tips på fjäder till startmotor

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Har en Rev 600 SDI där Kuggen på startmotorn rör sig ibland vid körning utåt, vilket leder till att den tar i kransen. Antar att det är fjädern på startmotorn som har gjort sitt och är slut.
Problemet är bara att det inte går att få tag på en ny orginalfjäder separat enligt Crossfix i Piteå, utan då skulle jag behöva köpa en reparationssats för startmotorn istället till en kostnad av 1900 kr.
Så min fråga är nu om någon vet var man kan få tag i en likartad fjäder som skulle fungera?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Fjäder? Finns inga fjädrar att köpa till de maskiner jag tittat på.
Vad är det för årsmodell?
Antar att de är en xp, Jo de sitter fjäder där!
Har exakt samma på min, tog bort fjädern och drog ut den, funkade kanon...ett tag :( känns surt att behöva köpa drevet för att fjädern är slapp!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Far till nån bilfirma som håller på med bilel och generator å startmotor grejer. Gärna nån liten privat firma dom brukar ha lösa fjädrar och grejer.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Far till nån bilfirma som håller på med bilel och generator å startmotor grejer. Gärna nån liten privat firma dom brukar ha lösa fjädrar och grejer.
X2, har lyckats fixa startmotorer med det man grävt fram i bra ha lådan.

Vad som framförallt är värt att göra när startmotorn krånglar på detta sätt är att ta isär och rengöra, ofta räcker det för säsongen i kombination med en fjäderdragning.

Sedan kostar en repsats till de flesta startmotorer runt 100-120 USD på t ex Ronnies så det blir billigare att ta hem sådan och fixa efter säsongen

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
@Slätabjörnen Det är en -05:as renegade 600sdi.

Om inget annat förslag dyker upp så kanske det blir till att besöka någon liten bilfirma/verkstad.

Jag kikade även på Ronnies hemsida, är det ett "ENS.EMBRAYAGE*KIT-CLUTCH" jag ska köpa då? Och vad är skillnaden på de två prisen som står angivna(Retail/your price)? Frakt och leveranstid? Dela gärna med er om ni beställt därifrån tidigare.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Dom som repar startmotorer har fjädrar. För inte tillverkar ju ski-doo sina startmotorer en fjäder kanske kostar 20:- på en firma som repar startmotorer.