renegade 600/ 800/1200

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
:eek:h::eek:h:Hejsan ang ski doo renegaden vilken skillnad på körningen och känslan blir det om man går upp på kubiken från 600 till 1200 skidoo för 800 är väl tydlige mest vevaxelstrul med så den vågar man väl inte köpa.
Jag vägen ca 80kg kommer jag loss om jag fastnar med en större maskin om jag åker själv med en fyrtaktare
eller blir tex renegade 600 fyrtakt skittrist att åka med mot min skidoo 700 2takt jag idag åker på!:confused:
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
antar att du tänker köpa en nyare maskin? i så fall är 800 e-tec inget att vara rädd för :)
och för att svara på din fråga så är 1200 lite bråkigare att köra än 600, men de är ju ändå ett modernt chassi så det kommer inte vara några problem, särskilt när du byter upp från en 700 :)
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Jag har kört en 1200:a de senaste fyra vintrarna och hade tidigare en 800 Renegade X. Köper du ny maskin och byter efter 3-400 mil så är ju 800:an bäst. Vill du köra problemfritt i >1000 mil är 1200:an det självklara valet.
1200:an gör inte bort sig prestandamässigt heller. På fina leder är den riktigt rolig, trippeln drar jämt och fint och riktigt hårt när man trycker tummen mot styret. Tack vare den låga tyngdpunkten går skotern som på räls och man kan köra riktigt fort i kurvorna.
Vid sidan om leden gör den inte bort sig heller, men den trivs bäst på myrar och andra öppna ytor. I brant och snårig terräng blir den klumpig. Jämfört med andra fyrtaktare är den dock riktigt smidig i lössnö. Vi har även en Yamaha Phazer MTX -11 i familjen, och 1200:an känns mycket lättare och smidigare än phazern. Man kan tro att 1200:an är 50 kg lättare men i verkligheten är Phazern bara 5-10 kg tyngre.
Köper du ny maskin varje år så välj 800:an, vill du ha driftsäkerhet i flera år så är det 1200:an som gäller. Båda är riktigt bra maskiner.
600 ACE går ju inte riktigt att jämföra, den har ju bara 60 hk. En helt annan typ av maskin.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
1200 går fan inte att åka med i djupsnö. Totalt hopplös om det lutar det minsta uppåt. Men driftsäker är den...
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
antar att du tänker köpa en nyare maskin? i så fall är 800 e-tec inget att vara rädd för :)
och för att svara på din fråga så är 1200 lite bråkigare att köra än 600, men de är ju ändå ett modernt chassi så det kommer inte vara några problem, särskilt när du byter upp från en 700 :)
Hade tänkt ca från 08-09 eller nyare men vet inte riktigt hur mycket det är värt att betala för en maskin,som referensfråga hur menar du att den är bråkigare om du jämför med min 700 typ eller renegade 600? Tack för hjälpen
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Jag har kört en 1200:a de senaste fyra vintrarna och hade tidigare en 800 Renegade X. Köper du ny maskin och byter efter 3-400 mil så är ju 800:an bäst. Vill du köra problemfritt i >1000 mil är 1200:an det självklara valet.
1200:an gör inte bort sig prestandamässigt heller. På fina leder är den riktigt rolig, trippeln drar jämt och fint och riktigt hårt när man trycker tummen mot styret. Tack vare den låga tyngdpunkten går skotern som på räls och man kan köra riktigt fort i kurvorna.
Vid sidan om leden gör den inte bort sig heller, men den trivs bäst på myrar och andra öppna ytor. I brant och snårig terräng blir den klumpig. Jämfört med andra fyrtaktare är den dock riktigt smidig i lössnö. Vi har även en Yamaha Phazer MTX -11 i familjen, och 1200:an känns mycket lättare och smidigare än phazern. Man kan tro att 1200:an är 50 kg lättare men i verkligheten är Phazern bara 5-10 kg tyngre.
Köper du ny maskin varje år så välj 800:an, vill du ha driftsäkerhet i flera år så är det 1200:an som gäller. Båda är riktigt bra maskiner.
600 ACE går ju inte riktigt att jämföra, den har ju bara 60 hk. En helt annan typ av maskin.
Tack för svaret bra får jag mera att fundera har kolla youtuben det var ganska gött lud på 1200 an fyrtakt
Men vad fanken finns det en 1000 kubikare också. Tänkte från 08-09 framåt samt ha den i typ 2 år sen vill man väl byta.från vilket år vågar man köpa 800 an? S Samt hur ligger 800 i 2takt i förhållande till 1200 4takti försäkring
Hjälp mig med denna hittar bara nyauppgifter på nya maskiner men från 08 typ

600 2 takt typ 100 hk
600 4 takt typ 60 hk
800 2 ??????
800 4 ????!!
1000 2 eller 4 takt ?????
1200 4 takt typ 130 eller?

Tack allihopa för all hjälp ialla fall dessa forum är ju superbra hjälp för skoterblåbär som mig
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
1200 går fan inte att åka med i djupsnö. Totalt hopplös om det lutar det minsta uppåt. Men driftsäker är den...
Stämmer inte alls, åker ilag med två 1200or och dom klättrar då fan så mycket högre än en -12 freeride. Det sitter i tummen och föraren... Men ganska hårt tillslag, går inte att smygkryssa med, måste köra hårt och våga för hela slanten.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Har både 600e-tec, 800 e-tec och en 1200a på gården. 800 känns klart värst och roligast, 600an något piggare i variatorn men dom här riktiga resen bjuder motorn inte till på.
1200an både känns och är mycket tyngre än 2taktssyskonen men för absolut ingen skam över 4taktsträsket då jag anser det vara den bäst balanserade 4taktare jag provkört.

Går absolut att klättra och kryssa med den, ända skillnaden är körstil. Min 800a bryter jag runt på skrå medans 1200an spinner jag hellre och ställer boggien så att skidorna är planterade nära backen vid gaspådrag. Den låga tyngdpugnten gör att man vågar ha nedreskidan i backen vid skråkörning på ställen där jag skråar med skidan i vädret med 800an.

600an räcker till tycker jag, sällan under vår körning som 800ans kraft fått briljera förutom vid rullekörning och det där oundvikliga drag-racet du måste prova dig på när man tuppfäktas :p