Overall / One piece?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Någon här som kört med Hmk special ops overallen eller FXR Ranger Mono suit / Maverick Mono suit?

Var och provade en hmk overall igår utan skydd kändes en L bra i storlek men när jag tog på mig mitt ryggskydd & knäskydd så gick knappt en large overall få över axlarna. Sen vill man ju kunna ha nå tjockare under ifall det är jättekallt typ fleece jacka eller liknande.
Hmk overallen verkar ju sakna snölås i armarna även detta år?, fastän det stod i snowmobile numret att årets overall skulle ha det?

Hmk overallen känns lite som en påse, man kände sig lite som en jättebebis när man hade på sig den. Dock känns den inte lika tung & tjock som fxr overallen. Rätt bra med magnet knappar men funkar det i ute i det fria i djup snö?
hmk overallen verkar ha 20 000mm vattenpelare & 18 000 gram andning
Och lite förstärkta partier med condura material, vid benslut & knäna
Synd hmk overallen inte finns i nån mörkare färg.

Fxr overallen är ju lite dyrare kostar 5500-6000 beroende på om man väljer modellen med strech eller inte.
Har inte varit och provat fxr overallen ännu med skydd.
Den känns lite tjock och tung fler som upplever det?
Fxr overallen har också 20 000mm vattenpelare fast bara 8000 gram andning.
Vad är bättre mer gram eller mindre i andning när de gäller skoter overall?
Tidigare har man bara haft kläder med max 10 000 i vattenpelare, är det stor skillnad?

Fxr overallen har 3 års garanti men hmk oveallen bara 2 års.
Håller verkligen en overall för 6000 i 3 år?
Tobes overaller kommer inte på fråga, senast jag köpte byxor av dom så förstörde dessa min skoterdyna. Kläderna som de säljer håller ju inte en säsong ens heller.

Någon här som har nå synpunkter på overallerna eller egna erfarenheter av dom?

Last edited:

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Håller inte med dig om funktionen på Tobe kläderna men sen har det skilt "för mycket" vissa säsonger mellan dem tyvärr och satt sina spår för många och inte OK igentligen!
Passform och designg grymt. Sen absolut borde de var snäppet högre i kvalitet för pengarna "generellt"...

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Håller inte med dig om funktionen på Tobe kläderna men sen har det skilt "för mycket" vissa säsonger mellan dem tyvärr och satt sina spår för många och inte OK igentligen!
Passform och designg grymt. Sen absolut borde de var snäppet högre i kvalitet för pengarna "generellt"...
Så du menar de har skiljt i kvalitet mellan säsongerna?