När ska man byta kolvar?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Komp test ser du när det redan är för sent. Kolvarna kan egentligen vara hur slitna som helst men ringarna ändå täta så komptestet ser bra ut. Så lura inte er själv att tro att kolvarna är bra för att ni tagit komp test.

Är det dåligt vet du att något är riktigt trasig men är det bra är du lika ovetande som innan.

En lugnt körd 550 som inte änns passerat 500 mil skulle inte jag oroa mej för kolvar.

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Den är ju inte direkt våldskörd som du sa, men vill inte lägga 10 000 på att laga den om den skär. Tror jag ska vänta till 700 mil, förra säsongen så gick den här skotern en halv vecka (på hela säsongen) i fjällen. Körd av en annan tant då. Hon som ägde skotern dog, därför den inte kördes något.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Vem sålde skotern åt dig? Hennes son? Låter som en riktig rövarhistoria :)

Sen har jag funderat på det där, varför skulle tjejkörd vara något positivt?

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Hon som körde den dog i cancer för ett 1-2 år sedan. Det var hennes man som sålde den till mig. Falskt alarm, läste hur enkelt det var att nollställa timmarna, genom två knapptryckningar. En 50-årig tant kör ju knappast lika hårt som t.ex mig.....

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En 550 lever alltid ett hårt liv, minsta lilla djupsnö och det tummmen ligger klistrad i timmar mot styret...

Skulle byta kolvar om jag var du, skotern kan säkert gå 2-300 mil till utan problem men jag byter hellre kolvar i förväg än att stå ute på fjället själv utan hjälp.
Men du kan ju alltid köra med ett extra kolv-set i ryggan ;)

Våran 550 har skurit 3ggr på under 700 mil, men det kanske bara är otur...

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Jag tänker som dig Jonte, men jag är ju inte gjord av pengar så om den skär så blir ju prislappen för renovering 10 000 spänn, istället för att lägga 1500 och renovera var 500 mil.

Våran gamla skoter en Lynx ranger 600 -03 skar på -600mil. Körd på isen, och inte det minsta våldskörd.