Tripletouring går dåligt

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
Hej alla smarta /duktiga A-C kännare. Ny här på forumet, men kört arctic i några år nu. Min fråga till er, har en tripletouring som går bra förutom just mellan 5500 och 6500 varv, känslan är den får för lite bränsle? Har provat mej fram med olika primärvariatorfjädrar, olika hård inställning på sek varitorfjäder och även en annan helix. Det enda som påverkas är själva hastigheten. Vad göra? Tacksam för idéer och tips

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Bästa sättet att kolla det är att avläsa stiften , inte på känslan .
:ciao:

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
stiften ser helt ok ut, för skotern går bra utom just vid nämnda varv. Under körning får jag antingen gasa mer eller släppa efter när varvet kommer till 5500. Jag gör fullständig service varje år, så det med filter och liknande kan uteslutas.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Kan du utveckla det lite hur du menar/upplever att den inte går bra ? , misständer den , blöddrar , hackar eller ?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
det finns även rist att de kan vara skit i förgasarna trots filterbyten. gö ren dom. och samma funderingar som ovan.

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
Ok! Om jag försöker förklara det som så: att det går att hålla jämn gas och fart, med eller utan pulka, utom just vid 5500-6500 rpm. Då får gastummen jobba med pumpgas för att behålla hastighet. (Det är då som det "känns" som att den får för lite bränsle) Så det innebär att både före och efter går den hur fint som helst. Tackar för svar och förståelse.

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Skulle kunna vara att nålen behöver justeras lite eller ev bytas ... är ju nålen och "nosseln" som styr hur mycket den ska få på ca 1/3 till 2/3 gas.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
All problem lösning är ju svår då man inte har problemet mitt framför sig och kan ta på det ! .

Kan ju vara som nämts förgasar problem , ett nr större på lågfarts munstycket kanske skulle göra det bättre säg från ex 035 till 045 , höja nålen ett snäpp .

Kanske ligger lite konstigt i växlingen i variatorn precis vid det varvtalet också , så det är punkten då den går ner i varv och bara lite motstånd kräver mer gas just då ? .

Är ju jättesvårt att säga en säker lösning , men flera tipps här kan ju hjälpa felsökningen kanske ?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Om den gått bra tidigare på samma nålhöjd så bör den gå bra nu också och skit i förgasare tror jag inte på då den går bra på tomg och högre gas. Skit i filter eller dålig pump kan uteslutas också då den går bra på fullt gärn. Om nu inte någon sänkt nålarna så det är därför den snålar så tror jag snarare på tjärvande bussningar alt rem skit i bussning . Med tjärvande bussningar (skitiga) växlar variatorn ihop hyffsat men såfort man justerar/släpper gasen vid låglast så fastnar variatorn en aning för mycket ihopväxlad och då blir motorn svag känns det som . Kolla även så sek varren löper lätt i sina bussninar. Om du har tur räcker det med bara isärtagning av prem varre och sek för rengöring,, men märks det lilla minsta tjärvningt trotts rengöring så byt dom stora bussningarna som löper på stora axeln. Kolla även skicket på viktarms bussningar och rullbussningar såklart vid genomgången. AC variator sliter ju fort ner sina bussningar överallt (utom i sek varren). Redan efter 300 mil har man ganska sliten prem variator om man ska vara noga men många håller uppimot 1000mil innan dom ställer till allt för mycket klater.

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
Tack för tips! Ska prova med att höja nålarna till att börja med, sen även ta isär variatorerna och kolla skicket. Problemet har funnits där sen jag köpte den för några år sen, har gått snart 400mil.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Tack för tips! Ska prova med att höja nålarna till att börja med, sen även ta isär variatorerna och kolla skicket. Problemet har funnits där sen jag köpte den för några år sen, har gått snart 400mil.
Jaha om felet funnits hela tiden så kan mycket väl nålarna vara för låga. Sätt clippest på mitt hacket om dom sitter onormalt lågt eller högt typ maxade åt något håll så ska den gå hyffsat ivf.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Hör gärna utav dig om det löste sig , eller om det kvar står , nål alternativet har du ju hört några gånger nu va :becky: ..

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
Idag ska jag höra av mej! Var iväg idag och kollade, nålarna var i mittläge höjde ett snäpp. På sekundärvariatorn justerade jag fjädern från max till min spänning. Båda variatorerna verkar löpa jämnt och inga glapp. Tyckte att det blev en liten aning bättre. Hör dock att motorljudet ändras när jag kommer till förutnämnda varv. Ska till skotern mer i veckan, ska prova höja nålarna till max. En liten undran, vad skiljer sek variator mellan bearcat och triple touring? Fick ett tips om att byta till bearcat variator. Enl. denna person är det enda möjligheten att åtgärda nämnda prob. ????

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Prova att höja nålen till översta , prova gärna att gå upp ett ett steg på lågfarts munstycket oxå ..

Anledningen till det ändrade motorkaraktärs ljudet är att du släppt spänningen på sekundär variatorn , vilket resusulterar att den ligger på en högre växel vid samma varvtal som förut , den växlar fortare , vilket kanske inte är så bra om du drar kälke eller kör i djupsnö .
Men ett bra sätt att se om något ändrar sig .

Bercat sekundär variatorn är lite större i diameter än på din trippel touring , skall man använda den bör man för att kunna använda den fullt ut även ha bearcat primärvariatorn oxå .

Men problemet bör gå att lösa utan dessa !

Med dom blir den lite starkare i starten samt får lite högre slutväxel oxå vid max varv .

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
En liten fundering, då det sitter två "plastbrickor" en under och en ovanför clipset på nålen, har det nån verkan att flytta den övre till under clipset? (så båda brickorna kommer på undersidan). Jag tänkte att om den går lite bättre med nålen i högsta läge (som jag ska göra nästa gång jag far till skotern), blir det då nån ytterligare skillnad att göra så. Ska också byta lågfartsmunstycke men har minst 10 mil till närmaste a-c handlare. Därför vore det bra att veta, om jag kan öka bränsleflödet på det sättet innan jag byter munstycke.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Kan inte svara exakt varför dom ligger där , för att hålla klippset möjligen på något vis , har inga sådan själv och tror inte jag sett heller på de jag skruvat med , en sådan inunder gör väll minimalt i ökat bränsle , men kanske som att flytta clippset ett hack ? men värt att prova.

Du skrev tidigare att du minskat på sekundär spänningen från max , har du kört så tidigare med max fjäderspänning ? .
Har du kollat igenom variatorerna så vikter fjädrar helix stämmer med vad det skall vara , så ingen har vart och bytt ut något i variatorerna ? , kan ju vara som jag skrev tidigare att den växlar konstigt i variatorerna ..
Kolla upp det oxå .

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
Tack för svar! Plastbrickorna har en tjocklek som motsvarar ett snäpp på clipset. Straxt efter jag köpte den, hade jag in den på auktoriserad a-c verkstad pga dessa problem. Fick tillbaka den allt var ok sa han han hade justerat trottlarna dom öppnade lite olika. Våren efter det kollade jag upp fjädrar etc. primärvariatorn hade en röd fjäder ska vara gul/vit bytte den och sträckte upp sek variator bara för att se om det blev bättre men "flyttade" bara problemet. Efter det byttes helix från org 53 till en 51 som följde med. Minns inte spänningen på sek var. från början. Då var också nålarna inte i mitthacket och båda brickorna låg under clipset, vilket jag flyttade till rätt position enl sprängskissen som finns på "bengans motor". Sen dess har variatorn haft max spänning har trots det gått något bättre än när jag fick tillbaka den från verkstan. Så troligen har föregående ägare mixtrat en hel del med olika konstelationer. Ska ta isär förgasarna nu i vår och kolla bestyckning, så det inte är ändrat där också. Hoppas kunna fara i morgon och höja nålarna, det beror på vädret. Har inte så många dar på mej nu när föret håller på att försvinna. Hoppas det inte vart obegripligt, fråga annars.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Beror ju på vilken höjd man kör på vilken helix man skall ha? , lika så vikterna och fjädern i primären , låter ju som på din beskrivning att det vart bättre då du släppte sekundärfjädern , du kanske skulle provat en rak 55 Helix som är original från 0-5000 feet , har du Gul fjäder i sekundären ? . , kör du på höga höjder i fjällen eller ? .

3xT

Medlem
1 apr 2011
23
0
1
PITEÅ
Sekundären har gul fjäder, kör på kusten/havsnivå. Kan minnas fel ang. helix kan ha varit 55 som satt och 53 som följde med. Den gick ngt bättre efter när jag bytte prim fjäder till org GUL/GRÖN (skrev fel förut) och spände sek fjäder i början. Eller rättare sagt "problemet" flyttades till lite högre hastighet. Nu känns det som den går ngt,ngt bättre men inte bra när jag höjde nålarna och släppte sekfjäder. Men jag hör av mej när jag bytt tillbaka helix, höjt nålarna till max + bricka. Går den bättre då ska jag ta lös gasarna och gå igenom bestyckning.

Last edited: