Från Umeå till Riksgränsen

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Jag har en galen vän här i Finland.Han bor nära Vasa och nu har han tänkt att åka med finlands färjan från Vasa till Umeå/Holmsund och sen fortsätta genom norra sverige till Riksgränsen där han skall möta oss.Vi kommer dit med bil och släp.Han har tänkt att göra den här resan vecka 13.Han pratar ingen svenska,så det är därför jag har blandat mig i planeringen.
Jag har planerat att,sträckan skall vara följande.
Umeå hamn,Vindeln,Lycksele,Malå, Arvidsjaur,Jokkmokk,Gällivare,Kiruna och Riksgränsen.Hans skoter är Ski-Doo Freeride 800 154"2013 år model.
Låter det här galet elller vad tycker ni?
Han är mycket erfaren skoterförare och vet,att när man åker långa sträckor ensam,då måste man vara extra försiktigt,att ingenting händer.
Han tänker,att göra denna resa på 3-4 dagar.

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Ta vindelälvsleden från Vännäs upp till björksele där viker han av mot Malå.
Den leden bör vara fin då vindelälvsdraget från Sorsele till Vännäs brukar gå vid den tiden(tror jag)
Han har möjlighet att tanka i Vindeln, åmsele, Rusksele och björksele om han håller älven.
Då slipper han omvägen förbi Lycksele.

Kan vara skönt med bra leder om man ska köra långt, finns lite lekställen efter älven om lusten skulle falla honom in.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag skulle nog välja att ändå ta mig ända upp till Ammarnäs, för att försöka följa fjällen.
Ammarnäs - Adolfström - Jäkkvik - Västerfjäll - Årrenjarka - Kvikkjokk - St. Sjöfalllet - ? (någon som vet säkert Sjöfallet - Kiruna - Treriksröset?)
Visserligen så kan ju fjällen vara en riktig senväg i händelse av dåligt väder, men det går annars i regel lätt och framförallt snabbt att förflytta sig långa avstånd. Mao. mindre bränsleförbrukning = Lättare kälke.

I skogslandet så kan lederna som går i Syd/Nordlig riktning vara av skiftande underhåll = Dåligt preparerade = inte kört överhuvudtaget = Dåligt skoterföre (med kälke) = Går massor av bensin.

Jag känner till många fall, där man valt att följa skogslandet, men fått avbryta på grund av extremt dåligt skoterföre, vilket gjort att man även missar sin tidsplan.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
X2 , helt rätt att ta sig till fjällterrängen så snabbt det går.

<>Kvikkjokk<>Saltoloukta<>Kirjaloukta<>Tjounajokk<>Nikkaloukta<>Rautasjaure<>Abisko<>Riksgränsen

Galet!?, Inte alls, med rätta förberedelser och utrustning för att klara sig själv oavsett vad som händer är det en toppentur som kan fixas på 3-4 dagar om vädret medger men den kan även ta 5-7 dagar, chansen att bli inblåst ett dygn eller 2 finns alltid.

Kartunderlag är nödvändigt , gps och kartmans digitala karta, vana att navigera i fjällterräng/hantera och lita på gps.
Åker han ensam bör han tänka på kommunikationsmedel antingen via SPOT eller sattfn.

Personlig utrustning , här kan en lista göras lång, gör han turen ensam så vet han vad som behövs redan nu, annars bör han förutom att ha en kompis med förbereda sig väl!

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Han kommer att ha följande saker med sig.Satellit telefon,sändare med SIM kortet,att vi vet hela tiden,var han går,Första hjälp packning,reservdelar,personligt utrustning,mat,,extra verktyg,bogserlina,sovsäck etc.
Troligen skall jag recommendera till honom,att han skulle välja fjäll alternativet.Det är mycker finare att åka där än genom skogs.Om det blir ovädret på fjället så då är det bästa att stanna någonstans var det finns skydd och vänta tills vädret blir bättre.Som sagt,planering har just börjat i dag,när han ringde mig.I hans skoter har GPS med skoterleds kartor och förstås kommer han att papperskartor med också.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Han kommer att ha följande saker med sig.Satellit telefon,sändare med SIM kortet,att vi vet hela tiden,var han går,Första hjälp packning,reservdelar,personligt utrustning,mat,,extra verktyg,bogserlina,sovsäck etc.
Troligen skall jag recommendera till honom,att han skulle välja fjäll alternativet.Det är mycker finare att åka där än genom skogs.Om det blir ovädret på fjället så då är det bästa att stanna någonstans var det finns skydd och vänta tills vädret blir bättre.Som sagt,planering har just börjat i dag,när han ringde mig.I hans skoter har GPS med skoterleds kartor och förstås kommer han att papperskartor med också.
Kör han ensam så kan det ju vara klokt att om han planerar att bo på turistanläggningar, att lämna en färdplan, där han beskriver färdväg och tidsaxel till nästa planerade turistanläggning (övernattning), därifrån kan han då ringa tillbaka och meddela att han kommit fram.
Händer det t.ex en olycka eller blir något annat fel med utrustningen, under dagen, är ju chansen större att han hittas i tid.

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Det där låter bra.Troligen kommer jag att lånå min gamla Garmin Etrex Vista till honom,som fungerar med batterier.Han har i sin skoter Garmin Nuvi monterad.Jag skall planera färden så,att han i början av resan skall åka leder,vilka går nära allmänna vägar,om någonting händer.Var jag har räknat nu i dag,så sträckan är någonting mellan Umeå och Riksgränsen 900-1000 km,beroende vilken leden han skall köra.Troligen dag stäckorna blir mellan 25-30 mil.

kamaboy

Aktiv medlem
21 jan 2011
58
0
6
Tammerfors Finland
Nu börjar tiden närma sig för min vän,som skall köra från Umeå färj hamn till Riksgränsen.Är det någon som vet,vilket är det bästa sättet at ta sig till lederna från Umeå färj hamn och hur är det med snö i färj hamnen just nu?Han tänker att ta sig över till Umeå från Vasa 27.03.2013