Jaha, nu förstår man..... ( xrs 800 -07)

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Är värt att kolla alla "enkla" saker innan man river isär hela motorn i vild panik. Att förgasare är rena och fina invändigt och reedventiler är hela och sluter tätt är jäkligt viktigt. Lika viktigt är det att tändstiften och tändhattar är schyssta. Enkla saker som man bör kolla upp.

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Reedventiler är viktigt att dom är bra
Hade en 600 H.O med dåliga reeds, sprickor i dom samt att bladen hade glapp på 1-3mm på vissa ställen, svår startad som fan och allmänt trött, avgasmällar nå jävelskt. Kolla dom är inte direkt ovanligt att dom går sönder på rotax

W

Wettainen

Okej, blir att titta upp dom till veckan.
Vad skulle kunna hända med motorn om dom är dåliga och man fortsätter ändå att köra? vad kostar nya?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du måste sätta tillbax filtret i tanken. Det är inte bara ett filter, det är också en tyngd som ser till att slangen inte flyter upp i tanken.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Det där är en backventil med ett grov filter som ska sitta på sugslangen. Slangen är ganska lång för att den där historian ska ligga ganska långt bak i tanken. Du bör ta i sär och rengöra förgasarna gundligt. Ta lösa alla munstycken och nålventilen. Rengör med benisn alt breakcleaner och blås även med tryck luft.

Skulle detta inte vara felet så är jag tyvärr ganska så säker att du har pyspunka på en cylinder. Mindre än 1 kg på komp mätaren kan var nog.

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Det där är en backventil med ett grov filter som ska sitta på sugslangen. Slangen är ganska lång för att den där historian ska ligga ganska långt bak i tanken. Du bör ta i sär och rengöra förgasarna gundligt. Ta lösa alla munstycken och nålventilen. Rengör med benisn alt breakcleaner och blås även med tryck luft.

Skulle detta inte vara felet så är jag tyvärr ganska så säker att du har pyspunka på en cylinder. Mindre än 1 kg på komp mätaren kan var nog.

ehhmmm... han hade ju fått ordning på felet? det enda som strular nu är väl ojämn tomgång? menar du att skit i förgasaren eller dåligt komp kan vara anledningen till ojämn tomgång?

W

Wettainen

ehhmmm... han hade ju fått ordning på felet? det enda som strular nu är väl ojämn tomgång? menar du att skit i förgasaren eller dåligt komp kan vara anledningen till ojämn tomgång?
Det är ingen ojämn tomgång. Går hur bra som helst just nu, bara att det blir konstig " nervarvning " när man kör och sen stannar.

W

Wettainen

Okej. Blir att ta lös ikväll eller imorn och sätta dit den. Kan man dra ut själva slang tappen som slangen sitter i så hela slangen följer med?

@bcool Den kan ju inte vara nån slags tyngd för den väger ju då inte nånting nästan.

EDIT: Konstigt om det är backventil, för den startar ändå på andra draget även fast den har stått där ett dygn, borde ha fått dra typ 7+ drag om det där skulle varit backventilen?
Samt att den har ju alltid legat i tanken nu när jag har kört tidigare oxå och även så startat lätt.

Last edited:

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
49
Karlstad
www.boondocker.se
Som många andra skriver så skulle jag kolla upp reedventilerna om jag var dig.
Hade samma fel på en rotax en gång, gick på en cylinder under 3500rpm.
På den syntes det väl när man startade utan luftbuken på, slog ut bränledimma ur ena förgasaren på låga varv.

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Okej, blir att titta upp dom till veckan.
Vad skulle kunna hända med motorn om dom är dåliga och man fortsätter ändå att köra? vad kostar nya?
Motorn kan skära ifall man kör med sprickor i dom. Kan tänkas att det inte är jättebra att köra med glappande reeds heller. Inget man gör i onödan direkt.

När jag köpte till min gick dom på 1600kr st (!), alltså 3200 för bägge. Rotax orginal

W

Wettainen

Jaha okej! men just nu går motorn bra och jag märker inget att den är slö eller något liknade! iofs så testade jag inte skotern så himla mycket igår, ska testa den hårdare i veckan så ska vi se om felet fortfarande är kvar.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Köp inte enbart Reedsen... vill man behålla effekten så köper man Original... alt kan du kombinera Boyesens "stålinsugsgummin" med originalreeds!

Med Boyesenreedsen tappar du effekt, samma med Vforce3 på 800R :)

/F

W

Wettainen

Jaha! man tror nog inte att jag behöver, kan ju vara så att det var riktigt dålig bensin i den oxå. För killen sa att han inte hade fått kört många mil förra vintern, var ca 20L i tanken + att när vi tömde den så kom det ut en jävla massa skit!

W

Wettainen

Var in hos min ÅF idag och dom sa att det bara är ett filter, alltså ingen backventil. Fått svar på mina frågor nu så ni behöver inte svara!

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ok, men är det bara 800:an som det gäller eller rent allmänt?
Jag har varit med och bromsat massa 600cc och massa 800cc, oavsett märke.. och vid 90% av fallen så ger Boyesen en effektminskning.. Det som dock verkar fungera är deras Powerwings! Då får man bättre effektkurva och finare gasrespons! :)