GoPro Hd Hero 2 eller nya 3an?

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Hade tänkt köpa nya Hd Hero 3an men har sett några videoklipp där dom jämför Hero 2an mot 3an och på dom är det ju faktiskt bättre bild på 2an:S Så frågan är ju om det är värt pengarna att köpa nyaste, behöver råd!

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Vilken av 3:eek:rna är det dom visat då? För dom har väl olika prestanda nu i vers 3 vad jag förstår. För det är ju ett jäkla kliv mellan silver och black edition prismässigt iaf.
Jag köpte nyss en 2:a iaf för 1880kr på mediamarkt. Är ju helt rätt pris på dom nu. :) Insåg iaf att min dator måste bytas ut så jag kan hantera filmerna, så då lägger jag hellre pengarna på att uppdatera den.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Vilken av 3:eek:rna är det dom visat då? För dom har väl olika prestanda nu i vers 3 vad jag förstår. För det är ju ett jäkla kliv mellan silver och black edition prismässigt iaf.
Jag köpte nyss en 2:a iaf för 1880kr på mediamarkt. Är ju helt rätt pris på dom nu. :) Insåg iaf att min dator måste bytas ut så jag kan hantera filmerna, så då lägger jag hellre pengarna på att uppdatera den.
Ja jag kanske skulle skrivit det också, det är black edition :) videon där 2an var bättre stog det inte vilken av 3orna dom använde men jag hittade en annan här där det är black edition https://www.youtube.com/watch?v=s1rsw5njJHk det är ju dock inga actionklipp men endå . Visst lite bättre är väll 3an men om man får Hd 2an för runt 2000:- så vet jag inte om 3an är värd det dubbla.

Är det konstigt format på filerna eller är dom för tung för datorn din? ;)

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Ja jag kanske skulle skrivit det också, det är black edition :) videon där 2an var bättre stog det inte vilken av 3orna dom använde men jag hittade en annan här där det är black edition https://www.youtube.com/watch?v=s1rsw5njJHk det är ju dock inga actionklipp men endå . Visst lite bättre är väll 3an men om man får Hd 2an för runt 2000:- så vet jag inte om 3an är värd det dubbla.

Är det konstigt format på filerna eller är dom för tung för datorn din? ;)
Är nog både och. För gammal teknik i burken inte ens 32-bits teknik så den klarar inte att ha mer än 3gb ram... så det blir nog till att skaffa nytt så man kan editera det man filmar åtminstonde. :)

Ja man kan ju köpa 2st hero 2 för samma slantar. kan man ju ha en bakåt å en framåt eller låna ut en till en polare. Lär ju ge mera valuta för pengarna iaf.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Är nog både och. För gammal teknik i burken inte ens 32-bits teknik så den klarar inte att ha mer än 3gb ram... så det blir nog till att skaffa nytt så man kan editera det man filmar åtminstonde. :)

Ja man kan ju köpa 2st hero 2 för samma slantar. kan man ju ha en bakåt å en framåt eller låna ut en till en polare. Lär ju ge mera valuta för pengarna iaf.
Jaha, ja det är ju kul om man kan använda det man filmat också ;) ja typ, lutar nog åt 2an och fyra tankars filmning för samma slant!

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
Köper du 2 st av den äldre modellen så kan du filma in 3D-filmer *tror*

Rätta mig om jag har fel...men visst är det ett speciellt "fäste" som man använder och då kan man filma in 3D?

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
2'an har kommit ner i en prisklass där du får mycket kamera för pengarna + att 2'an är BRA !
3'an i black edition är snäppet värre än 2'an, men då får du också lägga till 2500 spänn ..

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har tre stycken 2'or och de är bra tycker jag, man får färgkorrigera rätt mycket i efterhand men det gör man oftast ändå. Har sneglat lite på att ändå kanske köpa 1st 3'a Black Edition.

Varför? Största anledningen är att den har lite fler modes gällande upplösning och fps, främst bra för att få mer utrymme för slowmo utan att behöva börja "dra i" frames.

Sen är brusfiltreringen ännu bättre i 3'an, mycket bra när man kör skoter för vindbruset (= mer motor). Den är jäkligt bra även i 2'an men ännu bättre i 3'an.

Bildkvalitétsmässigt vettetusan, den är bättre i 3'an (speciellt i ljusfattiga miljöer) men tycker att 2'an räcker till. Kör oftast bara 720p ändå.

Vet inte om det hjälper dig eller inte. Skulle jag köpa en till idag så blir det en Black Edition 3'a, men det är mest för att jag redan har 3st tvåor. Nästan så att du får 2st tvåor idag för priset av 1st Black, kanske går att göra lite roligare grejer med 2st istället för 1st och istället göra avkall på lite kvalitét till förmån för fler vinklar på en gång?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag skulle nog säga att det är rätt stor skillnad på 2:an och 3:an, och även black edition vs silver.
Får min 3:a på Torsdag och har även min 2:a kvar, ska jämföra lite själv tänkte jag.

Det är mycket bättre detaljer i 3:an än i 2:an, och även i black edition jämfört med silver.
Men allting beror ju helt på vad man själv tycker känns värt. 2:an är fortfarande ingen dålig kamera, jag som arbetar med att filma och fotografera uppskattar verkligen brusreduceringen på 3:an, men en del behöver det kanske inte.

[video=youtube;yZvPBBHAuiI]http://www.youtube.com/watch?v=yZvPBBHAuiI[/video]

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Absolut, menade inte att det inte var skillnad med mitt inlägg. Vad jag menade var att vad är det som är "good enough" och kanske att man kan få mer ut av att kunna ha flera vinklar samtidigt än att det är högre upplösning. Mest som en frågeställning MattiasElg kan ställa till sig själv vad som är viktigast :).

Jag kommer sannolikt köpa en 3'a också, men egentligen är minsta anledningen upplösningen och bildkvalitén (även om bättre alltid är bättre). Även om det är alltid är kul med så bra som möjligt så har man ju ofta en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till. Annars kan man ju typ köpa en Red och någon fet rigg som sitter på gyro, då blir det bra kvalité ;)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag håller med dig, ville bara visa skillnaderna som dom tar upp i filmen. Som sagt, GoPro Hero HD2 är absolut ingen dålig kamera på något sätt, det handlar ju bara om vad man själv behöver och har råd med.

Och en Red hade jag inte tackat nej till :D

Absolut, menade inte att det inte var skillnad med mitt inlägg. Vad jag menade var att vad är det som är "good enough" och kanske att man kan få mer ut av att kunna ha flera vinklar samtidigt än att det är högre upplösning. Mest som en frågeställning MattiasElg kan ställa till sig själv vad som är viktigast :).

Jag kommer sannolikt köpa en 3'a också, men egentligen är minsta anledningen upplösningen och bildkvalitén (även om bättre alltid är bättre). Även om det är alltid är kul med så bra som möjligt så har man ju ofta en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till. Annars kan man ju typ köpa en Red och någon fet rigg som sitter på gyro, då blir det bra kvalité ;)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Ja jag håller med dig, ville bara visa skillnaderna som dom tar upp i filmen. Som sagt, GoPro Hero HD2 är absolut ingen dålig kamera på något sätt, det handlar ju bara om vad man själv behöver och har råd med.

Och en Red hade jag inte tackat nej till :D
Först tack för alla svar av er. Sedan till dig SeriousSam, Jag kommer inte att sitta och klippa ihop några seriösare filmer men 3an Silver edition ligger ju ganska så imellan HD2an och Black Edition prismässigt, tror du det skulle vara värt att gå på den eller får man ingen märkbar skillnad där för pengarna jämfört med HD2an? Du får gärna höra av dig när du fått hem din nya kamera och testat lite hur stor skillnaderna var :)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jodå självklart märker du skillnad på dom, men kanske inte jättestor skillnad bildmässigt.
Men om man skippar sånt som videokvalité och tittar på t.e.x batteritid istället, så är Hero 2:an helt hopplös enligt mig.

En kompis har köpt Silver edition och han verkar nöjd med batteritiden på sin.
Så en sån sak är ju något som kan göra det intressant med Silver istället för 2:an

Sen är ju kameran mindre och lättare, och har inbyggd Wifi också.

Först tack för alla svar av er. Sedan till dig SeriousSam, Jag kommer inte att sitta och klippa ihop några seriösare filmer men 3an Silver edition ligger ju ganska så imellan HD2an och Black Edition prismässigt, tror du det skulle vara värt att gå på den eller får man ingen märkbar skillnad där för pengarna jämfört med HD2an? Du får gärna höra av dig när du fått hem din nya kamera och testat lite hur stor skillnaderna var :)

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Lite OT men jag frågar då ni verkar veta, vilket redigerings program använder ni?
Har själv kört med windows movie maker men skulle vilja pröva nått annat som ändå är ganska lätt använt, förslag?

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Lite OT men jag frågar då ni verkar veta, vilket redigerings program använder ni?
Har själv kört med windows movie maker men skulle vilja pröva nått annat som ändå är ganska lätt använt, förslag?
Jag kör sony vegas pro och tycker det är bra och ganska lätt använt, finns många tutorials på youtube som du kan se och lära dig utav.

Sen har ju Adobe också program (vet ej vad dom heter) som är väldigt bra men tror dom är lite svårare men när du väl lärt dig så är det ju inga problem.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Jag kör med Adobe Premiere pro cs5.5. Och jag kan väl inte säga att jag är född med en dator i handen precis. Men det programmet var ändå inte så knepigt att förstå sig på. Sen finns ju mycket lärorikt på youtube. =)

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag kör Adobe Premiere Pro (klippning), Adobe After Effects (post) och Adobe Audition (ljud), CS5.5. Kör Adobe mest för att jag alltid gjort det och man känner igen sig samt jäkligt bra samt integrationer mellan programmen (om man t.ex. gör titles eller texturer i Photoshop eller Illustrator samt direktintegration med AE).

Man kommer dock jäkligt långt med att bara använda Premiere Pro (i alla fall nuförtiden). Enklare grejer så gör jag allting direkt där inklusive färgkorr och enklare effekter. Har man lite kunskap kring grunder för klippning och/eller animering så är steget väldigt kort att börja använda det programmet.