krocka med en älg på skoter hur lär det sluta

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej ja undrar bara hur det skulle va att krocka med en älg på skoter i 100. Man skulle nog vara rätt död då.? Isåfall hade ja en jäkla tur idag fick sluta med ett dike.

E

eMe181

Är nog ganska självklart att det går illa, t.ex efter en led så lär du nog flyga in antingen i älgen eller med huvudet i ett träd.

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Det skulle nog inte gå bra alls, tänk bara vad älgen kan vara kapabel till att göra om den kör skoter. ;)

Nämen, skämt o sido, det är nog rätt onödigt. Men man kan ju alltid börja med att ta det lite lugnare där en älg kan tänkas hoppa fram. Sen vet du väl, man får bara köra 70 på lederna. ;)

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Först är ja glad att våra leder är öppna hyggen så det finns inga träd i närheten. Bara en massa sly och buskar sen det där med hastigheten gäller ju bara leder. Men det här var på en oplogad väg med skarsnö. Men innan ja kom till vägen så tog ja det ganska lungt och då brukar dom ju sota som vissa säger. Så då tänkte jag att ja pressar på den upp för vägen. Men det var vell dumt då älgen kuta ut när man nått topp farten. så ja fick vell låsa bandet och hoppas få stopp skotern. Det slutade med att den ställde sig på tvären så då lär ja vell volta. Lika bra att släppa efter lite och så braka rakt ner i ett djupt dike. Så får man skiten över sej och där låg man tills man hörde kluck kluck shit han läcker soppa tänkte jag då var det bara att jobba. Men det visade sej vara rinnande vatten under isen där ja hamnat. resultat blev två krökta plåtskidor ett knäckt styre ett par handtagsskydd åt skogen som kostar mej 400 idag

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
du, du får ju inte åka nå fortare efter en väg....

Dessutom får man inte åka efter vägar ens om de inte är märkta som skoterled, om jag minns rätt...och är det skoterled så är det 70 km/h !

Hoppas det är bra med dig då!

W

Wettainen

Man får åka via broar/vägar om det är snabbaste/kortaste väg till det ställe man ska till, men då är max farten 20km/h.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nu handla ju inte topic om hur fort han körde, och ni alla som påtala det påstår att ni alltid har kört i laglig hastighet?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
...sen är ju frågan vad trådstartaren vill ha ut av tråden....att spekulerar hur det går om man krockar men en älg är ju omöjligt....smäller man rakt på i 100km/h lär man ju vara i princip död...krockar man så att det bara snuddar så lär ju i princip inget hända....

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Men innan ja kom till vägen så tog ja det ganska lungt och då brukar dom ju sota som vissa säger.
Då har du nog nåt problem med maskinen om den sotar igen bara för att du inte kör full gas :blink1:

Du hade ju iaf tur som inte körde på den, förutom smällen så kan dom bli rätt ilsk å då är man inte så välskyddad på en skoter.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Avliden
Möter älgar ganska ofta när vi är ute och kör, och en gång var det ganska nära att det small.
Mitt tips är att ta det lungt i kurvor och såndant där du inte ser precis vad som kommer längre fram på leden, då kommer du nog klara dej bra :ciao:

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag tror faktiskt inte att det händer så mycket...
En kompis till mig som körde motorcykel råkade ut för att en älg klev ut framför honom..
Han slog på full broms (naturlig reaktion) och med låst bakhjul så la han cykeln på sidan..
Obs inte planerat utan det är resultatet av låst bakhjul och lite nedlägg på mc:n.
Han gled under älgen och slog undan benen på den..
Motorcykeln och älgen var efter det historia, men han klarade sig.

Det är kroppen på älgen som är det farliga och som oftast hamnar i vindrutan på bilar och i bröstet på mc-åkare och med tanke på höjden på en skoter så borde man klara sig rätt bra om man duckar, vilket också är en naturlig reaktion, men skotern lär få en hel del stryk om man träffar benen.

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Nu är det ju så att alla älgar är inte lika stora heller. Finns ju faktiskt kalvar också! Sen är jag tveksam om att ducka under en älg..

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har träffat på älgar 2-3 gånger. När snön är 1meter då d-ävlar hukar man sig inte under. Å fy f-n vad stor dom är. Kan säga att jag fick byta kalsonger åtminstonde en gång när jag åkte på oplogad skogsväg då det gick fruktansvärt fort (bergis 70). Tok älgen kliver ut mitt framför.
Ja träffar man då är det nog det sista man gör

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Tänkte inte på att det blir en viss skillnad i höjd när det är frågan om en älg som går i djupsnö, och en som går på en väg.
Jag utgick ifrån väg i mitt uttalande men ni har helt rätt i att ute i snön så är det något helt annat..

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Jag hade nog hoppat av skotern om det klev ut en älg på leden när det går fort... Även om man duckar så kan ju huvet nudda magen på älgen och då är nog nacken inte så kry sen... Och skulle älgen stå i djupsnö skulle man ju åka rakt in i magen/sidan/rygen på´n.