När ska man byta kolvar?

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Som rubriken lyder efter hur många mil ska man byta kolvar?
Det är en Ski-doo MX Z 550f 2008 19 timmar 485 mil. Tantkörd innan mig 50+ samma som ägt den nästan sen den var ny!
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Hur långt är ett snöre ?

Ingen kan säga bara gissa :)

Ne men skriv modell, mil, körsätt och lite sånt så går det nog att ge ett vettigt svar. Kompmätare är annars en fin grej att ha, mät lite då och då så ser man om något börjar förändras.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Ski-doo MX Z 550f 2008 19 timmar 485 mil. Tantkörd innan mig 50+ samma som ägt den nästan sen den var ny!
 

tobiiash

Aktiv medlem
20 mar 2013
53
0
6
400+ mil på 19 tim?
Det ger väll lite mer en 20 mil i timmen.

Du kan byta kolvar om du vill, men ska inte fara nån fara än på en sån motor. Dock alltid bra att byta innan det rasar!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ski-doo MX Z 550f 2008 19 timmar 485 mil. Tantkörd innan mig 50+ samma som ägt den nästan sen den var ny!
Om skotermaskin gått 19 timmar och 485 mil så har kärringen hållit en snittfart på 255km/h, rätt bra jobbat måste jag säga.
Så byt för fan kolvar..!
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Om skotermaskin gått 19 timmar och 485 mil så har kärringen hållit en snittfart på 255km/h, rätt bra jobbat måste jag säga.
Så byt för fan kolvar..!
Tänkte inte på hur orimligt det lät, men är ganska säker att det stod 18 timmar och trettio minuter på mätaren. Satt ju och kollade igenom alla modes trip osv. Mixtrat med mätaren? Ska kolla nästa gång jag kör. 485 mil stämmer iaf.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Timräknaren går att nollställa har jag för mig, endel gör det efter motorrenovering för att se timmarna på "nya motorn".

Biltemas kompmätare duger gott :)
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Timräknaren går att nollställa har jag för mig, endel gör det efter motorrenovering för att se timmarna på "nya motorn".

Biltemas kompmätare duger gott :)
Han jag köpte den av sa ingenting om någon renovering. Måste få tag på fabriksmotornumret på något sätt!
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Kollade på brpuserclub och du nollställer mätaren genom att hålla den intryckt i två sekunder.....
Vart orolig ett tag.
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Efter han skurit är det för sent iaf.... Finns inget bra svar på den frågan, vore det jag skulle jag nog vänta till 700-900 mil på en sån motor.
Men du kan nog allt få svar mellan 500-1500 mil, beror på vem du frågar
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Efter han skurit är det för sent iaf.... Finns inget bra svar på den frågan, vore det jag skulle jag nog vänta till 700-900 mil på en sån motor.
Men du kan nog allt få svar mellan 500-1500 mil, beror på vem du frågar
Funderar på att vänta till typ 600-700, kolvarna kostar ju 1200+. Och sen ska man byta topplockspackningen osv. Men ska börja köra komp-test regelbundet så får man se hur mycket det går ner.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Slår inte dom där mätarna över när dom ska slå över till 100 timmar och hamnar på 0? så den isf kan ha gått i 119 timmar och 485 mil? Rätta mig om jag har fel.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Slår inte dom där mätarna över när dom ska slå över till 100 timmar och hamnar på 0? så den isf kan ha gått i 119 timmar och 485 mil? Rätta mig om jag har fel.
Det blir nog förlite borde vara kring 150 timmar +-
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Min hjärna är lite död, det kan ju stämma :) TBear


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
på 550n kan du nog köra 1000+ mil utan att behöva tänka på kolvar, det är oftast andra saker som börjar ge upp innan motorn.

Min 550 jag hade förra vintern var en -10 med 1000 mil på mätarn och bara 50 och 150 mila servicen är gjord på den men den gick som en klocka, men polaren hade en summit 06(?) med 550 motorn och vid 1500 mil så började primär variatorn ge upp och den hade dödat någon voltregulator också :D