Variatorproblem (?) Crossfire

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Tjabba!

Jag har tidigare skrivit en tråd om min crossfire 700 -06: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=76398&highlight=

Jag demonterade motorn och alltihopa, kollade så allt var snyggt (vilket det var) samt bytte till originalreedsen igen. Detta gjorde ingen skillnad. Samma problem som jag skrivit i andra tråden om var kvar.

Av en händelse monterade jag en helt ny rem (den gamla var inte särskilt sliten vad jag kunde se) men problemen blev lindrigare. Därför kunde jag konstatera att det troligtvis var variatorproblem.
Det visade sig att ju tajtare remmen satt (dvs högre i sekundären) desto mindre "blöddrade" skotern vid körning/gaspådrag.

Jag hade på min sista tur för vintern möjlighet att testa köra på isen. Det var så att om jag höll fullgas så orkade inte skotern köra snabbare än ca 80-90km/h.
Om jag däremot sakta ökade gasen allt eftersom skotern accelererade så lyckades jag komma över 80-90km/h.

SÅ då är min fråga, vad kan detta bero på? Det är ju som att remmen hamnar fel eller om variation nyper fel?

Ja, det är rätt remmar som används.

Primärvariatorn är original och sekundär kommer från en 2006 M7.
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Lågt tillslag har jag inte. Däremot skall jag försöka kolla sekundärfjädern.

Är det någon som har en aning om hur mycket det kan kosta att leja bort arbetet med att kolla över sekundären/montera ny fjäder? Jag bor på annan ort än där skotern är nämligen..
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Kolla så inte slangen till ecu,n är klämd eller skadad.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Det har jag redan gjort! Den var hel och fin, testade även att placera den annorlunda osv men ingen som helst skillnad.

Det enda som faktiskt gjort någon skillnad är då jag hållt på med variationerna...så det känns som det är något med dem.
Ska närmast undersöka om fjädern är paj. Sekundär ska dock nyligen vara utbytt till en nyare m7 variator samt renoverad då enligt föregående ägare...