Justera högfart på kyb 36?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Tyvärr blev min bok kvarglömd vid service så jag undrar hur man ökar högfartskompressionen på den bakre boggiedämparen på min skoter?

Sedan undrar jag hur svårt det ska vara att vrida på den lilla röda ratten på samma dämpare?
Min går i stort sätt inte att rubba med handkraft

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Har du clickerskruv på dämparen så är det muttern du ska justera.

Röda ratten är nog returen, vet dock inte hur hårt dom sitter.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag har en liten röd ratt i botten på dämparen och en stjärnskruv med en mutter runt på behållaren bredvid om jag nu minns rätt(40mil från skotern).
De ska justera högfart respektive lågfart, frågan är vilken som är vilken???
Jag vill nämligen höja högfartskompressionen.
Flera här borde sitta på den kunskapen, så snälla upplys mig.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den röda ratten justerar du lågfarten med.
Innanför den sitter det en som en mutter, storlek 17 tror jag, den justerar man högfartsdämpningen med.

Stjärnskruven du talar om tar man bort när man ska fylla gas i dämparen efter renovering, inget man ska pilla på med andra ord...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Den röda ratten justerar du lågfarten med.
Innanför den sitter det en som en mutter, storlek 17 tror jag, den justerar man högfartsdämpningen med.

Stjärnskruven du talar om tar man bort när man ska fylla gas i dämparen efter renovering, inget man ska pilla på med andra ord...
Ok tackar.

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Du har bara en justering på bakre boggidämparen , den lilla röda ratten och den går TUNGT...
den justerar hög och lågfartsdämpningen samtidigt , det sitter andra dämpare på freeridern.