Boggien vill inte fjädra tillbaka helt ?

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Hej min boggie vill inte fjädra ut helt. Det blir som ett glapp däri början. Det är en cs- 10 2 boggie. Är det fjädern som är dålig eller är det den bakre dämparen? tog lös dämparen och den var ganksa mjuk orkade då trycka ihop den helt vet inte om man skall kunna det men den for då ut långsamt.
Skickar med en bild. om man kanske kan renovera dämparen i sånna fall. mvh Dan

Attachments

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hade samma beteende på min, den orkade liksom inte upp helt och var allmänt mjuk. Det var bakre dämparen som var slut, en renovering så var det som nytt igen.

Edit - på en BCX 2011.

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
ja men det låter ju bra ska se om det finns nån här kring umeå som renoverar dämpare om den en är renoveringsbar :)

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Nån som vet om det är fjädern eller dämparen som ska trycka tillbaka boggien till sissta position? har läst att det är fjädrarna men vet inte riktigt?

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Nån som vet om det är fjädern eller dämparen som ska trycka tillbaka boggien till sissta position? har läst att det är fjädrarna men vet inte riktigt?
Vet inte egentligen, så vet inte varför jag ens svarar ;), men på min så orkade inte fjädern trycka upp skotern hela vägen utan mig på (står ändå på näst hårdaste då jag är rätt tung) utan stannade halvvägs upp typ. Av det skulle jag nog dra slutsatsen att det är fjädern och dämparen i samspel, för efter renoveringen av dämparen funkar returen klockrent.