Jag vägen ca 80kg kommer jag loss om jag fastnar med en större maskin om jag åker själv med en fyrtaktare
eller blir tex renegade 600 fyrtakt skittrist att åka med mot min skidoo 700 2takt jag idag åker på!
Hade tänkt ca från 08-09 eller nyare men vet inte riktigt hur mycket det är värt att betala för en maskin,som referensfråga hur menar du att den är bråkigare om du jämför med min 700 typ eller renegade 600? Tack för hjälpenantar att du tänker köpa en nyare maskin? i så fall är 800 e-tec inget att vara rädd för
och för att svara på din fråga så är 1200 lite bråkigare att köra än 600, men de är ju ändå ett modernt chassi så det kommer inte vara några problem, särskilt när du byter upp från en 700![]()
Tack för svaret bra får jag mera att fundera har kolla youtuben det var ganska gött lud på 1200 an fyrtaktJag har kört en 1200:a de senaste fyra vintrarna och hade tidigare en 800 Renegade X. Köper du ny maskin och byter efter 3-400 mil så är ju 800:an bäst. Vill du köra problemfritt i >1000 mil är 1200:an det självklara valet.
1200:an gör inte bort sig prestandamässigt heller. På fina leder är den riktigt rolig, trippeln drar jämt och fint och riktigt hårt när man trycker tummen mot styret. Tack vare den låga tyngdpunkten går skotern som på räls och man kan köra riktigt fort i kurvorna.
Vid sidan om leden gör den inte bort sig heller, men den trivs bäst på myrar och andra öppna ytor. I brant och snårig terräng blir den klumpig. Jämfört med andra fyrtaktare är den dock riktigt smidig i lössnö. Vi har även en Yamaha Phazer MTX -11 i familjen, och 1200:an känns mycket lättare och smidigare än phazern. Man kan tro att 1200:an är 50 kg lättare men i verkligheten är Phazern bara 5-10 kg tyngre.
Köper du ny maskin varje år så välj 800:an, vill du ha driftsäkerhet i flera år så är det 1200:an som gäller. Båda är riktigt bra maskiner.
600 ACE går ju inte riktigt att jämföra, den har ju bara 60 hk. En helt annan typ av maskin.
![]()
Stämmer inte alls, åker ilag med två 1200or och dom klättrar då fan så mycket högre än en -12 freeride. Det sitter i tummen och föraren... Men ganska hårt tillslag, går inte att smygkryssa med, måste köra hårt och våga för hela slanten.1200 går fan inte att åka med i djupsnö. Totalt hopplös om det lutar det minsta uppåt. Men driftsäker är den...