är pnukt ett måste i en mening?

Status
Stängd för vidare inlägg.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej jag har fått två inlägg raderad pågrund av att ja inte använder punkt när ja skriver kan folk inte finna sej i att j inte använder punkt då det är en gammal vana från msn ??

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Det är rätt så jobbigt att läsa en texter utan punkter osv. Men att inläggen ska raderas pga det lät konstigt ?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Hej jag har fått två inlägg raderad pågrund av att ja inte använder punkt när ja skriver kan folk inte finna sej i att j inte använder punkt då det är en gammal vana från msn ??
Det är grymt svårt att få ihop sammanhanget, och man måste läsa inlägget oftast flera ggr för att föstå sammanhanget. Dina inlägg blir helt enkelt väldigt svårt för oss andra att använda. Du kommer nog tyvärr få äta upp det senare i arbetslivet om du inte tar tag i det.

W

Wettainen

Nödvändigt att göra en tråd om det ens?
Använder man inte punkt blir det drygt att läsa, te.x i dina andra trådar där du skriver mycket och inte en enda punkt.

Du skriver att du " inte ids " skriva punkt, hur svårt kan det vara att lägga ut en punkt ens?
Du kanske har dyxlexi, för du har några simpla stavfel också. Men vad vet jag?

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Kan inte du finna dig i att folk vill ha lite kvalitet på inläggen?

Inte för att vara den, men du hade mått bra av att gå om ett år eller två i skolan..

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Inte menat att vara taskig men man tror det är en 10-åring som skriver och det är sjukt irriterande. Hur intressant än tråden kan vara så orkar jag inte läsa om det bara är en enda sörja av bokstäver. Och som sagt tidigare kan det vara bra att gör det till en vana inför framtiden(vet inte hur gammal du är).

Sen ärligt talat, hur jobbigt är det? Som ett mellanslag ungefär, hoppas du inte slutar med det också.
Förstår om det är en gammal vana men då kan du ju träna in en ny vana. Börja med att läsa igenom dina inlägg innan du postar dom.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
När man skriver använder man punkt. Inte pnukt.

Punkt slut.

De 90-95% av befolkningen som inte har dyslexi ska fixa detta. Iaf om de skriver på forum

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
När man kommunicerar med text så blir man bedömd efter sitt sätt att skriva!

Sent from my iPhone using Tapatalk

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lite ironisk rubrik, blev lite fnittrig.

Ja, det är absolut nödvändigt att använda ett korrekt språk.
Finns inget värre än brist på meningsändelser, särskrivningar, felaktig grammatik och felstavning.

Så lär dig gärna det.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag tycker de var bra initiativ att starta denna tråd.
De finns outtalade regler för vett och etikett inom de flesta områden, och man bör anpassa sig efter sin omgivning, ibland.

Är man van att konstant misshandla svenska språket och skiter i de, eller kanske inte förstår bättre, när man chattar privat så är de en sak. Ifall personen man samtalar med i den privata chatten inte har något imot sättet som konversationen förs så är de ju inte mer med de.

Men, när den större mängden medlemmar på detta forum anser att de skriftspråk som används är mindre bra, störande, stötande, ska ska man kanske antingen anpassa sig, eller avlägsna sig.

Som jag har förstått de så har minisillen aldrig påstått sig ha några problem med att läsa eller skriva, han tycker bara att de är jobbigt att använda stycken eller och punkt. Dvs, han har ingen rubbning, han är bara en 90talist som inte orkar använda punkt.

.. så, bra initiativ, nu får han de övriga medlemmarnas åsikter i en korrekt tråd, inte överallt i forumet,
i v a r j e tråd han har skrive i.

Snart äre JUL!

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det är verkligen jobbigt att läsa inlägg, där varken frågetecken, utropstecken eller punkt används. Har en polare som aldrig använder dessa och jag får ibland psykbryt på hans sms/mail. Det blir helt obegripligt.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
FörHurSkuHäSeUtOmFolkSkuSlutSkrivMellanslagÅPunktÅDessutomBörjSkrivPåDialektenSinHäSkuIntVaSåJädraLättÅLäsPåForumenaDå

Capisce?

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Okej. Då får väl jag göra det. (bättre o rättstavat)
Ursäkta jag ser lite humor i detta i min egen sjuka hjärna.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Okej. Då får väl jag göra det. (bättre o rättstavat)
Ursäkta jag ser lite humor i detta i min egen sjuka hjärna.
*Fnittrar*
Speciellt som "Capisce" betyder "förstår"...blir liksom lite fel meningsbyggnad om man avslutar med enbart "förstår?"
Sedan är den en annan sak att det i dagligt tal används som "har du förstått" eller "begrips" eller så, men eftersom vi är inne på området så... ;)

Minisillen:
Det ÄR tungt att läsa meningar som saknar tor bokstav, punkt, bindelstreck osv.
Men ok, det kan jag ta-om jag vet att han som skriver har dyslexi eller iaf svårigheter, även om dom inte är stora nog för att leda till en diagnos.
Men om du själv skriver att du upplever det som "jobbigt" att skriva riktigt så får du leva med att folk gnäller.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
En liten annan fråga. Jag var nyss upp och provade min skoter. Det slutade med att styrleden gick av.
Finns det alltenativ i stål istället. För alu?.

Braggerman

Välkänd medlem
17 okt 2010
118
0
6
www.motosnow.se
Tat lugnt minisillen, vi kommer inte att jaga dig för enkla missar i textform då vi andra också gör sådana misstag. Tycker rent allmänt att detta belyses ur positiv synvinkel då en del har problem med svenska språket beroende på olika orsaker. En del har dyslexi eller andra problem. Brukar själv vara jävligt sullig på det här med punkt å komma på rätt ställen men va fan gör så gott du kan det räcker för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.