Hjälp vid köp av nyare skoter !!

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Tjenare hade tänkt köpa mej en skoter från årsmodell 2013-2014 och då är frågan..

Vilket märke och modell hade ni valt om man vill: Köra rulle,Köra i puder och även kunna hoppa.

För och nackdelar med denna maskin osv

MVH :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Arcticcat hcr, skidoo freeride, polaris assault rmk har du att välja på om du hoppar mycket och ändå vill fylla i dom andra kriterierna.

Visst kan du köpa en renodlad lössnö maskin och byta dämpare osv men blir dyrare :)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vilket märke och modell hade ni valt
MVH :)
Jag gjorde just detta val och i garaget står just nu en Freeride 146.
Jag kan dock inte försvara valet med något annat än att jag alltid haft en förkärlek för BRP maskiner, så i mitt fall velade jag mest mellan Boondocker 3700 och Freeride 146.

Om man är lite mindre inskränkt än mig och ska tro de flesta crossovertester så verkar Assaulten vara en riktigt bra maskin.

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
131
3
18
Södra Dalarna
Funderar på samma sak! För oss står det mellan 3 stycken olika: Skidoo Freeride 137 eller 146, Lynx Boondocker 3700 och Polaris Switchback assault 144. Renegade har också funnits med i tankarna
Vilka för och nackdelar har dessa? Vad ska man välja och hur?
Som det ser ut idag så lutar det åt en freeride pga att vi har närmast till en auktoriserad verkstad 2 mil bort men vi har polaris 5 mil bort, hur ska man tänka?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Att jag valde Freeride 146 framför 137 beror på att jag föredrar att köra med okopplad boggi.

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Är väldigt sugen på en swb assault, men min erfarenhet av polaris är inte den bästa.Varit med om fet ras på 09an jag hade.. Freeride är ju lockande men upplever 800 e-tec som lite slö, men de går väl säkert ordna med lite variatorgodis... Arctic Cat då? Hur är deras 800a motor?

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Bra valt. Har ingen stor erfarenhet av Polarisarna men mellan Boondockern och Freeriden kändes valet av Freeride klockren för det användningssättet du beskriver, speciellt om du köpte en 2014 så du har REVXM-chassit.

Gällande att Ski-Doo "känns slöa" så kan jag hålla med om det (om man jämför med Polaris). Lågt i registret så känns Polaris 800 rappare medan högre upp på varvtalen så tycker jag att förhållandet blir det omvända, att det finns mer "kvar att hämta" i Ski-Doo'n.

Tror det är en kombination av hur motorerna är mappade samt variatorsetup och bestyckning och handlar mycket om vad man gillar och föredrar. Oavsett märke kan man ju ändra på detta beteende till något som mer passar en själv med drevning och variatormeck.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Är väldigt sugen på en swb assault, men min erfarenhet av polaris är inte den bästa.Varit med om fet ras på 09an jag hade.. Freeride är ju lockande men upplever 800 e-tec som lite slö, men de går väl säkert ordna med lite variatorgodis... Arctic Cat då? Hur är deras 800a motor?
Ac´s 800 motorer är dom rappaste och mest tillförlitliga du hittar bland 2 takt 800 motorerna :)

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
En Assault 155 med RMK matta ifall du inte vill köra fast så mkt. Sopa gärna dit en smalare framvagn också. Eller En freeride 146 med smalare framvagn och gärna lättad, plocka elstart, burk, luftburk och lysen osv...

Gillar inte Arctic känslan då man kör men måste ge dom cred för att vara extremt sköna att hoppa med.

Som dom andra säger: E-tec = Dåligt gassvar men bra med effekt
Polaris = bra gassvar men mindre effekt.

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
undrar mest angående motorerna om dom fått till dom? de svaga cylinderskirtarna och för stor kolvspel osv....