Rolig skoter man kan dra pulka efter också?

1 jan 2012
6
1
1
Karlstad
Efter många år utan skoter är det dags att köpa en igen för att ta någon tur till fjällen om året. Men jag kan inget om skotrar sen 2000talet och verkligen inte om vad som lämpar sig att dra med.
Men nu har man familj och då vill man kunna få med dem i pulkan, och sedan kunna koppla bort och leka en del.

Kan man dra med en summit tex? Eller sprutar det för mycket snö på pulkan? Eller den kanske blir för hög där bak för draget?

Lite råd vore kanon!

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det går dra med i princip alla skotrar idag, ska man dra mycket så kanske man vill modifiera tillslaget på variatorn något så att man inte bränner rem om man ska köra långsamt.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det går dra med i princip alla skotrar idag, ska man dra mycket så kanske man vill modifiera tillslaget på variatorn något så att man inte bränner rem om man ska köra långsamt.
Bara man håller sig ifrån vissa lössnömaskiner med litet kylsystem, läs PRO Rmk, så funkar nog de flesta maskiner.

Har också dragit pulka och även ledsladd med Summit Xm, funkar klockrent.
Pro:n funkade inte alls för samma körning.

Det skulle säkert funka och dra med Renegaden.

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Tror du vill ha 4-takt om du ska dra pulka. Går jämnare, bättre bottenvrid.

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag håller med Mr_Smurf där! Om man drar pulka lite nu och då och kan tänka sig att stanna till någon gång då man krypkör med pulkan upp i skogen mot fjället för att kyla lite så är det inga problem undantaget nämnda maskin. Summiten är funkar bra, en Freeride ännu bättre. Sen uppskattar min familjen verkligen konceptet med snabbt byte till dubbeldyna. Fyrtakt är sällan roligt o vridet i en 800 räcker till och blir över. Lycka till!

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Fyrtakt är sällan roligt? Vad är din motivering till det, förutom att en skoter med 4-taktsmotor väger några kilo mer?
Är betydligt trevligare för de som sitter i pulkan att inte stinka 2-taktsolja efter en dag på fjället. Dessutom finns det en hel del roliga 4-taktare nu, både av skidoo / yamaha

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, Nytro Xride väger ett par kilo mindre än Lynx Boondocker / Skidoo Freeride 800 (med elstart osv väger de ännu mer) så jag ser verkligen inte problemet med just fyrtaktsmotorn...

Viktfrågan är en myt, ivrigt odlad av de som fortfarande bara har svaga och/eller dåliga motorer i sortimentet.

Inget att sidehilla med i den trängsta snårskogen men det är inte Freeride/Boondocker heller. För brett mellan skidorna osv är största problemet. Å andra sidan kan man stå på när man kör led, den startar varje morgon, går inte sönder och levererar varje dag.

Jag har både tvåtaktare och fyrtaktare själv och kan inte påstå att den ena är "roligare" än den andra pga motorkaraktären. Tvärtom har tex Nytromotorn ett otroligt gassvar till skillnad från etec 800 och de första tre-fyra sekunderna har man mer effekt än tvåtakts800-orna vilket betyder att man i verkliga livet åker med mer effekt större delen av tiden.
Så uteslut inte fyrtaktare för att de skulle vara "tråkiga", det gäller möjligen de som inte har tillgång till moderna MC-motorer...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Nu har jag inte kört Nytro Xride men kört Nytro XTX många många mil. Paralellt med den Renegade Backcountry . Det spontana kör intrycket är att Backcountryn är en mycket modernare konstruktion i stort och smått. Den är så oerhört mycket lättare att köra i alla former av terräng än Nytro.

I lössnö fullständigt överlägsen och i genomslagsföre önskar man att man hade en annan hobby när man kör Nytron. Tung manövrerad hopplös att hålla emot när den vill skära ner än åt höger än åt vänster. Sedan bygger Nytron is och snö i en omfattning som är svår att tro om man inte sett det.

Mycket lättare på Backcountryn att få det där lilla skidlyftet när man ska satsa över en vårjokk eller annat hinder. Jag hade gärna synat alla vikt uppgifter IRL då jag lyft på Nytro och Lyft på BC. I verkligheten är BC MYCKET lättare än Nytro.

Båda maskinerna fanns i 4 säsonger. När det gäller hållbarheten så orsakade Nytron ett haveri som höll på att kosta oss en drömfisketur, dock orsakad av vår lokala Yamaha verkstad. Backcountryn gick aldrig sönder den levererade dag efter dag och det med en underhållnings nivå som Nytro inte klarade av.

När det gäller moderna motor konstruktioner så har vi debaterat det förut en 4takt med dubbla överliggande har funnits i typ 40-50 år medan DI tvåtakt är en ganska ny företeelse för massorna.

Enda skälet till att välja en Nytro är om du vill ha kvar skotern i 3-4000 tusen mil. Då kommer du ändå att få renna mycket annat. Backcountry är ett säkert val och ett roligt val

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, jag var och åkte med en Renegade -15 i fjol i ganska djup ospårad snö och den hade inte en chans att ta sig fram där jag lekande åkte med X-riden. Helt enkelt för lite matta. XTX har också kass matta original, vill minnas att det satt 32 mm ripsaw original, sista två årsmodellerna gick de upp till 44 mm kamhöjd.
Även X-ridens matta har för mjuka kammar egentligen, särskilt om man skall dra pulka i ospårat. Vad som är roligt och inte är annars upp till var och en.

Skickat från min iPhone med Tapatalk