Hjääälp! Vad skiljer mellan Venture Lites olika årsmodeller?

Superlinken

Medlem
18 nov 2014
18
0
1
Västernorrland
Hej!
Då jag kollar på Yamahas Venture Lite så ser de nästintill identiska ut, bara olika färger. Finns det nån "lista" på vad som skiljer de olika årsmodellerna åt annat än just färgen(2007-2013)?:confused:
Tacksam för seriösa svar!
Med vänlig hälsning, Anders

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu kanske jag verkar missfärgad av mitt Ski-Doo ägande, men ska försöka hålla mig till det jag verkligen upplevt...

Om du ska akta dig för nån årsmodell? Japp. Akta dig för ALLA årsmodeller!

Nu har du iofs inte berättat hur du kör och vad du förväntar dig av ditt blivande översnöfordon, och det kan jag ju ge den; den funkar någorlunda på led.

Men har du planer på att lämna leden så är det den absolut genom tiderna sämsta skoter jag någonsin suttit på... Har kört en sådan som hyrskoter flera dagar, och.... Nä.

Sämst.

Superlinken

Medlem
18 nov 2014
18
0
1
Västernorrland
Haha, ok. Ord och inga visor. Jag och frun ska åka efter led med en hemmagjord pulka med våra två små barn på = väldigt lungt åkande. Man sitter fantastiskt skönt och den luktar inget och det värderar vi högt. Inget lekande inplanerat i djupsnö, ser inte vitsen med det liksom. Man vill självklart inte köra fast ifall man lämnar leden lite för att grilla, fiska mm men jag har lite svårt att tro att den är sååå dålig som du beskriver. Nåja, tack för din "input" och är det fler som säger samma sak så kanske jag tar till mig det mer och mer.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Idag finns det ju inga skotrar som är helt värdelösa, som det gjorde på 80-talet. Så nog tror jag att du blir nöjd ändå. Det är ett fint led-lok.

Ville bara höja ett varningens finger, så att du vet att den inte funkar så bra då man inte har leden att tillgå...

Vi åkte bakom en väldigt fjällvan guide som hade en mer anpassad skoter för omständigheterna, och det var ingen lek... Tänk dig känslan att åka bil bakom en 4-Hjulsdriven Subaru, men du kör en Scania från 1958 med enhjulsdrift, lite för tungt lastad samt ett 200 kilos 4-armat ankare släpandes bakom...

Hehe... Lite överdrivet... Men vi kände oss handikappade, det kan jag säga.

Men som sagt, Fint led-lok!

Ett tips är att redan från början se till att den har isrivare, då dom är lite känsliga för varmgång då man kör sakta vid hårdföre.

Hoppas du blir nöjd!

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
726
85
28
Norderåsen
Jag har en MP och den funkar jättebra för just den typ av körning som du verkar beskriva dvs mest led men lämna leden lite för att grilla och fika. Nu har MP lite bredare skidor (och egentligen bredare matta men min matta är bytt och samma som på Lite) men enda gången jag har kört fast var i 1,5 meter djupsnö men det var för att jag tappade drivningen pga ett rasat lager. Man får köra med det man har innanför pannbenet och inse att det är ingen mountain maskin man har så går det bra. Grymt bra på att dra även i riktigt låga farter.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag är inte helt säker men 2013 så borde Lite och MP fått oljetrycksövervakning som Phazern fick det året. Tappar motorn oljetrycket så stängs motorn av på en gång. Kan vara värt att titta på.

Superlinken

Medlem
18 nov 2014
18
0
1
Västernorrland
Ok, tack för ditt inlägg, Psycho Dave! Jag är van att köra Ockelbo och att man får jobba och slita och tänka sig för var man kör så allt som är bättre än de är ett plus! 😄 Var och provkörde en Venture Lite igår och man sitter oerhört skönt och avslappnat. Kände mig lite osäkert då man körde där det lutade lite åt sidan om man skulle välta eller inte men man måste lära känna maskinen och det gör man inte på de 5min jag körde. 😊
Hur noga är det med att byta olja och filter varje år, även om man bara kört typ 10mil en vinter? Byter olja och filter på bilen varje år men då har man liksom kört runt 1000mil.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Filter så är det 2000 mil på intervallen, så där behöver du inte byta så ofta. Olja är så enkelt och billigt att byta varje säsong, så det kan jag rekommendera. Du kan inte byta olja för ofta i vart fall.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Idag finns det ju inga skotrar som är helt värdelösa, som det gjorde på 80-talet. Så nog tror jag att du blir nöjd ändå. Det är ett fint led-lok.

Ville bara höja ett varningens finger, så att du vet att den inte funkar så bra då man inte har leden att tillgå...

Vi åkte bakom en väldigt fjällvan guide som hade en mer anpassad skoter för omständigheterna, och det var ingen lek... Tänk dig känslan att åka bil bakom en 4-Hjulsdriven Subaru, men du kör en Scania från 1958 med enhjulsdrift, lite för tungt lastad samt ett 200 kilos 4-armat ankare släpandes bakom...

Hehe... Lite överdrivet... Men vi kände oss handikappade, det kan jag säga.

Men som sagt, Fint led-lok!

Ett tips är att redan från början se till att den har isrivare, då dom är lite känsliga för varmgång då man kör sakta vid hårdföre.

Hoppas du blir nöjd!
Käringa fattar inte varför jag gråter av skratt men kan inte annat än hålla med till fullo. Jobbar själv som guide och det är ingen lek att ha dessa blysänken i släptåg.

2009 årsm vet jag har haft problem med drivlager och drivaxel.
Motorn är nog i det närmaste skottsäker . Och som sagt ett oljebyte i kedjehus och motor om året skulle jag rekommendera. Oljefilter är ett mindre dagsverk att byta för den ovane.

Superlinken

Medlem
18 nov 2014
18
0
1
Västernorrland
Det slutade med att vi köpte en Lynx Adventure LX 550F från 2008. Är helnöjda och den känns betydligt smidigare och rappare än Venture Lite som jag var inne på tidigare. Vi åker 4st på den. Två vuxna på skotern och två barn på en kälke bakom. Smygkör mest runt 20-30kmh så fläktkylningen var ett plus. Att den luktar mycket och dricker mycket soppa är iofs en nackdel men det gör inte så mycket när man trivs med skotern annars. Fösäkringen är ca 1000kr billigare per år(halvförsäkring) så redan där har vi tjänat in den extra soppaförbrukningen! =)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det slutade med att vi köpte en Lynx Adventure LX 550F från 2008. Är helnöjda och den känns betydligt smidigare och rappare än Venture Lite som jag var inne på tidigare. Vi åker 4st på den. Två vuxna på skotern och två barn på en kälke bakom. Smygkör mest runt 20-30kmh så fläktkylningen var ett plus. Att den luktar mycket och dricker mycket soppa är iofs en nackdel men det gör inte så mycket när man trivs med skotern annars. Fösäkringen är ca 1000kr billigare per år(halvförsäkring) så redan där har vi tjänat in den extra soppaförbrukningen! =)
Adventure 550f är en fin skoter, kolla bara så att inte insugsgummina är spruckna och byt vi behov så har du en skoter som kommer gå länge och problemfritt.