rev 500/600 vs polaris iq ho/cfi

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
hej
har precis sålt min edge 600 och är på jakt efter ny skoter.
har varit helt insnöad på rev 500ss och 600 sdi. modernare körställning än edgen, snygg och verkar va en riktig busmaskin:)

Men kikar man på blocket får man ju en iq 600 ho/cfi som både har gått mindre och nyare årsmodell för nästan samma peng. hur är den jämfört med reven med tanke på kvalitet å körupplevelse?
är det en bra skoter? kanske finns en anledning till varför polarisen e så billig å reven så dyr....:eek:hwell:

jag kör väl mest led men gillar även att leka i pudret också. att kunna hoppa lite utan större överaskningar vore kul också.
är ute efter en skoter med hög busfaktor och bra kvalitet på grejorna:nuts:

nån som vill dela med sig av erfarenheter från dessa skotrar så vore jag hemskt tacksam:)

jag har 40-47000kr å lägga

mvh/mattias

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag köpte just en Polaris 700 Dragon, en sån får du för din budget. Har nya körställningen och en fantastisk motor, det lilla jag hunnit köra har gjort mig väldigt imponerad..

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
500ss = det är en 600a, dvs ingen 500a som många tror. "Snik-600an" den äldre från ZX mxz chassiet, med några hk mindre.

Köp en rev 600 sdi, piggast och drar lite soppa, rolig o leka med tackvare rev-chassiet.
Iq 600 ho cfi (Dvs inte riktiga IQ RR) chassiet, skulle jag valt bort före Rev, finns ju en anledning till att dom är så pass billig medans en lite äldre rev står lika högt, dvs revarna är mer eftertraktad o bättre.

Enda jag skulle kunna tänka mig av dom är en dragon 700, då har du bra med vrid men fortfarande inte lika rolig som rev

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Iq 600 ho cfi (Dvs inte riktiga IQ RR) chassiet, skulle jag valt bort före Rev, finns ju en anledning till att dom är så pass billig medans en lite äldre rev står lika högt, dvs revarna är mer eftertraktad o bättre.

Enda jag skulle kunna tänka mig av dom är en dragon 700, då har du bra med vrid men fortfarande inte lika rolig som rev
Sicket skitsnack! :hahaha:

Varför revarna är dyrare är för att alla fjortisar ska ha en sån, dom ser ju coola ut!

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Sicket skitsnack! :hahaha:

Varför revarna är dyrare är för att alla fjortisar ska ha en sån, dom ser ju coola ut!
Har provat en själv, som natt å dag mot förr rev.
Allmänt klumpigare pga den stora huven, inte lika lättburkad osv..
Dessutom rätt "orginella" kan jag tycka, inget speciellt direkt
Ska vara dragon då med 700motorn o ser rätt bra ut till skillnad på dom andra..

:aetsch:

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Tycker att IQ chassiet är märkbart bättre än REV chassiet.. Och för att inte prata om Polaris motorerna.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Har provat en själv, som natt å dag mot förr rev.
Allmänt klumpigare pga den stora huven, inte lika lättburkad osv..
Dessutom rätt "orginella" kan jag tycka, inget speciellt direkt
Ska vara dragon då med 700motorn o ser rätt bra ut till skillnad på dom andra..

:aetsch:
En 600 Cfi känns som en 800 i jämförelse med en 600 Sdi.
Du å¨terkommer till det där med utseendet vilket bara bekräftar min tes.
Visst är jag lite Polarisfärgad men du verkar fullkomligt färgblind.

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
tack för tipsen:)
känns som det lutar åt revhållet eftersom jag alltid velat ha en sån. men problemet är ju bara att utbudet verkar vara så begränsat för tillfället... verkar som att alla handlar skoter just nu.:mmph:

så dyker det upp en schysst polaris i i rätt kurs så kan det ju bli en sån också!

mvh/mattias

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
En 600 Cfi känns som en 800 i jämförelse med en 600 Sdi.
Du å¨terkommer till det där med utseendet vilket bara bekräftar min tes.
Visst är jag lite Polarisfärgad men du verkar fullkomligt färgblind.
Då har du kört en förbannat slö 600 sdi -

Last edited:

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har haft en Rev och kört en IQ.

Rev:en är en skoter som du bara sätter dig ner och kör rakt av utan problem, den gör det den ska göra utan några överraskningar, motoreffekten är helt okej och den ser rätt bra ut.

Polarisen (600cfi) kände jag mig lite ovan på från början, men när jag väl lärde mig den så var jag riktigt imponerad. Den är piggare i motorn än Rev:en och har ett riktigt trevligt chassie för det mesta.

Jag skulle gått på en Polaris. Och nej, det är inget jag säger bara för att jag har polaris nu.

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
det blev en -07as iq 600 cfi som jag lyckades skaka loss för 47tusen.
jag tycker det va ett ganska bra pris iaf:) den har gått ca 530mil.

är det att rekommendera nerdrevning om det sitter 44as matta på den? tänkte om det sliter på remmen eller nåt. sitter orig. drevning på nu. sen så har jag väl inte så stor användning av en skoter som gör typ 160km/h eftersom jag aldrig kör så fort...

är väl nöjd över lag med det lilla jag kört hittills men hade hoppats på att den skulle vilja resa lite mer på skidorna.

mvh/mattias

Attachments

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Avliden
det blev en -07as iq 600 cfi som jag lyckades skaka loss för 47tusen.
jag tycker det va ett ganska bra pris iaf:) den har gått ca 530mil.

är det att rekommendera nerdrevning om det sitter 44as matta på den? tänkte om det sliter på remmen eller nåt. sitter orig. drevning på nu. sen så har jag väl inte så stor användning av en skoter som gör typ 160km/h eftersom jag aldrig kör så fort...

är väl nöjd över lag med det lilla jag kört hittills men hade hoppats på att den skulle vilja resa lite mer på skidorna.

mvh/mattias
Inte för att jag kört någon Iq 600cfi förr men med neddrevning och lite boggie justeringar lär du nog kunna lyfta skidorna rätt högt om du vill.