Drivmatta/mattspänning axys pro-rmk serie 6

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
En fråga, kolla mattan på -17 pro-rmk och då hänger vänstra sidan drygt en cm mer ner än den högra. Kollar hur axeln står och den är lika på båda sidor. Ska ja justera mattan så den hänger lika mkt eller är vändaxeln viktigare.

I boken står det 4.54kg 40cm in och då ska det vara 1.6-1.9cm mellan slidesen och matta. Ska jag göra så blir axeln snedställd.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
En cm skillnad låter helt sjukt mycket men du skall inte mäta efter spännskruvarna utan du skall spänna mattan till 4.54kg 40cm in och då ska det vara 1.6-1.9cm och sedan köra runt mattan ett antal varv och kolla att den ligger centrerat i sidled. Sedan justerar du tills den ligger centrerat genom att spänna en sida eller släppa den andra och kontrollera sedan spänningen igen när mattan går helt rakt. Enligt boken skall man kolla genom fönstren i mattan bakifrån men jag brukar mäta från slideskanten och ut till mattkanten också för att se så allt verkar rakt.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
En cm skillnad låter helt sjukt mycket men du skall inte mäta efter spännskruvarna utan du skall spänna mattan till 4.54kg 40cm in och då ska det vara 1.6-1.9cm och sedan köra runt mattan ett antal varv och kolla att den ligger centrerat i sidled. Sedan justerar du tills den ligger centrerat genom att spänna en sida eller släppa den andra och kontrollera sedan spänningen igen när mattan går helt rakt. Enligt boken skall man kolla genom fönstren i mattan bakifrån men jag brukar mäta från slideskanten och ut till mattkanten också för att se så allt verkar rakt.
Jo det blev att skita i hur axeln står och kollade mer på hur spänningen blev och att den gick rakt i tunneln. Tycker det ska gå att ställa på skruvarna men det verkar vara amerikansk passform även där ;)