Jag väger 100+ och har åkt 137", 146", 154" och i år blir det 163".
Det är ju inte fel att tänka att "ju mer man väger desto lättare att ta sig fram med en längre maskin än en kort". Krävs ju inte högskolepoäng för att förstå att bärigheten ökar och man kan åka med lägre tempo utan att köra fast. Gäller ju oavsett vikt på föraren (och utrustning) men mer påtagligt ju mer man väger, såklart.
Det sagt så har jag inga som helst problem att ta mig fram på en 146". Handlar ju om hur duktig man är på att åka, vart man åker, körstil etc. Ifjol bytlånades jag (154") med en bekant (137") och han körde fast mer med min maskin än jag med hans, för att han inte var van vid den typen av åkning.
Jag brukar rekommendera bekanta enligt 70-30 -principen. Köp den skotermodell som passar den åkningen som du gör 70% eller mer av tiden, inte åkningen du vill köra, utan åkningen du faktiskt kör.
Sen ja, 146" har en liten tendens att vilja resa sig lättare än både de kortare och längre maskinerna. Den kan man dock få bort mycket av genom att ställa in fjädringen i boggien för att den inte ska göra det. Jag har aldrig haft några problem.
146" är en klockren maskin om man åker en hel del led och vill ha "lite mer" när man är ute i fluffet. 154" (rev-xm) går förvånansvärt bra på led faktiskt för att vara så lång (om man har vettiga dämpare, som Freeriden t.ex.) men pilar såklart mer än 146", man får jobba mer med kroppen. Sen ska man ju även ha med sig att en 154" är oftast inställd för att gå bra i djupsnön (annars vet jag inte varför man har en), innebär för de flesta att det är jäkligt lite skidtryck vilket gör att den blir sämre på leden och uppfattningen om att 154 är kass på led späs på ännu mer (mina maskiner är alltid horribla på leden

).