Vet någon vart det finns snö (max 20 mil från Uppsala) som man kan åka till i helgen?

Rasmus76

Medlem
2 jan 2013
16
0
1
Knivsta
Hej alla glada!

Jag är helt ny skoterägare och även första dagen på detta forumet, så var snälla mot mig (om det finns tusen trådar sedan innan med samma ämne, men jag vet inte vad jag ska söka efter det och tänkte prova såhär först) :bigsmile:

Jag bor i Knivsta/Uppsala och skulle vilja komma ut i helgen och köra lite skoter och undrar vart man ska åka för att hitta lite snö (gärna där det är lagligt att åka också) :blink1:

Tacksam för alla tips/ideér.

Tusen tack på förhand!

Mvh
//Rasmus​

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du skulle ju kunna åka uppåt gävle, men förutsättningarna är rätt dåliga då det har spöregnat och sedan frusit - Därmed stenhårt överallt.

Rasmus76

Medlem
2 jan 2013
16
0
1
Knivsta
Jag har kollat SMHI snödjup och där ser det ut som att Gävle-Sandviken-Bollnäs-Söderhamn ska ha mellan 30-50cm och Hudiksvall´s mätstation ska det vara 43cm (men dit är det 25 mil) :-(

Jag har tidigare i vinter en gång varit uppe vid Jädraås (Ocklebo) och provkört lite på någon skoterled jag hittade där, men frågan är om de finns kvar någon snö där eller om det regnat bort?

Är det någon mer som bor runt Stockholm-Uppsala som brukar åka uppåt och vart åker ni normalt då?

Tack på förhand!

Mvh
//Rasmus

Rasmus76

Medlem
2 jan 2013
16
0
1
Knivsta
Hudik och neråt Söderhamn är perfekt nu!
OK super tack för svaret, Söderhamn har jag precis 20 mil till så då kanske man kan starta där och åka uppåt mot Hudik...

Enda jag kräver just nu är en led som har snö så jag bara kan få köra in nya remmen och sitta lite på skotern :)

Tack igen!

JWL

Aktiv medlem
23 dec 2009
76
0
6
Skriv här istället.. Också intresserad av detta avstånd.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hassela, lite längre men bra före då det snöat lite sen det var tö.
var mycket försiktig med isarna bara.
mvh Erland

Rasmus76

Medlem
2 jan 2013
16
0
1
Knivsta
Super tack för alla svar jag fått :)

Jag kommer på söndag åka till Söderhamn och starta där, så kan jag sedan meddela om/vart jag hittat snö ev uppåt mot Hudiksvall...

jagrjr

Medlem
2 jan 2013
24
0
1
Järna
Jag har kollat SMHI snödjup och där ser det ut som att Gävle-Sandviken-Bollnäs-Söderhamn ska ha mellan 30-50cm och Hudiksvall´s mätstation ska det vara 43cm (men dit är det 25 mil) :-(

Jag har tidigare i vinter en gång varit uppe vid Jädraås (Ocklebo) och provkört lite på någon skoterled jag hittade där, men frågan är om de finns kvar någon snö där eller om det regnat bort?

Är det någon mer som bor runt Stockholm-Uppsala som brukar åka uppåt och vart åker ni normalt då?

Tack på förhand!

Mvh
//Rasmus
Jag bor själv utanför Stockholm:) Ska inte säga att jag är någon expert på något vis men
vi brukar lasta ett släp med skotrar och dra upp till Älvkarleby, lasta av vid dragon gate.

Men sist vi var där så var det så uppkört!

Annars så har jag hört att Jädraås ska vara bra, dock för hård snö just nu. ca 30cm har jag
fått höra just nu:)

MVH Martin

jagrjr

Medlem
2 jan 2013
24
0
1
Järna
Hej

Är det någon från Stockholmsområdet som vill köra nu på Söndag 13/1. Gävle någonstans kanske är ok, jag är flexibel..
Vi är några som ska åka v.4 eller v.5 helgen, förmodligen blir de någon lördag. Typ den 2:a Feb. Då har de hunnit komma som mest puder;-) Så om någon annan är sugen kroka på så är de bara höra utav er!