mindre drivhjul = mer mil på mätaren ?

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
mätte skotern hur mkt den hade dragit i helgen, blandad körning på och av led och hamnade på 2,93 för en 03 700 edge.

Och så kom jag nu på att det sitter nonslip hjul på skotern då tidigare ägare förlängde och satte dit matta med 44 kammar, mao ett mindre hjul för kammarna ska få plats gissar jag ?

Hur mkt påverkar detta hastighetsmätaren samt mil mätaren för är det mindre hjul snurrar det ju fler varv på en sträcka än ett större hjul vilket också gör att den egentligen dragit mer bensin.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Ganska försumbar skillnad. Den ska inte ta ner soppa, men du kan ju komma antingen längre eller kortare per liter bensin. Som att gå från 16-17" fälgar på bilen och ha samma dimension på däcken.

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
Nä precis, menade ju den dragit mer per mil då jag egentligen inte kört så långt som mätaren visar.

får ta å mäta med ngn följe åkare nästa gång å båda låta bli å slira i snön så det inte blir extra sträcka

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
Nä precis, menade ju den dragit mer per mil då jag egentligen inte kört så långt som mätaren visar.

får ta å mäta med ngn följe åkare nästa gång å båda låta bli å slira i snön så det inte blir extra sträcka
smartphone - runkeeper alt vilken annan gratis app med gps funktion typ locus, kör spår så ser du hur långt du har kört och kan kolla. :)