ingen gnista rotax 800r

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
Hej, har totalrenoverat min rotax 800r 08 efter ett totalras som resulterade med en ny vevaxel, nya kolvar och nya cylindrar...nu när jag har satt ihop hela motorn och pluggat i alla kablar (vad ja vet), så är den helt död och har ingen gnista. känns som ja måste ha gjort nått grovt fel men kan inte komma på vad. Någon som har något tips på vart man ska börja?, kan tillägga att jag är grymt dålig på el..

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Har du haft ut statorn någonting?
Tänkte om den inte sitter inkopplad på rätt sätt eller så. Annars kanske det är tändspolen?

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
Har du haft ut statorn någonting?
Tänkte om den inte sitter inkopplad på rätt sätt eller så. Annars kanske det är tändspolen?
jo den har jag haft ut, rev allt, funderar också om ja satt nånting fel men från startorn tro jag bara det gick en sockerbit plus en plus och minus kontakt så ska inte ha kunnat satt de. och de tre kablarna som gick in till sockerbiten va dåligt skarvade så lödde om dom tre så de skulle sitta, kapade på olika längder så jag har inte satt dom i fel ordning heller.

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Tänkte du luftmassemätaren?
Tror motorn startar om du kopplar ur den, det piper bara och lyser en varningslampa på displayen

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
hade samma problem på min i vinter och de va bara att jag inte hade fåttihop kontakten under oljatanken ordentligt, tog en polydrip och klämdeihop den så det klickade och så var gnistan tillbaka.

Du kan väll ävern har glömt att stoppat i kontakten till dessn??

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
Tack för svaren, jo luftmassemätarn sitter i och tro som sagt att de är gnista ändå, har också tänkt på om de va dålig jord men har gnuggat ordentligt på kebelskon till jorden med stålborste och rena nya bultar så bör vara kontakt

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
hade samma problem på min i vinter och de va bara att jag inte hade fåttihop kontakten under oljatanken ordentligt, tog en polydrip och klämdeihop den så det klickade och så var gnistan tillbaka.

Du kan väll ävern har glömt att stoppat i kontakten till dessn??
Jaså man kanske ska ta en titt på den då så att den sitter ihop ordentligt, är osäker på en kontakt som ja inte riktigt förstår vart den ska sitta, sitter väldigt nära kablarna som går till lyset och hittar ingen kontakt där som den når till...

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har för mig att jag hade en kontakt däruppe med bara ett stift om ja minns rätt som bara ska hänga löst

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
jo de verkar som den ska hänga lös, måste ha vare nå glapp i nån kontakt för tröck ihop alla ja hittade lite extra och då vart de gnissta, men nu när ja startar den står det community på displayen till och från, ha nån koll på va de kan vara?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Tänkte du luftmassemätaren?
Tror motorn startar om du kopplar ur den, det piper bara och lyser en varningslampa på displayen
Har ingen aning om va den heter :p sitter uppe på luftboxen iaf. min tände inte när jag hade den urkopplad iaf :) kanske de e olika

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
jo de verkar som den ska hänga lös, måste ha vare nå glapp i nån kontakt för tröck ihop alla ja hittade lite extra och då vart de gnissta, men nu när ja startar den står det community på displayen till och från, ha nån koll på va de kan vara?
skrev fel det står communication på displayen, nån som vet va de är för fel?