Vilket försäkringsbolag är bäst för nytro xtx med turbo ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Jag ska köpa en nytro xtx -12 med ett mcx 180hp turbokit och variatorkitt snar och nu undrar jag vilket försäkringsbolag som har bäst priser och villkor för denna typ av skotèr ?

Jag är 28år

Är det nån här med samma maskin som kan ge mig tips ?

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Säger man verkligen till försäkringsbolaget att man har turbo på maskinen??? Det hade inte jag gjort iaf..

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Tänk på att eftersom det är turbo på den så gäller troligen inte vagnskadeförsäkringen.

Kolla i vart fall upp villkoren noga!

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Säger du att du har ändra effekten så kommer dom antingen dra till med nått riktigt dyrt eller så kommer dom inte försäkra den. speciellt eftersom dom flesta bolag sätter priser efter Kw

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Finns ingen försäkring som gäller för nytro turbo. Du måste i princip typa om skotern om du skall köra lagligt.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Precis finns nåt som heter helfordonsgodkännande vilket innebär att du princip inte får ändra nånting utan att den ska bli olaglig så jag har svårt att tro att ett bolag skulle vilja försäkra ett olagligt fordon.

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Finns ingen försäkring som gäller för nytro turbo. Du måste i princip typa om skotern om du skall köra lagligt.
Själv har jag min MCX 270hk försäkrad hos Gjensidige och i mitt försäkringsbrev står det 270hk. Den är helförsäkrad och vagnskadan täcker trots att effekten är höjd. Dom har en gräns på typ 200hk och efter det så får alla skotrar samma höjning av premien.
Jag ringde dit och frågade om dom ville helförsäkra min maskin trots att jag höjt effekten med drygt det dubbla och det var inga som helst problem.

Premien steg från 2500:- till 8000:- per år.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Men hur gör man om turbon blir monterad först nästa vinter pga att det inte mcx kunde leverera 180hk kitt förrens då ? Då står väl inte effekthöjningen med i reg beviset?

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Själv har jag min MCX 270hk försäkrad hos Gjensidige och i mitt försäkringsbrev står det 270hk. Den är helförsäkrad och vagnskadan täcker trots att effekten är höjd. Dom har en gräns på typ 200hk och efter det så får alla skotrar samma höjning av premien.
Jag ringde dit och frågade om dom ville helförsäkra min maskin trots att jag höjt effekten med drygt det dubbla och det var inga som helst problem.

Premien steg från 2500:- till 8000:- per år.
Det finns två typer av människor på försäkringsbolag. Säljare och skadereglerare. Jag råder dig att ringa en skadereglerare på Gjendsidige och kolla om du slänger 8000 per år i sjön. Det brukar alltid finnas en generalklausul i försäkringsvillkoren som säger att fordonet skall vara lagligt för att försäkrinden skall gälla. Jag gissar att du inte typat om skotern hos svensk bilprovning med den nya effekten? :eyebrows:

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Det finns två typer av människor på försäkringsbolag. Säljare och skadereglerare. Jag råder dig att ringa en skadereglerare på Gjendsidige och kolla om du slänger 8000 per år i sjön. Det brukar alltid finnas en generalklausul i försäkringsvillkoren som säger att fordonet skall vara lagligt för att försäkrinden skall gälla. Jag gissar att du inte typat om skotern hos svensk bilprovning med den nya effekten? :eyebrows:
Visst är det så. Om du vill så kan jag dubbelkolla med dom imorgon!
När jag läser igenom försäkringsvillkoren som jag har fått så kan jag dock inte se att det skulle vara något som helst problem när jag skrotar maskinen iom att vi anpassat försäkringen och någon undantag verkar inte finnas.

Det står klart och tydligt att effekten är höjd och att den är helförsäkrad. Så även om deras skadereglerare skulle ha en dålig dag så tror jag att det är svårt att neka mig ersättning när jag skrotar.

Men som sagt, det vet man nog inte föränn man provat.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Visst är det så. Om du vill så kan jag dubbelkolla med dom imorgon!
När jag läser igenom försäkringsvillkoren som jag har fått så kan jag dock inte se att det skulle vara något som helst problem när jag skrotar maskinen iom att vi anpassat försäkringen och någon undantag verkar inte finnas.

Det står klart och tydligt att effekten är höjd och att den är helförsäkrad. Så även om deras skadereglerare skulle ha en dålig dag så tror jag att det är svårt att neka mig ersättning när jag skrotar.

Men som sagt, det vet man nog inte föränn man provat.
Ja, du har nog ett ganska bra förhandlingsläge trots allt, iom att dom skrivit in effekten i försäkringsbrevet.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Men hur gör man om turbon blir monterad först nästa vinter pga att det inte mcx kunde leverera 180hk kitt förrens då ? Då står väl inte effekthöjningen med i reg beviset?
¨å har du en helt vqnlig nytro i år med en helt vanlig försäkring.
Du kan inte få den reggad med 180 hk.