Köpråd på renegade & summit XP, åker AC nu...

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Står inför ett skoterbyte i år men vill ha lite info om motorer mm!
Har kollat på Summit 146" och Renegade 08-10 Är de stor skillnad mellan e-tec & SDI? Är de insprutning på 800r modellen?
Är de någon årsmodell eller motor man ska akta sig för?
Finns de serviceintervall på vevlagrena, eller när bör dom fettas om och vad kostar detta i delar?
Något med chassiet man ska kolla extra på?
Något annat man ska tänka på?

Mvh Fredrik

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Var och tittade på en renegade 800 -08 igår den har gått 230mil. såg ren och fin ut på motorn bakom variatorn, däremot så fanns de två sprickor i fotstegen på ca 3mm, en på varje fotsteg. är de vanligt på 08orna? fotstegen var raka och fina annars. Skotern var i fint skick annars så de lutar åt den

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Vill minnas att 08 chassi var lite vekt. Blev bättre till 09. 800 powertek är förgasar motorn. 09 fick 600 etec motorn.

A

axelsson_vpg

När jag hörde mig för om en Xp så fick jag höra att det inte var någon skilldnad alls på 08a och 09ans chassi...

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Av 800-motorerna måste den heta E-tec för att ha insprutning. Övriga 800R har förgasare.
Ang. någon motor att akta sig för... ärligt skulle jag säga alla Rotax 800, bara söka här på forumet och läsa om alla problem dom har haft. Vissa har klarat sig 300mil och vissa 900mil så de är bara bestämma sig ifall du vill köra tills det rasar eller repa i förebyggande syfte, vilket oftast är billigare.

A

axelsson_vpg

Av 800-motorerna måste den heta E-tec för att ha insprutning. Övriga 800R har förgasare.
Ang. någon motor att akta sig för... ärligt skulle jag säga alla Rotax 800, bara söka här på forumet och läsa om alla problem dom har haft. Vissa har klarat sig 300mil och vissa 900mil så de är bara bestämma sig ifall du vill köra tills det rasar eller repa i förebyggande syfte, vilket oftast är billigare.
2 av mina polares 2009 xp 800rer skar förra säsongen, 1 hade gått ca. 300 och den andra kring 400... Så helt klart som strand säger.. De är inte för inte jag valde en 600 sdi.. är de för lite att köra med så får man byta till till M8a eller Polaris alt... :)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Precis, körde Summit 800R -09 förra vintern som såldes vid 400mil och gissade att den sjöng på sista versen (för er som undrar som var nya ägaren väl medveten om det och skulle ta det som ett sommarprojekt) och har nu gått över till en M8 HCR som enligt rykten iaf håller bättre överlag..

Tengil: Instämmer, jag var också riktigt nöjd med skotern som sådann. Gick riktigt bra och grymt skön att köra men det är det inte värt när det är en tickande bomb. Som sagt, skulle inte heller jag välja en Rotax igen innan problemen med säkerhet är eliminerade..

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Även jag hör till den kategori av 800r ägare som haft problem, kolla in

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?48793-800r-Nypit!&highlight=800r

Utöver haveriet är jag nöjd med skotern, både chassiemässigt och motormässigt. Är inte lika säker på att jag skulle valt en 800r idag, skulle då hellre satsat på 600sdi alt 600/800 etec
Är problemet borta med 800 etec? Tror inte det men jag ska ge den en chans innan jag byter märke. Min 600 sdi har gått klockrent i 1075 mil. Få se hur ny skotern med 800 etec funkar. Är lite skeptisk faktiskt.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ok, ja de verkar ju helt klart vara problem med 800! Ang insprutning så fick jag höra av en skidoo mek att de VAR insprut, fast inte alls samma som e-tec! Den ställer om sig efter höjd, typ elektriskförgasare sa han!?

Är 600sdi ett bättre alltetnativ?

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Om det är skurna ramlager man är rädd för, så kan det vara värt att notera att problemet kan åtgärdas för ca 2000-2500:- (borrade smörjkanaler i blocket). Dock förutsätter det att man gör det INNAN oturen är framme.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok, ja de verkar ju helt klart vara problem med 800! Ang insprutning så fick jag höra av en skidoo mek att de VAR insprut, fast inte alls samma som e-tec! Den ställer om sig efter höjd, typ elektriskförgasare sa han!?

Är 600sdi ett bättre alltetnativ?
Det är inte insprutning, det är elektroniskt styrda förgasare, så meken har lite rätt iaf...
Den ställer således om sig efter höjd och temperatur, funkar kanon.

Jag lär väl gå mot strömmen, har åkt rotax 800 sen -03 tror jag.
Lynx 800 -01
Rev 800 -05
Xp 800 -08
Åker nu Summit 800 E-tec.
Ingen har rasat oavsiktligt, Lynxen skar efter att jag kört tomt på tvåtaktsolja, men jag kan inte klandra motorn för det...
Man ser mycket skriverier om detta, men hur många maskiner går det där ute med dessa motorer som man inte hör nåt ifrån?

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Vill minnas att 08 chassi var lite vekt. Blev bättre till 09. 800 powertek är förgasar motorn. 09 fick 600 etec motorn.
Jag vill också minnas det. Jag har för mig att 09an väger mer än 08an (marginellt iofs) och jag tror inte vikten sitter under huven=)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
I mina trakter finns det -som jag känner ägarna till- tre Rotax 800.
Eller fanns.
En ägare har en -03as Rev 800, har passerat 1000 mil nu utan problem. Samma ägare köpte en ny -09a, har ingen koll på hur långt han kört med den, men har inte hört att det varit något öht med den heller.

Sedan har vi ägare #2...
Han köpte en ny Lynx 800 -10, den klarade sig 200 mil innan första vevraset lagom till påsken 2010.
Han bytte in den mot en -11a, men den klarade sig inte mer än strax över 200 nånstans den heller.

Nu är jag ganska säker på att det till viss del är förarrelaterat-ägare #1 kör relativt lungt, och #2 det motsatta-men samtidigt vet jag att ägare #2 var djäkligt noga med att få remmen riktigt genomvarm innan han började gasa hårt, och det borde ju rimligtvis också göra att motorn var genomvarm.

Min personliga åsikt är att den uppenbarligen är lite känsligare än andra-men att det sedan även till viss del har med hur man kör att göra.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Var å köpte en renegade 800 -08 idag, samma som jag kollade på förra veckan. Är de mycke vibbrationer i dom motorena? Har ju bara kört med mattan i luften men betydligt mer än i AC'n jag hade, var iof en 500...

Ktm: 2500 låter jätte billigt, vilka gör de för dom pengarn?

Jag tror också att de finns många därute som inte har rasat och att de kan vara lite uppskrivet på forum å så, men dom har ju heltklart problem, känns bättre att åtgärda i förebyggande nu när de är grönt ute än att få ras mitt i vintern!

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Min 800r skar efter ca 300 mil, började vibrera nått fruktansvärt på fotstegen den sista biten. Åt mig skar ett ramlager som gjorde att vevaxeln gick rakt av. Så håll koll på lagren. Fett/osv..

Annars en grym motor men tråkigt att det inte håller mer än va det gör.. :blink1:

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Om man ska fetta om lagrena, måste man ur veven? Kommer man åt lagret innanför svänghjulet om man tar bort de? Kollade på lite sprängskisser men de såg ut som om de sitter dubbla lager i ändarna, isåfall måste ju veven ur.
Vad ska man byta om man tar isär motorn? (vilka tätningar, packningar, lager mm) läste att de inte var nödvändigt att byta lagrena om dom inte hade skurit.

Vad kan de kosta att få veven kollad och ev riktad

Tackar för alla svar, läste igenom lagertråden men blev bara mer osäker och nervös:wacko:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vet inte exakt vad lagrena kostar men känns det inte lika bra att lägga ut lite extra pengar när du ändå har rivit isär motorn än att snåla och ta den dyra smällen sen efter 100 mil?? Fettet försvinner ju bevisligen, förr eller senare...

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Om man ska fetta om lagrena, måste man ur veven? Kommer man åt lagret innanför svänghjulet om man tar bort de? Kollade på lite sprängskisser men de såg ut som om de sitter dubbla lager i ändarna, isåfall måste ju veven ur.
Vad ska man byta om man tar isär motorn? (vilka tätningar, packningar, lager mm) läste att de inte var nödvändigt att byta lagrena om dom inte hade skurit.

Vad kan de kosta att få veven kollad och ev riktad
Jag pröjsade 3000:- för riktad vev, nya lager (i ändarna) och borrade oljekanaler. Både arbete och material.