Servicekostnader Ski-Doo

Freeride345

Medlem
2 nov 2013
12
0
1
På 50 mila servicen tror dom efterdrar och ev kollar över lite skruv och bult med. så att allt sitter fast, kan väl vara bra attt göra.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lita aldrig på en ÅF.

Var 3.000KM eller varje år (Det som inträffar först)
- Inspektera motorgummifästen
- Inspektera avgassystemet och kontrollera om det förekommer läckage
- Justera motorns stoppreglage (E-Tec)
- Gör en visuell inspektion av och rengör primärvariatorn
- Dra åt primärvariatorns fästskruvar till angivet moment
- Justera och ställ in drivbandet
- Inspektera bromsslangar, belägg och skiva
- Inspektera styranordningen
- Inspektera framfjädringen
- Inspektera bakfjädringen (Inklusive stoppremmar och glidskenor)
- Smörj bakfjädringen (Smörj närhelst fordonet används under våta förhållanden (Regn, polar))
- Modeller med T/A Stötdämpare: oljebyte/underhåll

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Ni glömmer väl inte det viktigaste och gör stötdämparservice vid 50 mil??
Oljan i era dämpare är redan svart och full i skit som släppt under inkörningen.

Kan tipsa om denna tråden: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=51658&highlight=service+st%F6rd%E4mpare

blir inte oljan svart nästan på engång? har kört nästan 1000 mil med min och har aldrig gjort någon stötdämparservice och märker ingen skillnad, är säkert bra med oljebyte men är ju ett jäkla bök om man ska byta olja var 50 e mil.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
blir inte oljan svart nästan på engång? har kört nästan 1000 mil med min och har aldrig gjort någon stötdämparservice och märker ingen skillnad, är säkert bra med oljebyte men är ju ett jäkla bök om man ska byta olja var 50 e mil.
Ingen som har sagt att du ska byta var 50:e mil.
För att hålla dämparna i bra skick ska det servas på 50 mil och sedan var 300:e mil, men det finns inget större fel i att serva på 50 och sedan var 500:e mil ist.
Bara för att du inte märker någon skillnad under en period av många år betyder inte att det inte är skillnad.
Försämringen smyger sig på så det är inget man märker förens de ger upp helt, skulle du serva dem nu kan jag lova att du skulle märka skillnad så länge du inte pratar om en formula mx från 88(typ).