MXZ 800 -01 vad behöver jag veta i strulväg?

zZackEe

Medlem
10 mar 2014
10
0
1
Hörnefors
Hejsan, har precis köpt mig en skoter och som det står i rubriken så är det en Ski Doo MXZ 800 från 2001.
sist jag hade en skoter var då jag var 16år, dvs 15 år sen, och det var då en ski doo elan 440 -74 (eller nått)

iaf, denna skoter köptes med variatorn riven pga den rasslade sist han som jag köpt den av körde med den och det var tre år sen.
jag fick med en repsats, eller som jag ser det, en påse med brickor, bussningar och hylsor.

men vad finns det för sjukdomar på dessa maskiner?
har hört nått om fettade lager istället för oljesmorda, för/nackdelar med det?

den har gått 530mil, stått still i tre år så vad behöver jag tänka på nu? är det bara att riva ner till grunden och bygga upp med nya delar eller är det bara att sätta ihop variatorn och dra i snöret eller mittimellan?
den gick jättefint då den ställdes bort och den är en vän som sålde den så jag misstror honom inte.​

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag skulle rivit motorn, kollat över vevaxeln, bytt ev. dåliga ramlager, tagit bort den röda packboxen på variatorsidan och borrat upp oljekanaler i motorblocket. Dvs byggt om den från fettsmorda till oljesmorda ramlager.
När du ändå river motorn skulle jag dessutom bytt kolvarna.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
När du ändå håller på så kolla upp oljepumpen då den har haft en tendens att lossna på ett par stycken. Kan även behöva ställas. Gå igenom boggien och kolla så allt sitter fast. Och ska du ur med motorn så får du ju ändå göra en variator linjering och det brukar man kunna få göra en gång per säsong om man har otur och är pedantisk

bredmatta

Aktiv medlem
27 apr 2011
64
0
6
Riv och magnapullen och sätt i en stålklack och dra en bult igen alltihop också. Brukar gå sönder direkt annars.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hejda er!
Det är en gammal skoter som knappt är värd vad det kostar att totalrenovera motorn.

Dom nyare motorerna med kappslade lager verkar det varit en del strul med men ingen i min skoter kretts som haft problem med det. Ja det är ett problem men inte lika stort som det verkar här på forumet att 100 av 100 skotrar med Rotax motorer skär på vevaxeln innan 500 mil.

Men den där gammla med en stor röd packbox borde hålla mycket längre pga den packboxen ej kan trilla ur + att det bara är det yttre lagret som är fettat så man kan titta in bakom packboxen för att se om det finns fett där. Finns det inte så fyll på en gång/sesong så är det lugnt.

Är lite osäker om lagrena på mag sidan är kappslade på dom tidigare?

Har skotern gått 500 mil på leden finns ingen anledning att byta kolvar häller.
Jämförde svärfars Ski-Doo GTX 550 mot min i helgen. båda har gått 55 timmar. min summit har gått 100 mil och hans 550 mil. Vad jag försöker säga är att kovlar byter man beroende på hur man kör inte vad som står på mätaren.
Svärfars förra skoter hadde gått nästan 1300mil när den såldes och vad han vet är aldrig motorn öppnad på den.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Även MAG har fettade lager men brukar klara sig riktigt bra där, PTO är mer utsatt pga högre belastning men som Brygg skriver så har du den bättre modellen där bara ett lager är fettat.

Skulle kört minst en säsong innan jag brydde mig om att dela motorn, ett komptest innan du börjar köra kan ju vara fint.

Saker att göra då den stått så länge är väl att rengöra rave ventiler, förgasare, byta olja kedjehusolja, kolla igenom boggie på slides, lager, fett osv och smörja upp allt.

zZackEe

Medlem
10 mar 2014
10
0
1
Hörnefors
tack för all input, jag har tagit upp stiften och dom såg då bra ut.
ena stiftet gick tungt att dra ur och jag såg att gängorna i toppen på den cylindern var lite dålig så jag rycker nog ur toppen iaf och gängar om den. Sen lyste jag ner i cylindrarna och det såg då normalt ut va jag kunde se, jag ska ta och kolla yttre lagret då variatorn liks är borta och lite allmän översyn då.

Jag är helt okunnig på skotrar och har aldrig skruvat i en men är bilmekaniker i grunden så det borde gå hyfsat snabbt att lära sig ;)

Jag satt och läste lite i tråden längst upp om vevaxel problem i H.O motorn och blev lite nojig men det är kanske som allt annat, rätt underhåll så håller det :)
Nu vet jag ifs inte vad det är för motor i denna maskin annat än att det är en 800.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Även MAG har fettade lager men brukar klara sig riktigt bra där, PTO är mer utsatt pga högre belastning men som Brygg skriver så har du den bättre modellen där bara ett lager är fettat.
MAG sidan har INTE fettade lager på 01. Enda lagret som är fettsmort är yttre på PTO sidan.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Min -01 motor hade då kapslat lager på mag, har aldrig sett en serie 3 motor med borrad kanal.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Min -01 motor hade då kapslat lager på mag, har aldrig sett en serie 3 motor med borrad kanal.
Från 02 blev det fettade lager även på MAG. Samtidigt blev även det inre lagret på PTO fettsmort. Det skedde på 500, 600, 700&800.

01 ska det, om originalmotor sitter i, enbart vara yttre PTO som är fettsmort. Alla övriga lager oljesmorda.

Rev isär min -01 600 i somras för att borra för oljesmörjning, behövde endast borra vid PTO då MAG-sidan var fabriksborrat. Var exakt likadant på en kompis -01 800 jag gjorde samma operation på.

Likaså om man kollar verkstadshandbok och BRP's EPC så ser man att det stämmer det jag skriver. (Förutsatt att originalmotor sitter i alltså).

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
En 800 -02 jag hade renoverade hade inre lagret på PTO oljesmort original, dvs den röda packboxen mellan de båda lagerna på PTO sidan.
Jag tror inte det var förrän HO motorerna kom som båda PTO lagerna fick fettsmörjning.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Från 02 blev det fettade lager även på MAG. Samtidigt blev även det inre lagret på PTO fettsmort. Det skedde på 500, 600, 700&800.

01 ska det, om originalmotor sitter i, enbart vara yttre PTO som är fettsmort. Alla övriga lager oljesmorda.

Rev isär min -01 600 i somras för att borra för oljesmörjning, behövde endast borra vid PTO då MAG-sidan var fabriksborrat. Var exakt likadant på en kompis -01 800 jag gjorde samma operation på.

Likaså om man kollar verkstadshandbok och BRP's EPC så ser man att det stämmer det jag skriver. (Förutsatt att originalmotor sitter i alltså).

Kollar med istället sprängskiss så sitter samma lager i 01-02, dvs ett lager med inbyggd packbox. Har rivit tre -01 800cc och ingen av dom har haft borrat, kan ju knappast vara bytt motor i alla tre !?

Ajaj man ser ju ganska snabbt om det finns borrad kanal eller inte när man rivit. Och ja PTO är variatorsidan :)

http://ddubstoys.com/Ski-Doo 800 Rebuild.htm