Renovera vevparti

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Jag lär byta ut ramlagrena i vevpartiet då alla glappade mer eller mindre. Även dom oljesmorda längst in. Även dom som ska fettas glappade en aning.

Är det någon som vet en firma som har bra priser på detta jobbet?

Skotern är en mxz 600SDI - 04. Vad är lagrena klassade som? Hur stort glapp är det när dom är nya?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det sitter lager med tolerans C3, det innebär att det ska finnas ett visst glapp. Annars kan kulorna expandera av värme så att dom blir klämd mellan inner och ytterringen.

Man ska inte känna om lagren är glappa, det kräver en mycket van hand för att klara det.

Man ska noggrant tvätta ur all olja ur lagren med tex diesel och bensin i nämnd ordning. Sen blåser man dom torra med tryckluft. Sen snurrar man på dom och LYSSNAR på dom. Dom ska vara nästan helt tysta. Minsta rassel eller skorrande ljud, då ere byte som gäller.

Kan meddela att du har en ordentlig kostnad framför dig om du ska byta alla. Räkna med 8000 för byte inkl lager och riktning.

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Finns det inga företag som har utbytesvevar? Annars är det bara att hosta fram pengarna. Man får ju en fräsch vev för satan :)

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
En utbytesvev blir nog ännu dyrare, när jag böt min vev skulle den nya (utbytesvev) gå på 16000 kr... dock så stog min ÅF för det mesta av den kostnaden :)

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ring och hör med Simo, vill minnas att jag ringde dom när jag skulle göra samma operation på min gamla mxz;a. har för mig att dom inte skulle ha så mycket(kan minnas fel också). Slutade med att jag pressade själv och bytte lager iaf då jag hade tillgång till alla verktyg.

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Ring och hör med Simo, vill minnas att jag ringde dom när jag skulle göra samma operation på min gamla mxz;a. har för mig att dom inte skulle ha så mycket(kan minnas fel också). Slutade med att jag pressade själv och bytte lager iaf då jag hade tillgång till alla verktyg.
Tog kontakt med dom nyss. Dom återkommer med offert :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Den bästa firma jag vet är Sundvalls i sundsvall det tar ca 5000-6000kr ink nya lager monterat och då är det org lager de sätter i. De har även utbytesvevar som kostar 8000-10000kr.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Nej den sidan funkar inte just nu ivf men ring dem de är trevliga och du får pris direkt.

Sundvalls motor renovering,,heter dem

060 - 15 63 84