"Dödsleken med snöskoter"

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Subventionera lavinutrustning med tillhörande utbildning.
Spontant tvärnej då det speglar den svenska mentaliteten att någon annan ska betala!

Däremot så borde seriösa generalagenter och återförsäljare ta tag i detta och erbjuda paket tillsammans med försäljning av lössnömaskiner.
BRP gör detta i Nordamerika så varför ska de inte klara att göra det här i Skandinavien, bara kopiera det som är bra från NA och köra, det vore ett billigt sätt för dem att ta sin del av ansvaret.

Dock är det alltid först och sist den enskilde föraren som har ansvaret för sig själv!

Gör riskbedömning, kör och ha kul men se till att man kommer hem varje dag!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Spontant tvärnej då det speglar den svenska mentaliteten att någon annan ska betala!
Va?
Vi betalar väl allt själv, sjukvård, tandvård, dagisplatser, osv.
Och tjänar man en slant någonstans så ska det minsan beskattas på något vis.
Nejdu, håller rakt inte med.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Va?
Vi betalar väl allt själv, sjukvård, tandvård, dagisplatser, osv.
Och tjänar man en slant någonstans så ska det minsan beskattas på något vis.
Nejdu, håller rakt inte med.
Givetvis tvärnej!!
Enskilda individers eller små gruppers särintressen skall givetvis inte bekostas med skattemedel.
Det som nyttjas av den breda massan som tex: vård , skola och omsorg skall bekostas med skattemedel.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Givetvis tvärnej!!
Enskilda individers eller små gruppers särintressen skall givetvis inte bekostas med skattemedel.
Det som nyttjas av den breda massan som tex: vård , skola och omsorg skall bekostas med skattemedel.
Gäller detta snack för alla pundare och knarkare också.. Snacka om ett särintresse och kostar klöver för skattebetalarna..
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
http://www.expressen.se/nyheter/fyra-personer-hittades-doda-i-norska-fjallen/
Och sen...
http://www.tv2.no/2014/04/16/nyheter/innenriks/5510757#JocpEMvQ
Först artikeln om skidåkarna och sen under artikeln finns massa videoinslag,bland annat ett inslag om skotrar och "livsfarlig idioti".

Varför är det okej för skidåkare att utmana döden genom att söka sig offpist utanför preparerade pister utan att någon säger något medan vi som kör skoter leker med döden när vi åker utanför lederna,vi ska straffas och är idioter?! :mad2:
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det hänger väl ihop med propagandan för att få majoriteten på samma spår att skotrar är någonting dåligt.

Vår journalistkår hejjar istort på MP och V enligt undersökningar så allt bensindrivet är väl hatobjekt också.

Man kan dra en parallell till ett visst rikdagsparti och mediaklimatet vi har idag.

Det är bara och lyssna på denna gojja om opartiskhet. Våra journalister tycker tydligen att man är opartisk bara man presenterar två olika sidor. Opartiskhet för mig är när man inte tar ställning alls och bara presenterar faktan så att åhöraren själv får tar ställning.

Förklarar rätt bra varför det ser ut som det gör i sverige.

Jag såg ett annat klipp som typ började vid 27min så vad som sägs innan det vet jag inte :)

http://www.youtube.com/watch?v=6eYriCr9924
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Håller med om att man ska hålla sej till fakta! Och jag anser att om man pysslar med det många av oss gör och har gjort i många år, nämligen att ta en beräknad risk! Så måste man va beredd att ta kostnaderna för densamma! Tycker att man skulle ta till samma regler som kring Matterhorn, där får alla extrem klättrare/skidåkare som nödställts och hämtats ut betala hela räddnings aktionen!! Finns inte en jävel som lämnar färd plan där! Man tar hand om varandra, alla har den utrustning som krävs för att rädda sej själv och sina likasinnade.
Jag har pysslat med såkallad extremsport i 27år.. Förra året använde jag 300komp timmar för att köra skoter i extrem terräng, och jag är i gränsen torsdag-söndag varje vecka.. Men i år har jag endast kört 3dagar i högalpin terräng pga att jag anser rådande förhållanden alltför Risky. Men d e klart, riskbedömningarna är inte så snäva när man har en dotter på 6år som vill att pappa kommer hem efter varje tur! Man kan inte vara nog försiktig, det är fan nog seriöst att åka bland träden i år..
Kör hårt men var rädd om varandra!