Matarled, norr till söder ? Låt oss brainstorma !!!! E.H

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Ingenting kommer att hända förrän fler "gräsrötter" med flera börjar ifrågasätta makten, skriv brev,maila,ring TA KONTAKT !!
Själv har jag en mailväxling med bland annat Snofed:s ordf Pär Persson där jag ventilerat mina åsikter o han håller själv med om att SNOFED inte åstadkommit något, så på er lokala politiker,Snofed,mm o tyck till !!!
Sen om man har råd med 5st skotrar då får man nog vara beredd att betala eller sälja av !
Många skoteråkare verkar vara allergisk mot att vara med att betala för sig, märklig inställning ?!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
PP är inte ordf utan handläggare i Östersund.

Helt rätt med gräsrotsinfiltration och kravställande!
Minst en gång varje år borde t ex våra snöskotertidningar ställa organisationerna mot väggen (med glimten i ögat) och ställa frågan vad som gjorts, dokumenterats, beslutats och vad som kommer att göras framöver.

2013 ska inte någon organisation kunna verka i det tysta utan man måste fram/upp och visa sig i ord och handling för fler än de som sysslar med förarbevisutbildningar.

I all enkelhet, det finns mer eller mindre genomarbetade förslag men ingen vill eller vågar att lägga fram dem.

Min uppfattning är att man bör söka en grundfinansiering via någon form av mindre avgift för samtliga maskiner i trafik och den grundfinansieringen ska komma klubbar och de som sköter om leder tillgodo via någon form av ersättningssystem där utbetalning sker löpande efterhand arbetet utförs.

Ovanstående gäller alltså hela det befintliga ledsystemet nedan odlingsgränsen som finns idag dvs högt räknat runt 5-6000 mil , en genomgång och rationalisering skulle säkert reducera dem med 20 % ytterligare.

De statliga lederna och deras utmärkning ovan odlingsgränsen betalar vi ju redan för via skattsedeln

Dock är det tämligen komplext att åstadkomma ett slikt system då det mesta som har med pengar och bidrag snabbt kan missbrukas.

Summan?, ja inte många hundralappar i alla fall, iofs betalar man redan till 3 olika klubbar men de medlemskapen skulle knappast förnyas om det vart en allmän avgift.

Sedan skulle det säkert i anslutning till väldigt trafikintensiva anläggningar finnas behov av ännu större omfattning på ledskötsel där man kan ta ut större pengar från uthyrare, turister osv.

Last edited:

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Du tycker att folk som aldrig kommer använda denna led ändå ska pynta upp tusenlappen till underhåll av den?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Personligen anser jag att en ledavgift på 1000kr/år per skoter kunde vi betala in till en gemensam pott o att staten bidrog med lika mkt , alltså totalt 2000kr/år o skoter dessa pengarfördelar man sedan ut till klubbarna , även en enhetlig kravspec på ledskötsel o utformning ska ingå.
Fullständigt vansinne.

Du. Du rör inte mina pengar. I helvete heller.
:)
Sen om man har råd med 5st skotrar då får man nog vara beredd att betala eller sälja av !
Många skoteråkare verkar vara allergisk mot att vara med att betala för sig, märklig inställning ?!
En Ockelbo 600, en Everest 440, en Elan, en Forest fox och en Pro Rmk = 5 loppor extra per år?
Vem är det som ska "betala för sig"?
Led är ett nödvändigt ont om man inte äger en släpvagn, då kan ju de 10-12 personer som är intresserade av en led genom Sverige betala den själva.
Har dom råd att ha en Touringmaskin så har man råd att betala för leden man kör på.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Ni har nog missförstått lite ? Vi pratar nu om allmänna ledsystemen !

Sen måste jag nog ställa en fråga till alla dessa lössnöåkare som säger att dom inte åker led, varför möter jag dom på leden varje gång jag är ute o åker ?! O vilka är det som inte kan hålla sig på leden utan måste kyla slidsen bland tall o granplantor !!

Sen är majoriteten av Sveriges skoteråkare vanliga ledåkare, lössnöåkare är en minoritet o kommer nog att fortsätta vara det .

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har _aldrig_ haft behovet av att använda en led.

Finns alltid vägar för en skoter.
Och ju lösare väg det är desto bättre.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Nästan alla (där jag bor iaf) betalar ju redan in medlemsavgifter till sin lokala skoterklubb för att få fina leder i sitt närområde. Så för mig känns ditt förslag väldigt ointressant.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ni har nog missförstått lite ? Vi pratar nu om allmänna ledsystemen !

Sen är majoriteten av Sveriges skoteråkare vanliga ledåkare, lössnöåkare är en minoritet o kommer nog att fortsätta vara det .
Hur definierar du de allmänna ledsystemen, är det de som är registrerade och kommunalt godkända inom varje kommun eller matarleder kust-fjäll-Syd-Nord?

Vad är en vanlig ledåkare?
Kör denne på det allmänna ledsystemet eller på egna eller grannars upptrampade skoterspår ned på älven eller sjön?.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jäkligt märkligt hur småsnålt det är här och var!
Man kan alltså lägga 1000-lappar årligen på dekalkit, vansinnigt dyra uppdateringar på fjädringar/stötdämpare, bling-blingprylar och än jävligare, på skrikburkar.
Men att vara beredd att pröjsa en obligatorisk ledavgift på ca 500-600kr/år/skoter ses som omöjligt.
-En avgift som skulle komma hela skotersverige till gagn.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
En fråga. är det tänkt att säg 1000kr/maskin ska delas ut till hela Sveriges ledsystem, en summa till varje skoterklubb och att den lokala ledavgiften då ska tas bort? eller ska denna summa gå till en "E4"a som går rätt genom Sverige som bara ett fåtal kommer att nytja?

min tanke är att man betalar ledavgift hemma, sen kanske man åker med grabbarna till fjälls ett par gånger och köper ledkort. sen med familjen till påsk. vilket överstiger 1000kr. men om ALLA betalade en fast avgift och den frivilliga tas bort så blir intäkterna ändå större i det store hela, men ändå en mindre kostnad för de som redan betalar. win win.

men summa/maskin är vansinnigt då tex alla veteranskoterintresserade med säg 10skotrar får det lite väl dyrt..

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
men summa/maskin är vansinnigt då tex alla veteranskoterintresserade med säg 10skotrar får det lite väl dyrt..
Skulle väl inte vara svårt att befria ex.vis 25-30 åriga veteraner, liksom man gör med bilar.
Dessutom bör rena arbetsmaskiner som bl.a används inom rennäring och skogsbruk befrias.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
En avgift som modell "vägskatt" som täcker de flesta leder i Sverige, det är inte hållbart med dagens modell, då inte ens hälften av skoteråkarna bidrar till ledernas finansiering o vi har mängder med olika finansieringssystem.
Dessutom med en allmän avgift kunde vi få med Transportstyrelsen på tåget !!!
Kör man inte med skotern så ställer man av den o slipper ledavgiften, exakt som vi gör som har motorcyklar o sommarbilar

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jäkligt märkligt hur småsnålt det är här och var!
Är nog inte frågan om småsnålt utan många har rent principiella åsikter när skatt och avgift nämns och är definitivt motståndare till att betala för något som man inte vet vilken kvalitet det är eller blir.
I grund och botten ett friskhetstecken mao

Skulle väl inte vara svårt att befria ex.vis 25-30 åriga veteraner, liksom man gör med bilar.
Dessutom bör rena arbetsmaskiner som bl.a används inom rennäring och skogsbruk befrias.
Jag tror inte på att befria fordon som är i trafik oavsett ålder, däremot bör ev avgift differentieras alternativt vara knuten till föraren och inte maskinen.
Även om jag äger 3, 5 eller 8 maskiner kan jag bara köra en åt gången!

I dagens datasystem är det säkert också enkelt att differentiera efter antal också oavsett det är gamla eller moderna maskiner så att t ex en ägare maximalt betalar 1,5 avgift eller liknande.

Att börja med undantag är helt fel, näringsidkare i alla dess former har ju möjlighet att dra av kostnaden, dessutom finns det redan idag en stor andel nöjesmaskiner registrerade på företag som "arbetsmaskiner"........

Som sagt, inte motståndare för en rimlig avgift för en matarled oavsett hur den tas ut när man brukar just denna men då ska den redan från början hålla hög klass på utmärkning och skötsel.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Varför skall jag betala för en led jag aldrig skulle komma att använda?
Ni är förblindade av det ni ser som skoteråkning...
Att sitta mil efter mil på en pistad led och fisåka(eller köra fort som fan med för den delen).

För mig är det helt ointressant med en led av den typ ni diskuterar.

Se till att få EU-bidrag eller liknande och fullställ leden, fixa avtal med alla markägare för att kunna ta ut avgifter på leden(redan här kommer det stupa då markägarna troligen vill ha betalt om ni ska ta ut obligatoriska avgifter), sen när allt är klart
så får ni ju se hur många som är villiga att betala för att använda leden.

Med lite flyt så får ni ihop pengar till att underhålla leden, personligen har jag mycket svårt att tro att ett så stort projekt går att ro iland utan massor av bidrag.

Men att börja prata om att alla skoterägare skall betala en avgift... Där är ni ute på svag is!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag har en led hemma. För några generationer sedan så var det en stig till en sjö. Men allt eftersom tiden har gått så har den blivit uppröjd och på vintrarna så drar jag numera sladden efter den. Den använder vi och grannen till att hämta hem ved och köra ut diverse tunga lass.

Numera så kommer diverse skoterturister körande rakt upp på gården och spelar sen skitförvånade "amenvadårå får man inte köra på eran gård?". En favorit var när jag kom körande efter leden med fyrhjuling och vagn och en skoterturist stoppar mig för att berätta att man "förstör ju faktiskt lederna med den där jävla maskinen".

Kontentan. Jag är ointresserad av att betala för att folk jag inte bryr mig om ska köra på leder som jag inte använder.

Om jag hellre vill ta med mig min tusenlapp ut på krogen till skithög musik, utspädd alkohol och avvisande flickor så gör jag det.

Om detta förslag går igenom vad blir då konsekvensen? Jo hundratals avställda oförsäkrade skotrar ute på våra leder.

Last edited:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Isället för en skatt som skall betalas varje år går det inte med en avgift när man köper skotern?

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Arjeplogarn : kör du med samma resonemang då det gäller vägskatten ochså ?
Med ditt tankesätt skulle vi inte ha varken service eller infrastruktur i Norra Sverige , om vi inte hade en skatteutjämning som innebär att en del skattepengar från södra Sverige går till Norra Sverige !
Då detta är fel enligt dig ?
Dom som inte har barn varför ska dom betala skatt till skolor mm ?
Jag har aldrig utnyttjat sjukvården varför måste jag betala skatt till sjukvården ?
Vill vi ha ett sånt samhälle ?
Norra Sverige vore isåfall den största förloraren då service per capita är dyrast här o vi är mest bidragsberoende, mest arbetslösa, mest sjuka !!
Varför ska Stockholmarna betala för det ??!!

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fast återigen så används en stor del av skotrarna INTE på någon led som sköts av klubbar överhuvudtaget...

Alla skotrar som går mellan stugan och sjön nedanför, alla arbetsmaskiner som drar ved, alla som bor eller har stugor där det inte ens finns nån led.
Menar ni att dessa ska betala för nånting dom aldrig använder? Betala för ett nöje som är helt främmande för många av dessa skoteråkare?

Visst skulle en stor led kunna dra in en del pengar till folk runt leden, eventuellt.
Rukkaleden går igenom byn där jag bor, har inte märkt av nån ökning av skotrar sen den leden skyltades upp dock.

Nej skaffa finans från annat håll om ni nu tror på iden, sen får ni ju in det folk är beredda att betala när ni är klara

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Arjeplogarn : kör du med samma resonemang då det gäller vägskatten ochså ?
Med ditt tankesätt skulle vi inte ha varken service eller infrastruktur i Norra Sverige , om vi inte hade en skatteutjämning som innebär att en del skattepengar från södra Sverige går till Norra Sverige !
Då detta är fel enligt dig ?
Dom som inte har barn varför ska dom betala skatt till skolor mm ?
Jag har aldrig utnyttjat sjukvården varför måste jag betala skatt till sjukvården ?
Vill vi ha ett sånt samhälle ?
Norra Sverige vore isåfall den största förloraren då service per capita är dyrast här o vi är mest bidragsberoende, mest arbetslösa, mest sjuka !!
Varför ska Stockholmarna betala för det ??!!
Nu är det väl inte mer än rätt att pengar går tillbaka till norrland då de mesta av naturresurserna kommer därifrån(vattenkraft, skog, malm osv)?