Gnisselljud under huven?

antonaune

Aktiv medlem
13 jan 2012
74
0
6
Timrå och Kovland
Tjena! Har ett problem, det är så att då jag kör så är det någonting som gnisslar/visslar under huven:s kan det vara variatorn som låter? Vet ni vad det kan vara så skriv gärna./Anton :)
Skotern är en Ski doo formula z

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Är remspänningen för hård så brukar det gnissla/tjuta från variatorn. Skotern har ingen tendens att åka iväg på tomgång? Det är ett exempel på för hårt spänd rem. :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Rullar skotern framåt så är det garanterat remmen.

Lättaste först, är du säker på att du har fått rätt rem till skotern

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag har likande problem, vet inte hur gammal remmen är då jag just köpt skotern.
Men när man kör skotern och lyfter sedan upp den bak så snurrar mattan rätt friskt, inte bara lite. Och så gnisslar/kvittrar det om remmen.
Ska jag släppa på remspänningen? Hur gör man det? Har en Dragon 700 IQ

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Jag har likande problem, vet inte hur gammal remmen är då jag just köpt skotern.
Men när man kör skotern och lyfter sedan upp den bak så snurrar mattan rätt friskt, inte bara lite. Och så gnisslar/kvittrar det om remmen.
Ska jag släppa på remspänningen? Hur gör man det? Har en Dragon 700 IQ
Kika i instruktionsboken om du har en, där finns det enkla beskrivningar.

Men det borde sitta en insex med låsmutter på sekundärvariatorn för justering av remspänningen. Perfekt spänd rem är väl när mattan snurrar LITE när skotern är upphissad på tomgång. Man ska utan problem kunna stoppa den med handen.