Ström till tändspolen men ingen gnista arctic cat ZR 580 efi-97

Honken88

Medlem
9 jan 2014
16
0
1
Har en arctic cat ZR 580 efi som inte starta. Har 12-13 volt från cdi boxen till tändspolen men ingen gnista. Har även bytt tändspole och tändstift men samma resultat.
Vad kan de vara för fel? Ska de inte vara 12 volt från cdi boxen? Sitter verkligen fast. Behöver hjälp!

Tacksam för hjälp
Honken
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har du testat med annat batteri?, de är extremt känsliga på batterispänning. Du kan även läsa felkod på ECU enheten, blinkar olika beroende på fel. Eller var det batterilöst på 97an kanske, hm minns inte...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Skulle kunna vara pickupp spolen som ger inpulsen när tändspolen ska ge gnistström. Mät ohm värdet på den! Ev bara skit i kontakten till den spolen alt kabelbrott för det är sällan den spolen ger upp.
 

Honken88

Medlem
9 jan 2014
16
0
1
Tror inte jag har någon sån spole. Är bara två kablar direkt till tändspolen från cdi boxen.
Och nej det är inget batteri på den. Batterilös
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tror inte jag har någon sån spole. Är bara två kablar direkt till tändspolen från cdi boxen.
Och nej det är inget batteri på den. Batterilös
Ignition sensor eller pickup coil som de brukar heta sitter även på din. Den sitter ovanför svänghjulet lite framöver på kåpan så du slipper riva lös dragstart mm om den måste bytas. Den mäter pulserna från upphöjningar på svänghjulets utsida en puckel för varje cylinder. kablarna kommer ut på samma ställe som de andra kontakterna från stator. Kontakten är bara 2 polig.
Dra isär den kontakten och mät med ohm mätare. Om du uppger värdet så kan Jag mäta på en sådan spole jag har liggandes. Det sitter samma spole på alla Arcti cat från 94-99
 
Last edited:

Honken88

Medlem
9 jan 2014
16
0
1
Ignition sensor eller pickup coil som de brukar heta sitter även på din. Den sitter ovanför svänghjulet lite framöver på kåpan så du slipper riva lös dragstart mm om den måste bytas. Den mäter pulserna från upphöjningar på svänghjulets utsida en puckel för varje cylinder. kablarna kommer ut på samma ställe som de andra kontakterna från stator. Kontakten är bara 2 polig.
Dra isär den kontakten och mät med ohm mätare. Om du uppger värdet så kan Jag mäta på en sådan spole jag har liggandes. Det sitter samma spole på alla Arcti cat från 94-99
Tack för hjälpen. Ska mäta upp den i morgon så hör jag av mig efter de.
 

Honken88

Medlem
9 jan 2014
16
0
1
Ignition sensor eller pickup coil som de brukar heta sitter även på din. Den sitter ovanför svänghjulet lite framöver på kåpan så du slipper riva lös dragstart mm om den måste bytas. Den mäter pulserna från upphöjningar på svänghjulets utsida en puckel för varje cylinder. kablarna kommer ut på samma ställe som de andra kontakterna från stator. Kontakten är bara 2 polig.
Dra isär den kontakten och mät med ohm mätare. Om du uppger värdet så kan Jag mäta på en sådan spole jag har liggandes. Det sitter samma spole på alla Arcti cat från 94-99
Fick ett värde på 175,5 när jag mätte upp den. Vad ligger värdet på en ny?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är rätt värde. Då är risken stor att statorn gett upp men fortsätt felsöka i alla dödarfuntioner tjuvkoppla alla dödare som test.
 

lojken

Ny medlem
16 jan 2014
2
0
1
Fan va klockrent att jag hitta denna tråd då! :) Har exakt samma problem på min Zr 580 efi -97, Har samma värde på min pickup coil, och jag mätte cdin och nu i skrivande stund minns ja inte va de va för värde, men de var varjefall inte 12v. Och det finns ström från cdin till tändspole men ingen gnista endå, spolen har jord eftersom 1 av dom 2 kablarna från cdin är jordad.

Har du hittat ditt bekymmer?

Jag kommer troligtvis lösa problemet i helgen, då ja förra helgen bara testade lite grann. Inte haft tid i veckan, men nu till helgen så blir det o skruva lite så jag kan höra av mig om ja löste det. och vise versa :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
OK picupp check. Det vore bra om ni hittade ohm värdena som ska vara till mätning av stator, mät den innan ni skruvar ihjäl er. Cdi box kan bara fåtal snubbar mäta med schema som knappt går få tag på och specialmätare så den skiter man i. Om alla andra elkomponenter är ok kan man misstänka cdi.

Har ni kopplat bort alla dödare såsom tändnyckel stopknapp och ev dödarlina? Jag vet inte vilken väg strömmen går på dessa men endera drar man ur kontakterna bara eller så måste man bygla inne i kontakter för att få bort dödning. Om ni har tur finns beskrivning hur man tjuvkopplar motorn på youtube för test av stator mm. Kan finnas mätvärden på youtube också med lite flax.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Här har ni -97 som passar för en av er ivf. Ni behöver inte ta lös statorn som på filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=RFuZBaxxwbo

Här är hur ni tjuvkopplar i första plint ut från stator så hela skoterns övriga elstoppar utesluts. Obs endast 90 tal före 98a.
http://www.youtube.com/watch?v=GPpzQL8J9ik

Om någ av er har 98- så är det open krets då kan man draisär kontakter så ska det gnistra om statorn är ok
 
Last edited:

Honken88

Medlem
9 jan 2014
16
0
1
Får väl ta och mäta upp statorn då. Tycker de inte skulle vara den eftersom jag har 12-13 volt från cdi boxen till tändspolen? Få ta och tjuvkoppla lite också då.