Val av olja till e-tec 800

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Är det sant att de lagt så mycket pengar på utvecklingen så vill de troligtvis sälja den oxå :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vilka har lagt pengar på utvecklingen? Rotax?

No way, oljans kvalitetsklassning avgör i grunden, sedan tillkommer vissa egenskaper tex om man har avgasportar. Eller menar någon att Rotax' avgasportar skiljer sig från Suzukis, Polaris eller Yamahas? Motorerna i övrigt har speciella konstruktionsskillnader som skulle medföra speciell olja?

Anledningen stavas "marknadsorsaker" - man vill knyta till sig kunderna genom serviceåtaganden, och kan man få denne att köpa olja för flera hundra kronor/liter så är väl det bra. För dem.

Men den tänkande konsumenten ser till vilken typ av olja som är bäst för den typ av motor man använder, och köper sedan motsvarande olja till bästa pris på storförpackning.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det här med olja är alltid intressant, grottade ner mig och läste på lite medans jag sysslade med bilar och det slutade med att jag köpte olja av swedols egna märke som faktiskt är en superb olja.

Några korta frågor:

Är det någon som har riktigt frågat brp vilka krav de har på oljan, alltså klassning osv inte bara rekommenderat märke.
Vilka krav ställer de på oljan för att garantin ska gälla i klarspråk utan att slingra sig?

Har letat kontaktinformation till brp på deras hemsida och hittar bara en adress för snigelpost, riktigt dåligt.

Är det någon som grillat sin återförsäljare i frågan och bett denna fråga brp?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Det är samma inom MC, bilar, traktorer, maskiner, lastbilar osv... "Använd ALLTID vår egen olja blablablablabla"
Visst är det så.. På mitt förra jobb sålde vi shell,s oljor och då körde jag på den då vi fick rätt bra rabatt. Där jag jobbar nu säljer vi inga oljor alls så då har jag börjat köra på BRP olja. Har fått så pass med rabatt hos åf att jag inte brytt mig att leta efter motsvarande olja till samma peng.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Viskositet (ml/min) skiljer ju en hel del mellan Q8 RS extreme = 0,93 och BRP´s =1,39. Verkar vara svårt att hitta någon olja som flyter lika lätt som BRP´s vid kalla temperaturer iafa vilket tydligen är viktigt på 800 e-tec...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Viskositet (ml/min) skiljer ju en hel del mellan Q8 RS extreme = 0,93 och BRP´s =1,39. Verkar vara svårt att hitta någon olja som flyter lika lätt som BRP´s vid kalla temperaturer iafa vilket tydligen är viktigt på 800 e-tec...
Har du tillgång till siffran för deras delsyntet också?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vilken olja rekommenderar du då? Och vad kostar den?
Jag rekommenderar ingen olja och det är väl ändå totalt ointressant.
Vad som är intressant däremot är vad brp ställer för krav på en olja för att garantin ska gälla.
Om man får klart vad som gäller så är det bara att börja söka eller om det inte finns än vänta vackert och hoppas på att det kommer fram en konkurrent.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Jag rekommenderar ingen olja och det är väl ändå totalt ointressant.
Vad som är intressant däremot är vad brp ställer för krav på en olja för att garantin ska gälla.
Om man får klart vad som gäller så är det bara att börja söka eller om det inte finns än vänta vackert och hoppas på att det kommer fram en konkurrent.
Är ju inte ointressant om du kände till en olja som var godkänd och 75% billigare än BRP,s. För då skulle jag köpa den direkt. Bra oljor är alltid dyra , oavsett märke. Sen finns det nog flera som är bra mycket billigare än märkesoljorna. Kommer att köra med märkesolja under garantitiden för att slippa tjafs vid en eventuell reklamation. Sen får vi väl se vad som hamnar i tanken.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hittade detta på dootalk:

FROM SKIDOO Bossweb Bulletin to Dealers:

E-TEC OIL
Customers have a choice when it comes to purchasing oil
for their E-TECs . The E-TEC line of engines were
developed and tested using XPS semi-synthetic blend oil.
Consequently the Engineering specification for the
minimum oil requirement remains the synthetic blend. The
sticker on the oil tank, as well as the Operators Guide,
confirm that specification. That being said, recently an all
new synthetic oil was developed with collaboration
between Rotax engineers, BRP engineers, and the oil
supplier with results that far surpass the semi-synthetic
blend in lubricity and cleanliness. This is known as XPS
Full Synthetic oil and it is definitely a better choice for
those customers demanding a premium oil for all E-TEC's
. It is so good that we decided to use it as the "break-in" oil
of choice for all E-Tec's and even put 3 liters in every 800
E-Tec vehicle being produced regardless of what it costs.
We want to be sure that all ETEC's start life on the best oil
possible. If your customers want the best, have them
choose what the engine starts with. Choose XPS Full
Synthetic.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

OBS, det STÅR ju under Caltex Havoline Multigrade att "Med denna olja är Ni säker på att alltid få perfekt smörjning av motorn oberoende av årstid". Alltså måste ju den vara perfekt, eller hur?

Poängen? Reklam är reklam, verkligheten är inte alltid som i reklamen.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Trotts att det var jag som startade denna tråden så var jag och köpte en dunk xps helsyntet idag så slipper jag oroa mej =)