD 850 RE.
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Om nu detta beror på variatorn. Vem har idag ett variatorkit som både får bort remproblemet å även får skotern att röra lite bättre på sig. Å nu vill jag inte höra att min kusins polares granne kör med det här... utan vem har kört med grejer å kan uttala sig...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
2 remmar på 10 mil? 5 mil är inkörningsperioden på en rem.
Skönt när jag inte har sådana problem, remmen har hållit perfekt för migi min Lynx BD 850 RE.
Intressant, fick detta till svar då jag hade problem jag med. Fråga varför ska man sova med remmen, älska den som en käresta, lufta den som en hund samt aldrig belasta den innan dagen är slut på en Summit? Åker idag en annan maskin och kör EXAKT lika och det luktar lite rem men det håller utan alla dessa saker jag fick göra på Ski doo och den ändå inte funkade. Sorry för OT men blir så trött. finns dem som har stora problem med remproblem. Försök komma med några förslag som verkligen funkar-
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
2 remmar på 10 mil? 5 mil är inkörningsperioden på en rem.
Skönt när jag inte har sådana problem, remmen har hållit perfekt för migi min Lynx BD 850 RE.
Vad duktig du är.
Jag bjuder ut min rem på bio och ett glas rött.

Alla kör olika.
Alla skotrar är olika.
Kan köra 100 mil på en rem om grejerna lirar.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Det här funkar iaf på 2017s 154" 850 summit.
Hålla-stumt-teknisk-skogsåkning-jättebrant:

21/53.
165ans kedja.
Inte sea level.
Påviktat 6 gram.

Den tappar lite varv när man håller stumt länge och det går tyngre.
Så ska testa 4 gram istället.

Han som kör det här spränger en rem varannan minut original.
Inte med denna setup.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
2 remmar på 10mil? Har ni då själv gjort ren variatorer efter leveransen från konserveringsolja? Handlare glömmer uppenbart bort detta. Jag säger inte att det är det enda problemet men om ingen har gjort rent grejorna så kommer det garanterat inte att hjälpa till på livslängden på remmen.
 

PenkeN

Medlem
7 feb 2006
33
0
6
Umeå
Det här funkar iaf på 2017s 154" 850 summit.
Hålla-stumt-teknisk-skogsåkning-jättebrant:

21/53.
165ans kedja.
Inte sea level.
Påviktat 6 gram.

Den tappar lite varv när man håller stumt länge och det går tyngre.
Så ska testa 4 gram istället.

Han som kör det här spränger en rem varannan minut original.
Inte med denna setup.

jag åker själv med detta dock inte drevningen.
svarvade egna vikter ifjol och fick på 24g istället för 16,7g så upp 7,3g
men jag ligger ändå på ett max varv på 8200-8300

jag ska prova stoppa i skidoos 968 ramp istället för 967 som satt i high elev. 2017. den ska ha samma eller liknande profil samt va mycket tyngre.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
968 ramper fungerar perfekt för mig, inga remproblem efter det.
Byt gärna till annan sek fjäder med. Lite hårdare dvs svarta som sitter på sea level kittet.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Självklart ska man rengöra skivorna innan man börjar köra, Aceton är bra till det, rengör gärna skivorna lite då och då också.
Sen när man påpekar att det är 5 mils inkörning av en rem så gnäller dom över det.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Självklart ska man rengöra skivorna innan man börjar köra, Aceton är bra till det, rengör gärna skivorna lite då och då också.
Sen när man påpekar att det är 5 mils inkörning av en rem så gnäller dom över det.
Kruxet är att det räcker inte med aceton eller inkörda remmar.
Det spelar ingen roll hur mycket du tvättar skivor eller hur noga du är med inkörning av remmen.
Sitter det fel grejer i variatorerna för den tänkta åkningen så håller det inte iallafall!
Lirar variatorsystemet kan du slänga i en ny rem, hålla fullt och det fungerar...

Been there, done that...
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Den lilla olja som finns på skivorna bränns bort gode fort.

På 2018 så har det funkat bra med ramper från mxz och 6g vikter.
Med original drevning. Dock så tappar den varv.
Med 2017s fjädrar så kanske det blir bra.
 
Reactions: Henriksson86

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Visst är det så men det kan ju inte skada att köra in en rem också eller hur?
Själv har jag tre st remmar som jag skiftar emellan då och då inbillar mig att man
tjänar på det i slutändan.
En fråga skiljer det mycket i variator bestyckningen (om det skiljer) mellan tex Lynx BD RE och Freeride 146 och mellan Lynx BD DS 3900 och summit 154?
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Det är helt sjuk! Vad håller ski-doo på med? Hörde idag att två st med 18:s freeride som hade avverkat 3 remmar på 30 mil, en 18:s Lynx 3900 åkte i samma sällskap men har inte avverkat en rem.

Skulle detta hända mig skulle jag lämna igen skiten! Fy f*n vad less jag skulle bli!
 

PenkeN

Medlem
7 feb 2006
33
0
6
Umeå
968 ramper fungerar perfekt för mig, inga remproblem efter det.
Byt gärna till annan sek fjäder med. Lite hårdare dvs svarta som sitter på sea level kittet.
kul att höra. hade tänkt 951 men vad jag läste om den så tyckte folk att det va en tråkig ramp som "loadade" motorn för mycket och 968 skulle ha samma vikt men mer revvig.

men du kör på original 170/350 primärfjäder?
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Det är helt sjuk! Vad håller ski-doo på med? Hörde idag att två st med 18:s freeride som hade avverkat 3 remmar på 30 mil, en 18:s Lynx 3900 åkte i samma sällskap men har inte avverkat en rem.

Skulle detta hända mig skulle jag lämna igen skiten! Fy f*n vad less jag skulle bli!
Då skiljer alltså bestyckningarna mellan Ski-doo och Lynx till det bättre för Lynx?