Summit X 800 -12

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Vet inte hur mycket soppa jag kört upp. Den är ju otroligt snål får man ju säga. Vad gäller tröttheten som jag upplever så tror jag att det beror på variatorkalibrering och drevning snarare än motorn. Ska ju dreva upp till 23 så få se vad det gör.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
1.a turen efter service och uppdrevning. Drevningen (23 kugg) kändes väl sådär... Mycket roligare vid myråkning och liknande men inte lika bra i skogen. Det senare var jag fullt medveten om att så skulle bli. Ska köra lite mer och känna efter. Motorlampan tändes 2 gånger idag ,varför vet jag inte. Var in till morsan å dack kaffe när jag passerade hembyn,var väl där c.a 40 minuter. När jag startade maskinen efter det så dog den när jag skulle köra iväg. Startade om utan problem. Är som om den går fett på låga varv.. Får prata med ÅF igen. Nu borde det ju finnas nån felkod lagrad. Åker till fjälls till veckan så då vill man ju att det ska funka.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Blir att sätta tillbaka 21,ans drev. Men nu har man ju provat iaf. Motorlampan tändes idag igen. En och annan tvekning kände jag av oxå. Konstigt att dom sakerna dyker upp först nu när den gått över 70 mil. Remmen (377) som jag satte dit vid 16 mil ser fortfarande ut som ny. Provade att känna på primären efter ha kört slingrir skogskörning en längre stund,nog var den varm men jag kunde då hålla kvar handen på den. Så remproblemen är då inget jag ägnar en tanke åt nåt mer. 3,3% olja ville dagens körning ha.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
se till så att dom lägger in uppdaterade programvaran i din maskin, har hört från flera som först upplevt maskinen som trött att det blir stor skillnad efter uppdatering

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
se till så att dom lägger in uppdaterade programvaran i din maskin, har hört från flera som först upplevt maskinen som trött att det blir stor skillnad efter uppdatering
Det blir nog svårt eftersom det enligt ÅF inte fanns nån uppdatering som dom visste om. Vidare så sas det att om motorlampan tänds men slocknar efter omstart så finns ingen felkod lagrad. Kan det verkligen vara möjligt? Eftersom jag är mekaniker själv (lastbilar dock) så tycker jag att det låter märkligt. Är van att felkoder kan lagras utan att nån lampa har lyst överhuvudtaget. Kan väl oxå säga att där jag jobbade tidigare så var det kundmottagaren på verkstan som informerade kunden om att det fanns servicemeddelanden att göra på dennes fordon. Inte tvärtom.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Låter ju helt otroligt, funderat på att besöka en annan ÅF?
Jo vid nästa skoterbyte. Maskinen är ju fullt körbar så jag kan ju använda den iaf. Men det är irriterande att få motorlampor som tänds osv EFTER 1.a service. Det problemet hade jag inte innan. Frågade om dom varit och pillat i nån kontakt eller så men så var icket fallet.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dubbelkolla kontakten till ljuddämparen? Den har kanske varit lös vid service. Man blir ju alltid rätt nervös när det lyser varnings lampor till höger o vänster....

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Uppdateringen finns och borde läggas in.
Programvaran som ligger i från fabrik har ett par buggar.
Vissa 800e-tec kan bluddra och kännas allmänt trötta, men orginalprogramvaran har även lätt för att tända en speciell felkod utan att nått är fel.

Blinkar motorlampan en gång så finns det nästan alltid en felkod.
Att motorlampan lyser betyder att det finns en aktiv felkod och sålänge du har ett aktivt fel så kan du faktiskt slå fram felkoden själv i mätaren genom att hålla in M och blinka med hel/halvljuset.

Precis som du säger så händer det även att det lagras felkoder fast ingen lampa har uppmärksammats.

I sällsynta fall så kan motorlampan blinka till utan att det finns nån felkod lagrad men det tror jag inte händer på e-tec. Tidiga sdi kunde blinka till med lampan nån gång ibland helt utan anledning men om lampan lyser så finns det en felkod.

Nästa gång motorlampan lyser så håll in M och blinka med ljuset och skriv ner koden så ska vi nog luska reda på vad det kan vara.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Dubbelkolla kontakten till ljuddämparen? Den har kanske varit lös vid service. Man blir ju alltid rätt nervös när det lyser varnings lampor till höger o vänster....
Jo speciellt när an ofta är ut o åker ensammen på ställen som inte är nära en plogad väg...

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Var ett tag sen det skrevs nåt här så....Har hunnit köra en del på sistone , skotern har gått 122 mil nu. Vet inte om jag haft en ovanligt lång och seg inkörningsperiod för dom problem som varit tidigare är som bortblåsta.Den har gått klockrent på sistone och känns lite piggare.. Var på en 25 mila tur i veckan med c.a 17 mil ospårat. 2 liter milen och 2,6 % olja. Om den oljeförbrukningen håller i sig så är då jag nöjd. Samma rem som sattes på vid 16 mil och den ser ut som ny. Har monterat frogskinz ( satsen med 5 delar från Skoterdelen) nåt jag kan rekommendera alla som åker lössnö. Nu blir det ingen isklump under pipan. den blev dessutom snyggare tycker jag.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Nej, det är omöjligt, en lössnöare kan inte gå så billigt...
Obs! ironisk pga vissa Poo-åkare...:heh:
Vi har ett ruggigt före här. Man sjunker ju knappt nånting alls,och snö finns då så det räcker. Har kört skoter i 25 år och kan inte komma ihåg när det var så här kompakt snö sist. Om det någonsin varit det.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Fick felkod OP 1621 idag. Men maskinen går som vanligt och motorlampan slocknar vid omstart. Nån fler som råkat ut för det? Eller vet vad den betyder?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur är det man kollar felkoder, har för mig jag läst det nånstans men minns inte riktigt...
Min motorlampa började lysa idag...

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Som mycket annat matnyttigt så står det i Instruktionsboken. Man håller inne M och blinkar med Hel/Halvljus knappen tills felkoden visas i displayen. Men du måste kolla innan motorn stängs av för om lampan slocknar efter omstart så finns ingen felkod lagrad.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
felkod 1621
Det är pecis därför jag har tjatat om uppdatering.
Den kan ju vara nått fel men mest troligt så beror det på en liten bugg i mjukvaran.
Minsta lilla avvikelse får felkoden att tändas och efter uppdatering så tänds den bara om det är fel på riktigt.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
felkod 1621
Det är pecis därför jag har tjatat om uppdatering.
Den kan ju vara nått fel men mest troligt så beror det på en liten bugg i mjukvaran.
Minsta lilla avvikelse får felkoden att tändas och efter uppdatering så tänds den bara om det är fel på riktigt.
Enligt ÅF så syns det om det ska uppdateras när dom kopplar in datorn. När jag lämnade in på första service så fanns det enligt ÅF ingen uppdatering till min maskin. Men jag ska kontakta dom på måndag så får dom väl kika på den i veckan. Ska för övrigt montera batteri och 12 volts uttag för GPS,behöver man gå in och bocka i elstart då? Tänkte bara så det inte bildas felkoder p.g.a av det.