Reparation på skuren motor?

andersson_97

Aktiv medlem
28 jul 2012
64
0
6
Sysslebäck
Hej! Jag undrar om en skotermotor skär? Och man lämnar in den på reparation/renovering, blir den helt återställd igen? Eller finns det skavanker kvar när den har skurit som man inte brukar göra nått åt t.ex? Om nån vet för/nackdelar om Polaris 600 RMK
-02/-03 eller har något erfarenhet av dom, så tar jag gärna del av den infirmationen också!


Tack på förhand!
// Oscar
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det beror på hur noggrann människan som fixar den är.
Du kan nog ändå räkna med att en skoter som är lagad på firma är i bra skick i motorn.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Det beror på hur noggrann människan som fixar den är.
Du kan nog ändå räkna med att en skoter som är lagad på firma är i bra skick i motorn.
inte behöver det vara bra bara för att det är på firma , skulle nog säga att en privat person lägger ner mer kärlek i renoveringen än en firma då det finns mer tid .

pirat kolvar funkar fint. första man ska klura på är varför den skar ? så det inge händer igen ? ganske en olje slang som lossnat / läcker eller går för tunt = lite soppa
 

andersson_97

Aktiv medlem
28 jul 2012
64
0
6
Sysslebäck
Så du menar att bara man har åtgärdat problemet som gjorde att den skar, så fungerar piratkolvar lika fint? Jag tänkte på om själva kolvarna är av sämre material, eller inte lika noggrant gjorda, så att motorn lättare kan gå sönder efter det i jämförelse med originalkolvarna?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Om nån vet för/nackdelar om Polaris 600 RMK
-02/-03 eller har något erfarenhet av dom, så tar jag gärna del av den infirmationen också!
Polaris 600 är en jättefin skoter efter årsmodellen. Nackdelen är väl körställningen eftersom det är ett gammalt chassie. Men med en styrhöjare funkar det skapligt. Motorn är otroligt slitstark, dock klenare än nya 600:an eftersom den inte har avgasportar. Å andra sidan är det ju en detalj mindre som kan krångla med tanke på att det är en gammal skoter.